Ikke fornøyd med forholdene i fengsel

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Kanskje han har mer lyst til å sone i hjemlandet Eritrea. Han har etterhvert fått en lang merittliste, noe som kanskje indikerer at han mistrives i dette kalde og forblåste landet  :D

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=117266

.
Vi må vel være så humane at vi slipper ham fri. Vi har jo fortalt ham at ran og sånn må han ikke drive med.
Å fengsle ham vil være å senke oss ned på hans nivå.

A

Akle

Gjest
Har du selv sittet i varetekt? Overhode vært fengslet? Kjøper du høyfjellshotell for utlendinger og andre fra fremmede steder myten? Er du i slekt med Affa?

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Antall liker
49
Sted
Akershus
Ned på hans nivå? Hva vet du om han og hans nivå?
Metkel Negassie Betew er straffedømt fem ganger, blant annet for to væpnede bankran og et ransforsøk.

I februar 2001 ble han dømt til fengsel i to år og ni måneder for grovt ran av en bankfilial i Bogstadveien i Oslo, heleri av ransbilen, ulovlig besittelse av skytevåpen og kjøring uten gyldig førerkort.

Politiet legger også stor vekt på et nøkkelvitne i saken som hevder at Betew tilsto ranet overfor ham. Vitnet har senere måttet få politibeskyttelse på grunn av trusler

I forbindelse med NOKAS:
DNA-knyttet til sikte på et AG3-gevær og en magasintaske som ble funnet i en bod i Drammen samt til sovepose i den utbrente ranslastebilen.

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Antall liker
49
Sted
Akershus
Det er det vi vet om hans nivå. Jeg føler det er nok til å ane hvilket nivå han er på.

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Antall liker
49
Sted
Akershus
Er det ikke hans handlinger vi snakker om da? Eller har du en annen agenda?

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Antall liker
49
Sted
Akershus
Er du i slekt med Affa?
Hva er forresten galt med Affa? Hva vet DU om hans nivå? Eller trekker du konklusjoner ut i fra hva du har lest?

R

Ronny_D

Gjest
Hm vel, har visst vansker med å forstå forskjellenen mellom varetekt og fengsling. Men det er vel bare Norge som kan varetektsfengsle i det uendelige, derom du ikke slipper billig unna for løsgjengeri ;D
tror du det er noen regelmessig rutine, tror du alle minstekrav til lufting og hygiene... får du ei flaske å pisse på er det vel greit, men må du rope å skrike ..... sannelig om je veit, har ingen erfaring, men forskjellen på varetekt og fengsling. Når neger'n i tillegg er i posisjon til å få litt oppmerksomhet. ;D

A

Akle

Gjest
Har da ikke sagt noe om Affa eller hans nivå, ser ikke noe poeng, han klarer det godt selv.

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Antall liker
49
Sted
Akershus
Hva er det du vil da? Du gikk så hardt ut, men så skjedde det noe. Hva skjedde?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Den populistiske rasismen din kjedet meg.
Du slenger rundt deg med ærekrenkende benevnelser ser jeg. Ja, det faller vel letter enn argumentasjon.

A

Akle

Gjest
Det finnes ikke snev av argumentasjon eller sak i denne tråden. Norske fengselsvilkår(utvidet varetekt) er internasjonalt ansett som tortur og er ulovlig. Klimaet i hans fødeland er irrelevant.

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Antall liker
49
Sted
Akershus
Den populistiske rasismen din kjedet meg.
Ha ha, hør på hu...

Her kommer du inn i tråden og slenger rundt deg med påstander om rasisme. Jeg er ikke rasist, jeg har ikke nevnt et ord om hudfarge eller etnisk tilhørlighet, men alikevel mener du at jeg er rasist fordi jeg snakker om en kar fra Eritrea. Det er så typisk for folk som deg, du tilhører den gruppen mennesker som automatisk anntar at folk er rasister når man antyder feil med systemer eller tilpasningsudyktige kriminelle. Jeg ler av slike som deg, som ikke klarer å godta at folk klager uten å være rasister!

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Antall liker
49
Sted
Akershus
Din argumentasjon hadde selvfølgelig vært anderledes om det var en hvit mann fra et annet land jeg snakket om!? Hvem er egentlig rasisten her. Eller er du bare forvirret?

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.302
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Kanskje han har mer lyst til å sone i hjemlandet Eritrea. Han har etterhvert fått en lang merittliste, noe som kanskje indikerer at han mistrives i dette kalde og forblåste landet  :D

.

Hvordan vet du at han ikke er fødd i Norge?
Om han er født i Eritrea er det likegyldig dersom han er norsk statsborger.

Håvard

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Antall liker
49
Sted
Akershus
Fordi google har fortalt meg det. Jeg ser ingen grunn til at denne personen skal få fortsette sin kriminelle adferd. Da burde han få valget mellom å sone sin dom for deretter å starte på nytt (som demokratiet oppmuntrer til). Eller å reise ut av landet. Han har fått en dom, han er skyldig, og selvfølgelig skal han sone.

Det bør være et minimumskrav for utlendinger* som får lov til å bo i landet, at de ikke deltar i organisert kriminalitet. Alle kan drite seg ut, det er menneskelig, men å ikke klare å delta i samfunnet på en måte som gjør landet trygt for alle andre bør kvalifisere til å miste et statborgerskap det i sin tid er søkt om. Dette bør være hans ansvar.

* Med utlendinger mener jeg folk som ikke har noen etnisk tilhørlighet til Norge. Bare for å slippe maset om rasisme.

PS! Hadde diskusjonen vært anderledes dersom vi snakket om en tysker eller amerikaner med relativt ferskt statborgerskap?

A

Akle

Gjest
Han er en mann som klager på å bli utsatt for tortur. Er en tilpassningsdyktig kriminell en som ikke ytrer misnøye når ens grunnleggende menneskerettigheter blir brutt? Ønsker du en politistat?

Det er du som nevner hans hjemland Eritrea, i første setning vel å merke. Uten å klarlegge noen som helst relevans til saken du "drøfter".

Vil ha meg frabedt begreper som, mennesker som deg, og dens like.

"Og hør på hu"? vil ikke være pc, men det er på tur, på tur sier jeg :)

Takk

A

Akle

Gjest
Les det igjen, løslatt fra VARETEKT, han er ULOVLIG fengslet, det er ansett som TORTUR, ERITREA har intet med det å gjøre.

A

Akle

Gjest
Under "normale" soningsforhold hadde saken stilt seg annerledes.

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Antall liker
49
Sted
Akershus
Mannen er dømt av vårt demokrati til 16 års forvaring :) Han er dermed skyldig, og vil få varetekten trukket fra på dommen. Synd han ikke trives, men om jeg får lov til å mene noe, så vil jeg si at det er ikke så synd på han. Han var nok klar over konsekvensene når han dro på seg balaklavaen og ladet AG3-geværet. Leit med varetekt da, men av hensyn til samfunnet er det kanskje best han forblir i varetekt i stedet for å bli sluppet fri.

Det var du som begynte med personangrep...

A

Akle

Gjest
Det at offerene er kriminelle er ikke unnskyldning for en rettsstat til å bryte menneskerettskonvensjonen, spesielt ikke en velstående en. Ligger en viss ironi i at retten og politiet til gangs bryter loven. Men de som lider av overgrepene skal ikke få fronte sin egen sak? Igjen, ønsker du en politistat?

Jeg uttalte meg om dine ytringer (populistisk rasisme), du om min person (Ha ha, hør på hu... Det er så typisk for folk som deg, du tilhører den gruppen mennesker...) uten kjennskap til meg. Dette tjener ikke saken din i mine øyne :)

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Antall liker
49
Sted
Akershus
Du påstår at jeg er rasist, noe som jeg anser som personangrep...

Når ble forresten jeg rasistisk? Jeg har ikke dratt inn rase med et ord.

Jeg tror man skal slutte å se svart/hvitt, og heller behandle enkeltsaker som nettopp det. I dette tilfelle tror jeg vår politimyndighet har berettigelse nok til å handle slik de gjør. Mannen er åpenbart farlig, siden hans DNA ble funnet på siktemidelet på mordvåpenet.

Jeg prøver å få frem ironien i at denne skurken klager på forholdene når han representerer en ekstrem fare for omgivelsene.

Jeg synes det er leit at "slike som deg" er så raske med å bruke det politisk korrekte ordet rasist med en gang man omtaler en person med en annen hudfarge. Da er det du som står for rasismen, ikke jeg. Jeg kan da aldeles ikke være rasist, jeg er jo på fisketurer med en gul mann flere ganger i måneden. Hadde sikkert vært det samme om han var sort også. Det er uansett ikke poenget, fordi jeg blåser da i hudfarge. Mordere derimot, er jeg livredd.

A

Akle

Gjest
Reagerte på ytringen "Kanskje han har mer lyst til å sone i hjemlandet Eritrea", du skal få lov til å utsmykke deg med all verdens toleranse.

Du besvarer ikke spørsmålene mine, han lider under umenneskelige forhold som er lovstridige i følge menneskerettighetskonvensjonen. Skal lovens håndhevere ha rett til å bryte loven? I så tilfelle støtter du en politistat? Det er lovstridig å holde han i varetekt. Han må som nordmann ha rett til å tale sin sak? Kanskje du kan erindre oppvaskprosessene i psykiatrien og fengselsvesenet etter at Joar Tranøy og Jens Ingvald Bjørneboe belyste problemene. Det var holdninger som de du representerer som lot de (psykiatrien og fengselsvesene) opperere som offentlige torturister og overgripere. Vi har fortsatt langt å gå.

Takk og god natt.

A

Affa

Gjest
Har du selv sittet i varetekt? Overhode vært fengslet? Kjøper du høyfjellshotell for utlendinger og andre fra fremmede steder myten? Er du i slekt med Affa?
Pisspreik. Jeg har sittet inne etter min innsats på Østfronten lille ubetydelige apekatt. Kast flere inn på samme celle sier jeg. Vår lille mørke venn fra Eritrea kan slippes i skjerm sammen med neste hjelpesending. Der han hører hjemme, blant apekatter og HIV.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.561
Torget vurderinger
0
Jeg er faktisk enig med fangen.Det er for galt at han skal oppta en "torturcelle" som er beregnet på høyreiste blonde nordmenn! Det eneste rette i en slik sak er å la ham sone i hjemlandet ( dvs. det landet han opprinnelig kommer fra ). Da blir han ikke avskåret fra sin egen kultur og sitt språk. Det må være jævlig å sitte i fengsel der vokterne ikke forstår språket ditt ! Nei ærlig talt jeg synes at denne mannen straks må overføres til et fengsel i Eritrea. Selvsagt må Norge betale kostnadene Eritrea har ved å holde denne mannen fengslet.

Jeg skal medgi at det er litt suspekt at Norge da får frigitt en celle som kan brukes av noen andre, men det kan kanskje kompanseres ved at mannen får sitte dobbelt så lenge i Eritrea ? Da sparer jo ikke Norge fullt så mye penger !

A

Affa

Gjest
På den andre side så drives det uhyre økonomisk i Eritrea. De får mye ut av sine falske dollarsedler.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5

.
Hmm, han krever å bli løslatt fra fengsel. Tror ikke han mistrives i landet akkurat - da hadde han neppe vært her i utgangspunktet. At han stadig må flytte celle, og ikke får mulighet til å sosialisere seg må han jo få lov til å klage over. Soningsforhold bør det jo være mulig å debattere. Husker ikke hvor lang straff Betew fikk i farten, men det var vel noen. Å blir berøvet friheten synes jeg personlig er straff nok. Og den synes jeg forøvrig han skal fortsette med å bli berøvet.

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.348
Torget vurderinger
1
PS! Hadde diskusjonen vært anderledes dersom vi snakket om en tysker eller amerikaner med relativt ferskt statborgerskap?
Det aner meg at det aldri hadde blitt noe av startinnlegget: Kanskje han har mer lyst til å sone i hjemlandet Tyskland. Han har etterhvert fått en lang merittliste, noe som kanskje indikerer at han mistrives i dette kalde og forblåste landet.""

Men jeg kan selvfølgelig ta skammelig feil...

A

Affa

Gjest
Jeg synes ikke den lille negergutten har rett til å åpne kjeften engang. Han er medskyldig i drap og grovt ran. Han er en notorisk livsfarlig voldsmann. Han hører ikke til hos oss. Bananene kaller.

A

Affa

Gjest
Det aner meg at det aldri hadde blitt noe av startinnlegget: [iKanskje han har mer lyst til å sone i hjemlandet Tyskland. Han har etterhvert fått en lang merittliste, noe som kanskje indikerer at han mistrives i dette kalde og forblåste landet."][/i]"

Men je
Morderen Andrawes hadde ikke lyst til å sone i Tyskland. Bedre å bli benådet i Norge.

Er du morder og/eller svindler? Notorisk kriminell, glad i bestikkelser? Et avslappet forhold til rett og galt? Velkommen til Norge. PS Ledig stilling i UDI og UD.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jeg uttalte meg om dine ytringer (populistisk rasisme), du om min person (Ha ha, hør på hu... Det er så typisk for folk som deg, du tilhører den gruppen mennesker...) uten kjennskap til meg. Dette tjener ikke saken din i mine øyne :)
Finner det litt underlig at du reagerer negativt på å bli kalt for "hu".
Er det noe nedlatende i dette synes du?
Ta det som et komplement mann! :)

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.348
Torget vurderinger
1
Jeg synes ikke den lille negergutten har rett til å åpne kjeften engang. Han er medskyldig i drap og grovt ran. Han er en notorisk livsfarlig voldsmann. Han hører ikke til hos oss. Bananene kaller.
Og dessuten har vi jo tallrike eksempler på at de som sitter inne ikke blir det spor bedre etter soningen. Nærmest uansett hva de sitter inne for...

A

Affa

Gjest
Og dessuten har vi jo tallrike eksempler på at de som sitter inne ikke blir det spor bedre etter soningen. Nærmest uansett hva de sitter inne for...
Hvorfor skal han bli bedre? Etter min mening skal han aldri ut mer. Dvs ut av landet er en mulighet. Bomullsplantene kaller lille sorte mordergutt.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Alle kriminelle utlenninger har jo blitt fortalt at soningsforholdene i Norge er som å bo på førsteklasses hotell. Det er jo derfor de kommer hit i strie strømmer.

Men de blir jo ikke fortalt at medfangene er kriminelle, og at det kan forringe opplevelsen noe. Så da er det ikke rart at noen ikke blir 100 % fornøyd.

Topp Bunn