I2S digital overføring - noen som vet hvordan dette fungerer?

R

Roysen

Gjest
Min Zanden Audio Model 5000 Signature DAC har en I2S inngang som i følge Zandens hjemmeside overfører klokkesignalet gjennom enn separat leder i den samme kabelen som en annen leder overfører selve musikksignalet fra en tilsvarende I2S utgang på Zandens Model 2000 Premium CD Transport.

Jeg er litt spent på om dette da er et proprietært format som overføres mellom I2S inngang og utgang og om disse i så fall ikke vil fungere med andre standard I2S kapable komponenter.

Årsaken til at jeg er nysgjerrig er at Blue Smoke Systems nå kommer med en PC-basert som blant annet kan spille av SACD ved å konvertere til PCM. Dette sendes så ut på en I2S utgang. Jeg er nysgjerrig på om jeg kan koble denne på min Zanden DACs I2S inngang.

Svaret vil vel gi seg mest selv på bakgrunn av om standard I2S ovefører klokkesignalet og datasignalet på separate ledere i samme kabel slik som Zanden gjør.

Mvh
Roysen

R

Roysen

Gjest
timc skrev:
Skriver de at det er I2S så er det I2S.

Klokkesignalet går separat ja.

http://en.wikipedia.org/wiki/I²S
Tja de skriver at det er en unik, proprietær I2S på hjemmesiden og noen av forhandlerne skriver at den også kun kan benyttes mellom denne transporten og den tilhørende DACen.

Uansett takk for info om klokkesignalet.

Mvh
Roysen

T

timc

Gjest
Høres jo fryktelig sært ut. Hva med å sende en forespørselt til Zanden direkte?

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.713
Torget vurderinger
4
En standard I2C bus fra begynnelsen på åttitallet inneholder ei tredje ledning WS (word select).
Steingammel buss fra den tiden det var mulig å skjønne hva som foregikk. Trur det var Philips som banka standarden.
Så har ikke "din buss" denne så spørs det om det funker.....

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.161
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
I2S er ikke en standard...(men kanskje mer enn 10 forskjellige?)
Så det meste utstyr med slik kobling passer stort sett bare overens med samme merke.
I2S er pr. definisjon ikke ment å gå i kabel...

Arne K

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.304
Torget vurderinger
1
Cobra2 skrev:
I2S er ikke en standard...(men kanskje mer enn 10 forskjellige?)
Så det meste utstyr med slik kobling passer stort sett bare overens med samme merke.
I2S er pr. definisjon ikke ment å gå i kabel...

Arne K
En standard er det jo, om en ikke helt fullstendig og med variasjonsmuligheter ... her er Philips sin spec for I2S:

http://www.nxp.com/acrobat_download2/various/I2SBUS.pdf

Men det er ikke definert noe kabelgrensesnitt, så ekstern I/O med I2C er proprietære løsninger (kontakttyper, impedans, krav til kabel, signalnivåer etc.).

mvh
KJ

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.713
Torget vurderinger
4
Kanske ikke ment å gå i kabel, riktignok.
Men det "var" nu en standard internt i tv apparater, cd spillere, osv. på åtti og nittitallet.
Med tre ledere, signal, clock og ws.

Topp Bunn