Ikke bare rør med Project tube box..?

pettern

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.03.2009
Antall liker
1
I en tidligere tråd om tube boxen ser jeg at det det kun er mm delen som er rør drevet og at denne faktisk er ganske god. Mc delen er høyst ordinær blir det også nevnt.

Betyr dette at bytting av rør ikke har noen lydmessig virkning ved bruk av mc? (Har Ortofon MC25 FL nå).

Ville det være mer fornuftig og satse på mm med denne riaa'en, Rega Exact f.eks.?

Spiller er Rega P25.
Riaa Tube Box SE (den med rør i front).

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3.015
Sted
Kongsberg
Hei.

TubeBoxen din liksom (nesten) alle andre RIAAer med
MC-inngang består av to separate forsterkersteg; en
"step-up" og en (MM) "platespillerforsterker".

Kobler du på en MM (eller High Output MC) pickup blir
signalet kun forsterket med 40dB gjennom rørtrinnet i
TubeBoxen.

Kobler du opp en Low Output MC pickup forsterkes
signalet først med 20dB i en OP-amp basert forsterker
før det forsterkes med ytterligere 40dB i rørtrinnet.
20 + 40 gir totalt 60dB forsterkning.

Uansett om du benytter deg av den ene eller den andre
type pickup vil signalet gå gjennom den rørbaserte delen
av forsterkeren. Derfor vil bytte av rør altid gi en forandring.
Golden Dragon 12AX7 er en billig og meget god oppgradering
av TubeBox SE.

Selv om "step up" delen av TBen ikke er like god som resten
av forsterkeren - er den ikke direkte dårlig. En overgang til
en Rega Exact vil ikke gi deg bedre lyd - snarere tvert i mot.

Ønsker du ytterligere oppgradering etter rørbytte bør du i
stedet vurdere en Ortofon 2M Black eller Garrott Optim GTS
- om du på død og liv skal ha en MM - eller gå for en høy-
kvalitets MC High Output fra Dynavector eller Benz.

Vurder også en separat "step-up"; som en trafo fra Lundahl
eller en aktiv MC-forsterker fra Thorhauge - sammen med en
god Low Output MC (Ortofnen din er vel slettes ikke verst).

Lykke til. :)

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Tror vi vurderer det ulikt mht. til hvor stor forskjellene for hhv. MM og MC inngangene på Tube Boxen er. Har den første versjonen og har brukt ulike rør (originale, Sovtek, Tung Sol og Mullard) og step-up trafo (Jensen JT347AXT) sammen med Denon DL103R.

Min mening er at MM inngangen er svært så god, særlig når man tar i betraktning prisen. MC inngangen holder ikke mål i forhold til MM (lyden er trist og grå og livløs i sammenligning). Skal man få det maksimale potensialet ut av tubeboxen, bør man gå for en trafobasert step-up av god kvalitet for MC pick-uper. Det er MM inngangen verdt.

Har dog ikke sjekket hvilke OP-amper som sitter i MC-delen. Det kan her være muligheter for en oppgradering av lydkvaliteten ved å bytte til bedre OP-amper.

Min konklusjon er at man bør unngå å bruke MC-delen enten ved å satse på en MM pick-up eller bruke trafobasert step-up dersom potensialet i tubeboxen skal utnyttes best mulig.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.448
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Siden MM delen får mye skryt, kan det være verdt å sette inn to MC trafoer som erstatning for den OP AMP baserte MC delen. Svært gode trafoer får du fra Lundahl. Sist jeg fikk tilbud kostet et sett SEK 995,- inkl. frakt. Trekker du fra kronekursen og legger til norsk MVA passerer du en norsk tusenlapp så vidt.

pettern

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.03.2009
Antall liker
1
Takk for gode forklaringer og forslag!!

Da starter jeg i alle fall med litt rørbytting..

Noe diy på elektronikk tror jeg ikke jeg skal prøve meg på..(har ti lillefingre..), men en separat mc forsterker i tillegg høres interessant ut. Tror jeg faktisk har en forhistorisk step up fra sent 70-tall, Coral var det vel. Denne holder sannsynigvis ikke mål nå til dags.

Den greieste løsningen akkurat nå virker å være å gå for en high output mc, f.eks. Dynavector, (Ortofonen min er i ferd med å bli litt sliten, og lommeboka tilsier ikke for mye sprell). Har dessuten et oppgraderingsbehov på signalkabel også....

Topp Bunn