Mange innlegg her og i andre forum nevner plateselskaper og deres forskjellige lyd- og program-profil til forskjellige tider. Jeg kunne tenke meg en åpen tråd for ytringer og refleksjoner om klassisk-selskapenes særtrekk, forskjeller og sterke/svake sider. Innspillings-teknikk og lydfilosofi syns jeg er spennende. Hva med produsenter og teknikere? De får ikke så mye omtale vanligvis og jeg vet stort sett ikke hvem de er/var, kanskje de fortjener større oppmerksomhet fra hifi-folket?
Det har vært nevnt digitalis-lyd fra Decca, Karajans spektakulære glansdager på DGG har vært lydmessig beskrevet flere ganger, den organiske Supraphon-lyden fra kommunist-tiden, etc. etc.
Min platesamling er ikke av de største , og gir ikke grunnlag for sammenligning av mange innspillinger av samme verk (noen unntak), så jeg nøyer meg med å slenge ut noen 'favoritt-selskaper' blant de mindre:
BIS
Meridian
Hyperion
Chandos
Erato
Harmonia Mundi
Holder vi dirigenter utenfor her, kanskje mat for en egen tråd ?
Det har vært nevnt digitalis-lyd fra Decca, Karajans spektakulære glansdager på DGG har vært lydmessig beskrevet flere ganger, den organiske Supraphon-lyden fra kommunist-tiden, etc. etc.
Min platesamling er ikke av de største , og gir ikke grunnlag for sammenligning av mange innspillinger av samme verk (noen unntak), så jeg nøyer meg med å slenge ut noen 'favoritt-selskaper' blant de mindre:
BIS
Meridian
Hyperion
Chandos
Erato
Harmonia Mundi
Holder vi dirigenter utenfor her, kanskje mat for en egen tråd ?