Alt til hus og bolig Hytte uten strøm og iskaldt gulv på badet ...

S

Syncrolux

Gjest
Jeg har ei ny hytte uten strøm. Denne er bygd på betongplate. Gulvene er furu heltre på tilfarere. Dette er godt og varmt.

Men .. på badet ble det lagt en påstøp rett på betongplata og fliser oppå der. Ingen varmekabel naturlig nok. Dette er isende kaldt, og det kondenserer på det slik at det står fukt på gulvet, særlig når det har vært flere minusgrader i hytta.

Det vi har gjort til nå er å legge treningsmatter på gulvet, men problemet med kondensering er der fortsatt.

Jeg ser i ettertid at en løsning med tregulv nok hadde vært bedre. Så spørsmålet er - hva kan jeg gjøre for å utbedre dette uten å rive hele driten?

Jeg tenker en mulig løsning er:
2 cm isopor
Fuktsperre
Termoask tregulv.

Det skal gå an å bygge opp gulvet 4 cm omtrent. Hva man gjør med sluk og WC er jo også noe å tenke på ....

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.633
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Jeg tror ikke jeg hadde valgt en løsning med isopor og fuktsperre - du vil trolig ikke greie å få det tett uansett og får da en "fuktfelle".

Enkelt og billig:

• Liker
Reaksjoner: ePi

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.411
Vil du ha maur så er det bare å legge isoporplate oppå betongplaten. Maur elsker tørr isopor.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.590
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Nå skal det allerede være en membran i flisegulvet ditt, så du bør ikke ha en til fuktperre oppå dette - da lager du deg problemer ved at du sperrer inne fukt i konstruksjonen. Skal du ha en eller annen membran, så må den være diffusjonsåpen.

Treningsmatter er litt problematisk, men hva med å legge tradisjonelle filleryer på gulvet?
3C2A231F-C1B8-4598-80CC-07B001FA49A6.jpeg

Johan-Kr

S

Syncrolux

Gjest
Vi har allerede tepper, men det blir veldig kaldt for det....

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
33.452
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
Du vil få fukt/kondens i en slik løsning og den fukten vil også lete sig opp i vegger med tiden!

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.038
Sted
Ytterst i havgapet...
Betongplate uten varme er en sikker garanti for kalde gulv.... løst tremmegulv av tre kan være en løsning... bør være mulig å få til med en byggehøyde på 30-35mm, og vil gi evt kondens på undergulvet en vei ut.... Forresten, - hytte uten strøm..hva gjør dere med oppvarming av badet??

S

Syncrolux

Gjest
Hytta er under 50 m2. Bruker to gassovner for å få opp varmen kjapt, og ellers en vedovn. Å gå fra 0 til over 20 tar 1 time ca. Å få gulvet på badet levelig tar en uke ....

Spørs om en løsning med trelemmer kan være en ide her...

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.490
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Eller hi-tech: Tøfler

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.590
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Hytta er under 50 m2. Bruker to gassovner for å få opp varmen kjapt, og ellers en vedovn. Å gå fra 0 til over 20 tar 1 time ca. Å få gulvet på badet levelig tar en uke
Hvis dette er frittstående gassovner, og du kjører en av de konstant til oppvarming på badet, så er det ikke rart du får kondens. En frittstående gassovn avgir litt over en kg vann pr kg gass en forbrenner. På full rulle så avgir en gassovn på 4.2kW mer enn 300g vann i timen.

For å slippe all vanndampen så er løsninger å sette opp en Wallas (eller tilsvarende) eller en vegghengt gassovn med utlufting https://www.sunwind.no/alle-produkter/varme/gassovn/gassovn-eco-sc18-vegghengt

Johan-Kr

S

Syncrolux

Gjest
Nei, vanndampen dannes når jeg ikke fyrer, fordi gulvet er kaldt og drar til seg fukten i hytta. Når jeg varmer opp med gassovn så tørker det opp.

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Antall liker
1.300
Skulle nesten vært lagt ned rørsløyfe i gulvet med glykol og en form for 12V sirkulasjon og varmeveksler på røykrøret i vedovnen.
Det er mulig litt sent nå.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.590
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Nei, vanndampen dannes når jeg ikke fyrer, fordi gulvet er kaldt og drar til seg fukten i hytta. Når jeg varmer opp med gassovn så tørker det opp.
Når du fyrer med gassovn, så øker du luftfuktigheten mye. Når du så slutter å fyre , og temperaturen synker, så vil luftas evne til å holde på fuktigheten minske, og det er denne overskuddsfukten som felles ut som kondens. Hvis du kjøper et hygrometer, så vil du se hvor mye luftfuktigheten øker når du fyrer med gass. https://www.biltema.no/kontor-tekni...rmometer/termometerhygrometer-test-2000043373

I stua der du har vedovnen er dette et litt mindre problem, fordi vedovnen forbruker av den fuktige lufta (med mindre du har en vedovn som henter forbrenningsluft utenfra).

Alt av frittsående ovner som brenner et eller annet uten avgass til utsiden vil avgi vann til lufta, så en løs parafinovn vil ha samme problemet.

Vi bruker også gassovn på hytta, men kun som booster i stua, inntil vi når komforttemperatur.

Johan-Kr

S

Syncrolux

Gjest
Ja jo, jeg er enig med deg i utgangspunktet her. Og ja, det burde sikkert vært lagt ned enten en varmekabel eller rørsløyfe i badegulvet. Litt sent nå. Veldig rart at verken arkitekt eller byggmester tenkte på dette....

Det at det kondenserer på gulvet er jo pga fukt i lufta, og vi fyrer med gass en time eller to for å få opp tempen raskt, men ikke inne på selve badet. Nå står jo døra oppe, så det blir vel ett fett. Når vi har fått opp temperaturen generelt så fyrer jeg inne på badet med gassovn et par timer, og dette tørker da opp gulvet.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.411
Det at det kondenserer på gulvet er jo pga fukt i lufta, og vi fyrer med gass en time eller to for å få opp tempen raskt, men ikke inne på selve badet. Nå står jo døra oppe, så det blir vel ett fett. Når vi har fått opp temperaturen generelt så fyrer jeg inne på badet med gassovn et par timer, og dette tørker da opp gulvet.
Selv om gulvet tørker så er vannmengden i luften høyere når luften er varm, varm luft opptar vann. Når rommet blir kaldere igjen så kondenserer vannet seg på det kalde gulvet.

• Liker
Reaksjoner: SAL

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.590
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Litt sent for å få gulvvarme, og å ettermontere blir steike dyrt. Det som og er problemet med et betonggulv, er at det er et kjempetregt system, slik at det tar fort et døgn eller to å få opp varmen i det, slik at om du er oppe en helgetur, så er det ikke varmt før du må begynne å pakke for å dra hjem igjen. Opplevde akkurat det samme her hjemme, når termostaten gikk heden - det tok temmelig lang tid å få fin temperatur igjen. Jeg tror arkitekt/byggmester har eliminert bort varmekabel eller rørsløyfe i gulvet, rett og slett fordi hysteresen i systemet gjør det nokså udugelig på ei strømløs hytte. Det som kanskje kunne vært ei løsning for sentralfyring er et lukket rørsløyfesystem med en 12V webasto til å fyre, men det er noe som vil kreve relativt mye av solcelleanlegget.

Det rimeligste du kan legge opp til tenker jeg er en slik vegghengt gassovn, som den jeg lenket til over, og så kombinere med et løst tremmegulv, evnt disse treflisene som de selger i 5-pakker..

Johan-Kr

Topp Bunn