I år kjøper vi ingen raketter!

Alas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.01.2004
Antall liker
2
Jeg skal kose meg med en pakke fargede stjerneskudd. Og det blir det. Men jeg synes det tar litt av. Kan jo ikke gå inn på et kjøpesenter uten å bli bombadert av folk med bøsser, og oppfordringer til å gi så der monner. Derfor blir det ikke gitt en krone fra min side. Kall meg kynisk, men selv om man samler inn penger til en god sak bør man jo kunne klare å beholde et snev av folkeskikk.

Mvh

Brumm

Medlem
Ble medlem
12.12.2002
Antall liker
0
Hei!

Jeg synes ikke dette er enten eller. Jeg mener vi både kan gi til de rammede og i tillegg kjøpe raketter (hvis lommeboka tillater det ;)). Hvis ikke håper jeg folk prioriterer hjelpearbeidet!

Larsemann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.07.2003
Antall liker
0
Det som nå har skjedd er så ille at det ikke er mulig å la være å gi et bidrag. Derfor blir det ingen raketter i år da pengene satt av til formålet nettopp er gitt Røde Kors og en tanke sendt til alle de som har fått alt snudd opp ned pga flodbølgen.

Dr_Online

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.10.2002
Antall liker
2
Alas: du er kynisk

Må nok gi litt for å sikre sjelefreden.
ang fyrverkeri: kvalitet fremfor kvantitet. Jeg kjøper aldri selv.

Sam_Bell

Medlem
Ble medlem
05.10.2004
Antall liker
0
Hei!

Jeg synes ikke dette er enten eller. Jeg mener vi både kan gi til de rammede og i tillegg kjøpe raketter (hvis lommeboka tillater det ;)). Hvis ikke håper jeg folk prioriterer hjelpearbeidet!
Litt sånn "jatakk begge deler..."

Selv vurderte jeg før jul om jeg skulle kjøpe raketter eller ikke. Valget ble lett.

Sam

U

Uno

Gjest
Penger er sendt til de katastroferammede, raketter er kjøpt inn til ungene.

O.TH

Medlem
Ble medlem
31.08.2003
Antall liker
0
Jeg bruker heller ikke penger på raketter, pengene går heller til noe god drikke. ;D

H

hvor_er

Gjest
Begge deler her, klart vi skal hjelpe. La rakettene symbolisere håp og medfølelse for de rammede.

Dessuten; hvorfor skal man nå kun ramme en liten bransje med 5 salgsdager i året ???

Kjøp heller mindre flæsk,bruk sykkel'n, stump røyken, les avisen på jobb, drikk mindre sprit, kutt Cola og gi bengen i 10-krs tilbudene i pølsedisken på bensinstasjonen. Det skulle vel gi et pent overskudd ?

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.767
Dessuten; hvorfor skal man nå kun ramme en liten bransje med 5 salgsdager i året ???
Og produseres ikke mye av fyrverkeriet nettopp i den delen av verden som er rammet av flodbølgene?

Det sagt så ville det ikke blitt mye støtte herfra om jeg bare skulle ha donert de kroner 0 jeg alltid har brukt på fyrverkeri. Fravær av fyrverkeri denne nyttårsaften kan vel også være en god pedagogisk innfallsvinkel for å forklare barn viktigheten av empati...

mvh

noruego

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.042
Torget vurderinger
1
Og produseres ikke mye av fyrverkeriet nettopp i den delen av verden som er rammet av flodbølgene?

Det sagt så ville det ikke blitt mye støtte herfra om jeg bare skulle ha donert de kroner 0 jeg alltid har brukt på fyrverkeri. Fravær av fyrverkeri denne nyttårsaften kan vel også være en god pedagogisk innfallsvinkel for å forklare barn viktigheten av empati...

¨Kan bare si meg enig: Vi bør gjøre begge deler! Gi for å kunne hjelpe ofrene. Og støtt næringen, det er sikkert mye fyrverkeri som er laget i regionen.

Mvh.

Bjørn

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Antall liker
4
Enig la oss både støtte ofrene og rakett næringen i de landene. Selv kjøper jeg ikke raketter hvert år. Bare når jeg har ei kjær som elsker å tenne på dem. Så jeg sparer penga til hifi til sommeren når jeg skal kjøpe noe morro.

B

Bjarte2

Gjest
Tviler egentlig på om fyrverkerinæringen i de landene som er rammet kommer til å merke at vi ikke kjøper fyrverkeri. De har vel solgt sine varer de de norske distributørene. Så det er vel sistnevnte som vil bli rammet. En kan sikkert tenke seg at dette kan føre til mindre salg neste år, dog tror jeg at 500kr ril røde kors er en langt mer målrettet form for nødhjelp enn 500kr i noe som smeller.

Alas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.01.2004
Antall liker
2
Alas: du er kynisk
Ja jeg vet at jeg er kynisk. Men jeg så ingen storstilte innsamlingsaksjoner ifjor når det var 35000 mennesker i Iran som mistet livet i et jordskjelv. Det er for meg litt rart. Merk at innsamlingsaksjonene var kommet igang lenge før omfanget av katastrofen var kjent.

Det jeg mener med et snev av folkeskikk er at man ikke hopper på meg med en gang jeg kommer inn på et kjøpesenter, man avbryter ikke midt i en samtale mellom personer for å spørre om man vil hjelpe. Og man skal ikke, jeg gjentar IKKE bli irritert på folk som ikke gir! Man kan ha gitt mye penger til den første man ser, så når nestemann kommer og man sier nei, så får man litt irritert mumlig og et surt blikk. Det er slike ting jeg reagerer på. Der og da vekker de ikke min sympati.

Jeg skal være helt enig i at vi bør kunne ha råd til begge deler. Det som har skjedd er forferdelig. Mange av de som er rammet, er de som er blant de dårligst stilte i verden. Det kommer til å ta år før livene deres kan begynne å fungere igjen, hvis de gjør det. Tenk f.eks på hvor mange som livnærer seg av turisme i de aktuelle landene. Man kan kanskje si at de som døde har det best? Selvfølgelig gjelder ikke dette turister, men for den fattige indoneser som har mistet levebrødet sitt. Hvordan skal han leve videre da? Det håper jeg noen av pengene går til.

Hva vestlige turister angår er dette likefullt tragisk. Jeg tør ikke tenke på alle de stakkars familier som akkurat nå lever i usikkerhet om hvorvidt sine nærmeste er i live eller ei. Og at det er en stor andel barn blant de savnede og omkomne er desto mer tragisk.

Derfor kommer jeg til å ha min ene pakke med fargede stjerneskudd imorgen. Og intet mer.

U

Uno

Gjest
Ja jeg vet at jeg er kynisk. Men jeg så ingen storstilte innsamlingsaksjoner ifjor når det var 35000 mennesker i Iran som mistet livet i et jordskjelv.
Ja, det vat jo en god forklaring på din kynisisme. ::) Hva var unnskyldningen din ifjor. Nei, en kan selvfølgelig ikke true frem følelser hos folk, så jeg lar det være med det.

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Noruego: Og produseres ikke mye av fyrverkeriet nettopp i den delen av verden som er rammet av flodbølgene?

bjornh: det er sikkert mye fyrverkeri som er laget i regionen.

Som et alternativ kan vi jo bare gå i sportsbutikken og kjøpe Nike sportsutstyr eller andre merkevarer som er produsert av barn 'i regionen'  :p
Det vil sikkert hjelpe  :-/

Kjell Magne har erklært 1. Januar som sørgedag, da er det på sin plass å innlede den med fyrverkeri.

TOHA

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.04.2004
Antall liker
0
La nå alle nordmenn få velge fritt om de ønsker å markere tragedien nyttårsaften, eller ikke. Vi trenger ikke å bli fortalt av staten eller andre hvordan nyttårsaften bør feires. Vi skal uansett ikke ha dårlig samvittighet om vi feirer på vanlig måte. Livet må gå videre, og dessuten er vi jo verdensmestre i å yte penger til u-hjelp og til vår kjære moder stat.

Mvh.

TOHA

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
483
Sted
Bergen
Pleier i grunnen ikke å kjøpe noe særlig med raketter. Så det ble innbetalingen til abonnementet til fidelity som fikk lide. Pengene gikk i stedet til innsamlingsaksjonen. Har flere tamilske elever som høyst sannsynlig har mistet noen slektninger. Det var minnegudstjeneste på St. Paul kirke her i Bergen. Vi feiret jul på sørlandet, der stod nabohuset tomt. Men det viste seg at de hadde overlevd alle sammen.

En slik tsunami er skumle saker. Men jeg er litt overrasket over at det var så lite kjent. Også ved tidligere katastrofer har folk, i stedet for å søke tilflukt, gått ned til stranden når havet har trukket seg tilbake. Er man ute på dypt vann merker man knapt bølgen. En tsunami har herjet norskekysten en gang siden forrige istid. Et større undersjøisk ras i norskerennen lagde en gigantbølge. Hadde den kommet i dag ville den utradert kystnorge og praktisk talt all verdiskapning i dette landet.

juster

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.11.2003
Antall liker
26
Torget vurderinger
1
Begge deler her, klart vi skal hjelpe. La rakettene symbolisere håp og medfølelse for de rammede.

Kjøp heller mindre flæsk,bruk sykkel'n, stump røyken, les avisen på jobb, drikk mindre sprit, kutt Cola og gi bengen i 10-krs tilbudene i pølsedisken på bensinstasjonen. Det skulle vel gi et pent overskudd ?
Enig her.

Gjør som man plejer,(kjøp raketter til ungene) og støt i tilleg med penger, de fleste av os har råd til det i dag.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.646
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Det er mange år siden jeg gadd å kjøpe fyrverkeri - en kan jo like gjerne brenne opp pengene, spør du meg...

Frelsesarmeen var ute en ekstrarunde med gryta si i dag, så det ble en slant der. Jeg oppforderer alle til å spytte litt i kassa.

Johan-Kr

Alas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.01.2004
Antall liker
2
Ja, det vat jo en god forklaring på din kynisisme.  ::) Hva var unnskyldningen din ifjor. Nei, en kan selvfølgelig ikke true frem følelser hos folk, så jeg lar det være med det.
Unnskyldningen min ? Jeg har da aldri unnskyldt noe jeg. Jeg mener bare det er et paradoks i og med at vi ikke hørte like mye oppstyr da, som nå, og eneste grunnen til at vi hører så mye nå er at det var et turiststed som Phuket som ble rammet. Det er jo derifra man hører mest, der og Khao Lak. Kynisismen min trenger jeg ikke forklare, det var en naturkatastrofe, moder jords måte å vise at hun fremdeles er mektigere enn vi liker å tro. Som sagt, jeg synes vannvittig synd på de som omkom, de som er savnet, har noen savnede blant sine. Jeg synes ikke synd på de som kom hjem i god behold og klagde på at de ikke fikk med seg alle klærne sine. De har opplevd noe forferdelig, men de overlevde og de har sannsynligvis forsikringer som tar seg av eventuelle tap.(Her sikter jeg til dem som ikke led noen andre tap enn av materiell karakter) Slik er det ikke alle som har det. Dessuten synes jeg vi bør feire og opptre på normalt vis. SAMTIDIG som vi yter den hjelp, økonomisk eller på annet vis, vi kan. Fyrverkeri sysselsetter jo en del av folk i Asia, hvorvidt det gjør det i de landene som er rammet vet jeg ikke helt. En annen ting som man kan gjøre for å hjelpe, er å reise ned, ta inn på et lokalt hotell, handle på lokale butikker og på den måten legge igjen penger som kommer folk direkte til gode. Rådet om å kjøpe NIKE klær er ikke så gale det heller, selv om de kanskje ikke er rammet akkurat nå, men hvis vi skal slutte å kjøpe klær som er laget av barnehender vil vi gjøre dem en bjørnetjeneste, for alternativet til de ungene er så mye mye verre. Tro meg, jeg har vært i en slik teppefabrikk og de jentene som jobbet der 12-14 timer dagen var fornøyd. Uten den jobben hadde de vært nødt til å trekke på gaten og selge kroppen sin. Men dette var en digresjon.

La meg igjen få si at jeg har medfølelse for de rammede av katastrofen. Jeg bare stiller meg litt uforstående til enkelte ting.

Takk for det gamle.

Mvh

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.042
Torget vurderinger
1
Ja, da er det på tide å begynne å ønske folket godt nyttår.

-og så håper jeg folk kjøper fyrverkeri, fordi, det faktisk tilverkes mye av det i de katastroferammede i Asia. Man kan som kjent ikke leve alene av nødhjelp....men så til distributører og utsalg her hjemme: ja, de har kjøpt og betalt fyrverkeriet, og de tjener vesentlig mer på det enn de som produserer det i lavkostlandene. Men blir de sittende å lagre dette til neste år, blir det kjøpt opp mindre fyrverkeri neste år, og da blir det svikt i omsetningen der borte. De har behov for arbeidsplasser der også, og landene trenger omsetningen for å ha inntekter....

Alltid en alvorlig undertone hos meg ja. Jordskjelvet rammer 1. gang fordi: bølgene tar liv og ødelegger eiendom, infrastruktur og næringsliv i turistnæring, fiskeri og annen virksomhet som er ulik industri i de kystnære områder. 2. gang fordi: fremtidige turistinntekter tapes pga. frykt for nye katastrofer og tap av inntekter til ulik industri som f.eks. fyrverkeri.

Så sant og si: en nasjonaløkonomisk katastrofe for regionen. Nødhjelp er midlertidig for å hjelpe de som er i den ytterste nød, og varer sjelden lenge. Det kan nok desverre ha sammenheng med medias dekning: neste gang er det noe annet som er mer interessant (fælt å si det, men media lever jo også i konkurranse). Arbeidsplasser, er jo det folk skal leve av der nede. Som kjent, så kan andre "næringer" blomstre opp i mangel på annen inntekt. Hva det er kan jo som kjent variere.....

Mvh.

Bjørn

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.613
Torget vurderinger
0
Denn tråden er 2 år gammel og omhandler ikke Israel eller Islam.. du har åpenbart gjort en feil  ::)
Han var vel utilregnelig i gjerningsøyeblikket ! ;D ;D ;D ;D

Topp Bunn