Hytte?

nik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2002
Antall liker
13
Vi går med planer om å bygge hytte.
Etter å ha trålet nettet, og fått en del info-brosjyrer, er det Saltdalshytta som utmerker seg som vår favoritt. Det blir i såfall en av modellene i den moderne Aurora-serien. Er det noen som har kjennskap til element-hytter av denne typen? Eller noen som har tips om andre produsenter som er verdt å sjekke?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.567
Torget vurderinger
0
Har sjekket Saltdalshytta jeg også, virker både gjnnomtenkt og fornuftig ( tekniske løsninger.)

Be om å få videoen, er sikkert en CD i dag, som viser oppsetting av en slik hytte. Den overbeviste meg i allefall.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Jeg vurderte også hytta.
Men det koster jo minst 2 mill, dersom man skal ha noe brukbart.
Med 6 % rente og 20 års nedbetaling blir det 14.530,-/mnd.
Da kan man lik så godt ta inn på høyfjellshotell i helgene.
8)

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.648
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
Som en liten kommentar til hyttekostnader.

Mye kan tyde på at tiden hvor hytte kunne være en god finansiell investeringer forbi.

Så - la oss si du låner til 6,5%:
Det blir 4,68% etter skatt.
Vi kan legge til grunn at hytteprisene følger den generelle prisstigningen på 2,5%.

Da blir kostanden din 2,18 av kjøpesummen + forsikring, vedlikehold, strøm osv.

Hytte til 2 mill - 43 600,- + 25000 i lump sum....

Da er vi på 68 600,-. årli - og man kan jo leie en del hytte for det.....

Men gelden veed å ha en hytte som alltid er tilgjegelig og alt det der er en annen sak....jeg stenkte bare på kostnadene...

Mvh
OMF

nik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2002
Antall liker
13
Spiralis: Har du bygd Saltdalshytte?

Når det gjelder det økonomiske ved å bygge hytte, tenker jeg på dette som en investering i trivsel for meg og familien. Hytta blir uansett ikke et salgsobjekt, da jeg skal bygge på en tomt som skilles ut fra eiendommen til min familie.
Dermed blir jo heller ikke kostnaden så stor i og med at tomta blir gratis!
Tenkte å gå for råbygg, og skaffe alt det innvendige selv. Så står man friere med tanke på type vegg/tak-panel og gulv.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.567
Torget vurderinger
0
Nei ikke ennå. Jeg har en eiendom i Nord Trøndelag som jeg fortsatt funderer på å gjøre om til pensjonistbolig. Eksisterende hus er nedfalls og derfor vurderer jeg å bygge nytt. Men mitt store problem er logistikk da jeg ikke har vei fram, alt må i båt eller med helikopter. Saltdalshytta er elementer som kan håndteres manuellt og bare det er en STOR fordel. Men be om å få filmen. Har ikke forhandleren den kan du få låne min VHS kassett. Imponerende smart opplegg. Og såvidt jeg kan se ut fra filmen er det gjennomtenkt. Har et svensk byggesetthus og svenskene hadde ikke planlagt for vind og at nedbør kan komme vannrett i Norge, samt at vann stort sett renner nedover. Det ble endel prakk med tilpassinger og endringer som følge av det. Det tror jeg du slipper med Saltdalshytta. Dessuten er den under tak i løpet av en helg. Stor fordel.

For de som lurer, Nei! Jeg er ikke forhandler og får ikke provisjon for å skryte av Saltdalshytta! ;D

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.567
Torget vurderinger
0
Zomby_Woof skrev:
Spiralis skrev:
Jeg har en eiendom i Nord Trøndelag[...]
Får ikke 'hytte' i trønderlag. Det heter HØTT! ;D
Å du din HÆTTAKAILL ! ;D

Høtt ha æ i Meraker,- sjø ! Deinn herr eiendommen ligg i Nærøy å der ska de ittj værra nå høtt,- nei!

Det ska vårrå eit våningshus,- ska det,- sjø!

Og når man er vokset opp i Tråndhjem i en av de bedrestillede bydeler, blandt byens mere mondene borgerskap, og derfor har lært fra barnsben å inntage måltiderne med kniv, skje og gaffel, vet man at det ikke kalles någet så vulgært som "høtt"! Blandt dannede mennesker heter det da faktisk landsted i følge min mors gode venninde Fru. Flettfrid Andresen.

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
nik skrev:
Når det gjelder det økonomiske ved å bygge hytte, tenker jeg på dette som en investering i trivsel for meg og familien.
Godt tenkt!

Olympia

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2003
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Hvor skal du bygge??

Her har jeg hytte (www.kyrkjebygdheia.no)....knallfint sted. Holder på å finne ut hva slags anlegg jeg skal ha på hytta ;)

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
R.H. skrev:
Hvor skal du bygge??
Østlendinger som lurer på hvor hytta skal stå, eller rettere sagt IKKE stå;

I påsken leide vi hytta på Gaustablikk (som navent sier, mer blikket rett mot Gaustatoppen). Kanskje litt med tanke på potensielt framtidig hyttested?

Bakgrunn:
Hele familien er glade i å stå på alpint om vinteren, men liker også "bortoverski og fotturer, men vi synes det er for lenge å kjøre 4 timer fra Vestfold for å komme til Hemsedal, Valdres eller Trysil.

Konklusjon;
Gaustablikk AVSKREVET!

Kvelden før påskeaften sluttet det å snø etter to døgn. Vi gledet oss alle til en fantastisk dag i bakken på påskeaften.
Det som møtte oss var et preparert spor i den minste bakken. Resten var ikke rørt av preppemaskin!
Spesielt med tanke på at det lille skianlegget har de dyreste heiskortene jeg har kjøpt i år (uansett sted), mener jeg å kunne forvente mer.

På den dagen i året hvor flest nordmenn potensielt drar på ski, det er knallvær og nysnø; er dette et klar signal fra de som tar i mot turister i Gaustablikk-omtådet:
VI DRITER I HVORDAN DU HAR DET BARE VI FÅR PENGENE DINE!

Men en slik holdning lagt for dagen, bor jeg heller i telt bak huset og pendler til Kongsberg for å stå på ski!

Men Rauland derimot, de viste seg fra en mye bedre side tidligere i vinter, neste påske blir vel lagt dit?

nik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2002
Antall liker
13
R.H. skrev:
Hvor skal du bygge??

Her har jeg hytte (www.kyrkjebygdheia.no)....knallfint sted. Holder på å finne ut hva slags anlegg jeg skal ha på hytta ;)
Da er det ikke så langt unna deg faktisk!
Mitt sted ligger på heia mellom Gjøvdal og Fyresdal.
Et lite paradis som ligger avsides, men bare en liten bil (4x4) / Snøscooter -tur unna mitt hjemsted!

Sommerbildet er fra det aktuelle vannet der vi har lyst til å bygge.

http://bigchat.no/hanshi/stemtjonn.jpg
http://home.c2i.net/hanshi/skurvenuten2.jpg

nik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2002
Antall liker
13
Spiralis skrev:
Nei ikke ennå. Jeg har en eiendom i Nord Trøndelag som jeg fortsatt funderer på å gjøre om til pensjonistbolig. Eksisterende hus er nedfalls og derfor vurderer jeg å bygge nytt. Men mitt store problem er logistikk da jeg ikke har vei fram, alt må i båt eller med helikopter. Saltdalshytta er elementer som kan håndteres manuellt og bare det er en STOR fordel. Men be om å få filmen. Har ikke forhandleren den kan du få låne min VHS kassett. Imponerende smart opplegg. Og såvidt jeg kan se ut fra filmen er det gjennomtenkt. Har et svensk byggesetthus og svenskene hadde ikke planlagt for vind og at nedbør kan komme vannrett i Norge, samt at vann stort sett renner nedover. Det ble endel prakk med tilpassinger og endringer som følge av det. Det tror jeg du slipper med Saltdalshytta. Dessuten er den under tak i løpet av en helg. Stor fordel.

For de som lurer, Nei! Jeg er ikke forhandler og får ikke provisjon for å skryte av Saltdalshytta! ;D
Er det den samme videoen som kan lastes ned på hjemmesidene til Saltdalshytta? Eller er din mer detaljert?
Godt å høre positiv omtale om Saltdalshytta. Virker som de er seriøse og gjennomprøvet ja! :)

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Spiralis skrev:
Zomby_Woof skrev:
Spiralis skrev:
Jeg har en eiendom i Nord Trøndelag[...]
Får ikke 'hytte' i trønderlag. Det heter HØTT! ;D
Å du din HÆTTAKAILL ! ;D

Høtt ha æ i Meraker,- sjø ! Deinn herr eiendommen ligg i Nærøy å der ska de ittj værra nå høtt,- nei!

Det ska vårrå eit våningshus,- ska det,- sjø!

Og når man er vokset opp i Tråndhjem i en av de bedrestillede bydeler, blandt byens mere mondene borgerskap, og derfor har lært fra barnsben å inntage måltiderne med kniv, skje og gaffel, vet man at det ikke kalles någet så vulgært som "høtt"! Blandt dannede mennesker heter det da faktisk landsted i følge min mors gode venninde Fru. Flettfrid Andresen.

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
LANDSTED heter blant oss litt priviligerte i Trondheimsregionen, faktisk... ;D :)

HØTT må være rundt Verdalen det kanskje? ;D

Topp Bunn