I Norge finnes bare tøffelhelter

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.410
Torget vurderinger
1
http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7213296

Noen ganger lurer jeg virkelig på om jeg lever i samme virkelighet som resten :-\

Nrk og Mark Juergensmeyer slår fast at terror kommer av maskulinitet og at menn har lyst til å sprenge ting

Overskriften er litt overdrevet vi har jo skytebaser så noen maskuline menn finnes, jeg foreslår at nav straks igangsetter kurs for nyankomne til landet så vi får forsvarlig sprengning, det er jo litt uheldig med alle disse menneskene som blir inkludert i ”ting”

I hel…. etter dette må jeg finne mannen i meg , noen der ute som har en høyttaler som skal sprenges

G

Gjestemedlem

Gjest
At terrorisme handler om maktutøvelse er da ikke så forferdelig eksplosivt. Det er få andre måter ubetydelige små sinte menn kan påvirke samfunnet på like effektivt.

Religion er jo heller ikke et mål i seg selv. Religion er kun en måte å utøve makt og innflytelse på også. Man fyller hodene til uvettige menn og kvinner med forestillinger om guder og åndevesener og utroper seg til autoritet over slike ting i samme slengen. Når de har vist seg å bite på slikt, er de troende til det meste hvis bare motivasjonen er sterk nok.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg er faktisk enig med Deph, for religion er bare et vikarierende motiv i konflikten mellom øst og vest.

G

Gjestemedlem

Gjest
baluba skrev:
Jeg er faktisk enig med Deph, for religion er bare et vikarierende motiv i konflikten mellom øst og vest.
Øst og vest og nord og sør og opp og ned...

Det handler om makt og kontroll over folk, landområder og ressurser. Og for slik vinning og makt tar noen i bruk alle tilgjengelige maktmidler.

Det er like gammelt som menneskeheten med andre ord. Metodene endres litt underveis, men konfliktene er de samme.

Konger.. små og store, høvdinger, kalifer, paver, og deres undersåtter som sloss om kontroll.

Det beste vi kan gjøre er å være på den vinnende siden, og det innebærer å svekke motstandere. Vi kan ikke velge å ikke ta del, men vi kan gjøre det vi kan for å komme best mulig ut av det... inntil det blir noen andres problem i det minste.

P

Parelius

Gjest
Roald skrev:
http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7213296

Noen ganger lurer jeg virkelig på om jeg lever i samme virkelighet som resten :-\

Nrk og Mark Juergensmeyer slår fast at terror kommer av maskulinitet og at menn har lyst til å sprenge ting
Du er sannsynligvis helt normal. Det intervjuet er så intetsigende som det kan bli. «Makt og maskulinitet» er her bare navn på et fenomen de ikke forstår. De tror at det er en forklaring. Slik sett bedriver denne forskeren – ut fra teksten – bare litt god gammel magiutøvelse. Som om slik intetsigende navnsetting sier noe som helst.

Topp Bunn