Ikke jordet stikk og vinyl?

E

espenj2005

Gjest
Hei!
Håper noen kan hjelpe meg med følgende spørsmål:
Der jeg bor er det kun jordet stikk på kjøkken/bad men ikke der lytterommet er. Spiller mye vinyl men plages en del med noe høyt støygulv. Rega P5 med Ortofon Rondo blå. Byttet ut en Project Phonobox Se til fordel for Ortofon t20 step up og Dali riaa i påvente av Bottlehead riaa. Med nåværende dali og Ortofon er forurensingen betydligere mindre men er ikke fornøyd med lyden og støy. Kan manglende jording i stikk kontakt være en støykilde og vil bakgrunnen være "mørkere" med jordet tilslutning?
Takker for svar!
Espen

baatsman

Bransjeaktør
Ble medlem
09.10.2004
Antall liker
0
prøv med en jordet skjøteledning fra kjøkkenet og prøv.. så får du svare..

E

espenj2005

Gjest
Har prøvd det men synes ikke det ble noe hørbart bedre. Skjøteledningen er lang(30m) og uskjermet, kanskje det kan ha noe å si?
Det jeg lurte på var om manglende jording i kontakt passer dårlig med platespiller og følsomme riaa?
Espen

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.405
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Hva mener du med støy?
Det beste du kan gjøre er å unngå husets jord. Du kan eventuelt koble alle chassis sammen med en "jord" kabel for å unngå / redusere strøm i signalkabel jord / skjerm.

E

espenj2005

Gjest
Hei,
jeg mener at støygulvet er noe høyt og hørbart på lyttevolum(når platespilleren ikke spiller). Som sagt ble det betydeligere bedre med step up. Venter på den nye forsterkeren+ny riaa og kan nok gi bedre svar da.
Om jeg prøver intern jording, er det noe jeg må passe på da? En kabel fra hvert komponent til en felles eller seriekoble komponentene?
Mvh Espen

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562
Brum (50/100Hz) eller sus?

Er det sus har det lite med jording og skjerming å gjøre.

E

espenj2005

Gjest
Det er nok litt sus som kan komme av ikke optimalt utstyr(det kommer seg snart!) men for det meste er det brum, som en gammel trafo.
Er usikker på dette med jordet stikk/ujordet og om dette kan ha noe å si for forurensing av signalet?
Espen

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.507
Er usikker på dette med jordet stikk/ujordet og om dette kan ha noe å si for forurensing av signalet?
Espen
Du skal vel ikke bruke utstyret på badet?
Jording er for at du ikke skal få en karamell ved en evt. kortslutning inne i apparatet i et våtrom

N

nb

Gjest
Litt støygulv med RIAA må du nesten regne med, i alle fall basert på min egen, noe begrensede erfaring. Man merker det egentlig best når man blir kvitt det, frem til jeg fikk en mye grommere RIAA plaget det meg ikke særlig (hadde ProJect TubeBox), men det var meget behagelig å bli kvitt det...

E

espenj2005

Gjest
;D
Siden kablene og komponentene skjermer til jord og dette ikke går noen sted var jeg usikker på om dette kunne ha noe å si på signalet
Espen
Du skal vel ikke bruke utstyret på badet?
Jording er for at du ikke skal få en karamell ved en evt. kortslutning inne i apparatet i et våtrom

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562
Litt støygulv med RIAA må du nesten regne med, i alle fall basert på min egen, noe begrensede erfaring. Man merker det egentlig best når man blir kvitt det, frem til jeg fikk en mye grommere RIAA plaget det meg ikke særlig (hadde ProJect TubeBox), men det var meget behagelig å bli kvitt det...
Et snev av sus må en kanskje forvente.

Men definitivt ikke brum!!!

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.405
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
At det skal være så vanskelig å skille mellom sus og brum?
Eller forklare at det er det ene eller det andre som er problemet?
Årsakene til de to "fenomenene" er ofte like forskjellige som løsningene får å få bukt med de.

E

espenj2005

Gjest
Hei og takk for mange svar.
Ble litt avsporing og har ikke hatt tid til å følge opp i helga men skal prøve å være mer konkret:
Problemet er som sagt noe høyt støygulv(kombinasjon brum/sus) og jeg vet at noe må påregnes men ikke så mye som jeg har vært plaget med. Har brukt Project phonobox se som var et greit trinn og byttet over til et Dali trinn som kanskje er litt vassere men fremdeles for høy støy. Nettop fått en OrtofonT-20 step up og kjører nå på 47kohm mm inngang og dette ble betydelig bedre men tror fortsatt det er mer å gå på. Kan manglende jording i veggkontakten være en årsak? Er det en fordel at jording fra platespiller og andre komponenter kan la forstyrrelser/forurensing bli "skyllt" ut i husets jord? Som dere skjønner har jeg ingen peiling på jording og den praktiske oppgaven den har bortsett fra å lede bort strøm om det skulle være kortslutning(unngå at strøm kommer til chassis). Har også prøvd jordet skjøteledning fra kjøkken uten at det ble hørbar bedring.
Espen

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.07.2003
Antall liker
6
Sikkert et dumt spørsmål, men hvordan er avstanden mellom riaa og forsterker?

E

espenj2005

Gjest
Har prøvd med forskjellige avstander og plasserte dem der det forstyrret minst.

Topp Bunn