Hyrer elektroniker.

mesc

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.08.2008
Antall liker
7
Sted
Rogaland
På tide å få mitt stakkars prosjekt på føttene og full fart ferdig!

Jeg trenger noen til å konstruere en softstart-krets til bruk i mine monoblokker. Jeg har forklarende tegning klar til enhver som melder interesse, burde dekke det meste av spørsmål.

Har et antall 15k ?F 80v kondensatorer. Betaling avtales nærmere privat.

Jeg tar også imot anbefaling på tjenestetilbydere.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.446
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Er det en inrush begrenser / soft start det er snakk om?
Jeg oppfattet "oppgaven" som en strømbegrenser i selve forsterkeren.

mesc

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.08.2008
Antall liker
7
Sted
Rogaland
Ja det er inrush/softstart, har endret første inlegg.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.446
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Spørsmål: MÅ du ha dette?
Er det fordi sikringene ikke holder eller noen annen årsak?
Hva slags forsterkere er dette?
Det er kanskje nevnt før: Du kan klare deg med en NTC motstand eller litt mer "avansert" med motstand som begrenser strømen og et rele som kortslutter den etter at det har gått litt tid. Noen 10-dels sekund holder.

mesc

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.08.2008
Antall liker
7
Sted
Rogaland
Må ja, nesten iallefall. Du ser, jeg trenger aux-spenning til en dc-beskyttelse modul til høyttalerne. Og, ettersom trafoen er relativt stor + en masse ( +/- 60k uF) kapasitans, er vel en softstart modul med innebygd aux-spenning-ut ikke å forakte.

Det eneste som trengs av denne modulen er vel egentlig en primitiv softstart ala AAaF sin + en liten transformator med ca 12 vac / 15 vdc ut til dc beskyttelsen. Ikke noe annet. Jeg bruker kraftig av/på knapp beregnet for nettspenning.

Men ettersom jeg er villig til å betale, vil jeg gjerne ha litt mer (og muligens ferdig produkt/print), slik som at både softstart og dc-beskyttelsen bruker aux spenning for å operere. Ser for meg da en softstart basert på 555 timer f.eks men det finnes nok mange fremgangsmåter.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.446
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
audiolyd skrev:
Må ja, nesten iallefall. Du ser, jeg trenger aux-spenning til en dc-beskyttelse modul til høyttalerne. Og, ettersom trafoen er relativt stor + en masse ( +/- 60k uF) kapasitans, er vel en softstart modul med innebygd aux-spenning-ut ikke å forakte.
STOR trafo (med lite tap) kan bety at det er behov for soft start. Det er kun trafoens størrelse som har betydning. Ikke hva som er koblet til sekundæren.

budda

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
230
Sted
Mandal
Torget vurderinger
8
Audiomix skrev:
audiolyd skrev:
STOR trafo (med lite tap) kan bety at det er behov for soft start. Det er kun trafoens størrelse som har betydning. Ikke hva som er koblet til sekundæren.
Ååå :)Jeg trodde om det skulle lades en stor bank så ble det enda verre :-[

mesc

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.08.2008
Antall liker
7
Sted
Rogaland
Audiomix skrev:
Ok, men vil det ikke være gunstig på et vis for kondensatorene? Hmm, kanskje jeg bare rett og slett bare skal lage meg et enkelt print med trafo, 12vac ut..? burde jo være enkelt nok, til og med for meg :)

Men jeg er fremdeles åpen for tilbud imens. Jeg har jo disse svære kvalitets-kondensatorene liggende som jeg ikke trenger (som forresten er nye fra fabrikk 2010), greit å få brukt dem til noe, og at de blir brukt av dyktige elektronikere som vet å behandle dem skikkelig :p øh..

Forresten: Trafoen er 500VA, ikke altfor stort men...

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.446
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Google "Transformer inrush" og du vil ha lesestoff for resten av romjula ;)
Eller nøy deg med dette:
When a transformer is first energized a transient current up to 10 to 50 times larger than the rated transformer current can flow for several cycles. This happens when the primary winding is connected around the zero-crossing of the primary voltage. For large transformers, inrush current can last for several seconds. Toroid transformers can have up to 80 times larger inrush, because the remnant magnetism is nearly as high as the saturation magnetism at the "knee" of the hysteresis loop. This is caused because the transformer will always have some residual flux density and when the transformer is re-energized the incoming flux will add to the already existing flux which will cause the transformer to move into saturation. Then only the resistance of the primary side windings and the power line are limiting the current.

A

audiosan

Gjest
budda skrev:
Audiomix skrev:
audiolyd skrev:
Ååå :)Jeg trodde om det skulle lades en stor bank så ble det enda verre :-[
det gjør ting værre ja. tro meg. jeg måtte modifisere softstarten min for at den skulle takle lytte banken.

A

audiosan

Gjest
ingen som skal utfordre nei:) fint. de hadde tapt kampen:)

A

audiosan

Gjest
Audiomix skrev:
audiolyd skrev:
forklar det til min hypex softstart som skal takle 1500VA da. som ikke klarer 1000VA sammen med 408.000uF. men klarer fint 1000VA og 20.000uF. jeg brant motstanden til en røyksky iløpet av en oppstart, og sveiset relèet. så ikke si at det du har koblet til sekunder ikke har betydning. jeg endte opp med å bytte motstandene mot 2 stk 10ohm NTC. da gikk det bra.
PS: ja det er samme trafo. ja det er samme kurs. ja det er samme utstyr tilkoblet.

A

audiosan

Gjest
BTW. beste softstarten, er rèle bassert NTC. du gir relèet en lengre levetid og mindre stress ved påslag. ( les lavere strømpeak)
fordelen ved å omkoble NTC med relè er at du slipper avkjølingstiden på NTCene før du ka slå på igjen. de er allerede avkjølt.

A

audiosan

Gjest
heisann cool:) long time.
disse er også resistor type. og vil ikke tåle all verden til trafo og/elle lyttebank. mn en kan jo alltids gjøre som jeg gjorde med hypexene ;D bytte resistorene med NTC :)

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.516
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Hei, hei. Det har blitt en stund, ja. :-\ :)

Her er hva Rod Elliott skriver om NTC:

Many people like the idea of using NTC (negative temperature coefficient) thermistors for inrush limiting, with many claiming that no additional circuitry is needed. In a word, DON'T. This is possibly controversial, because they are used by a number of major manufacturers so must be alright - or so it might seem. If used in a switched system as described here, they are safe enough, but I have personally seen (yes, with my very own eyes) NTC thermistors explode mightily if there is a fault. Resistors can also fail, but the failure is (usually) contained - there are exceptions of course.

If the relay fails to operate because you didn't listen to me and used the amp's supply, the thermistor will (in theory) become a low resistance due to the current flow and the fuse will blow. However, if current is too high due to a major fault, the thermistor may explode before the fuse has a chance. I'm unsure why some people insist that the thermistor is somehow "better" than resistors - it isn't, and may be a less robust solution. As noted below, a resistor value of about 50 ohms (230V) or 25 ohms (120V) is a pretty good overall compromise, and works perfectly with transformers up to about 500VA. The resistance should be reduced for higher power transformers.
(http://sound.westhost.com/project39.htm)

A

audiosan

Gjest
her handler det om å finne rett NTC. husk at f.eks pass, bruker kun CL-60 uten relè.de vil si, den står HOT hele tiden. (vil ikke anbefale) ;D men det om relè svikter. hva om relè svikter med motsdander da? ;D FIRE.

A

audiosan

Gjest
jeg opplevde dette med hypex softstartene. ikke fire da men ;D uansett. det sveiset relèet. mørkla huset. og røykla forsterkeren.
PS: med motsdander. ikke NTC. NTC erlaget for å tåle å stå kretsen. ulempen er: 90sek dødtid før du kan starte opp igen ette av stenging.

A

audiosan

Gjest
hmmmm. kanskje vi skulle hadd en softstart/NTC tråd, med erfaringer, opplevelser og info?

mesc

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.08.2008
Antall liker
7
Sted
Rogaland
Da har jeg laget meg et skjema ;D

Mangler en del verdier, vet ikke helt hva de skal være enda. Men ser det bra ut?

Vedlegg

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.207
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Denne er enkel, og er faktisk mer effektiv en antallet komponenter antyder.
For å lukke releet, må det komme spenning ut fra sekundær,
-tregheteten (mekanisk) i releet øker tiden noen millisek ekstra.
Det betyr at "innrushet" allerede er over...
Ekstra forsinkelse (om nødvendig) kan sannsynlig justeres med "R" og "C"

Arne K

Vedlegg

mesc

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.08.2008
Antall liker
7
Sted
Rogaland
Men jeg har vel noe å 70v spenning i min forsterker, jeg må vel ha et annet rele da? Finnes det 70 + dc relé?

Men den ser veldig fin ut den kretsen. Enklere for meg å utføre hvertfall.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.207
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
48V? kanskje enklest å begynne med "R" for å få passe spenningsfall. Med rett motstand, og datablad på rele (eller litt eksperimentering) kan omtrent hvilket som helst rele benyttes.

Arne K

mesc

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.08.2008
Antall liker
7
Sted
Rogaland
Ok, for å beregne motstanden må jeg vel vite motstand i forsterker modulen? Eller, hva er en god plass å starte eksperimentene på (ohm)?

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.516
Sted
'
Den enkleste måten å lage dette på er å bruke kun to komponenter, et rele og en motstand.

Så lenge inrush-perioden er gjeldene og startstrømmen er høy er spenningsfallet over R høy og releet er inaktivt. Etter hvert som startstrømmen avtar øker spenningen over releet til dette slår inn og shunter R.
Forsinkelsen trenger ikke å være mer enn noen titalls millisekunder. Litt avhengig av startstrømmen kan 50 ohm være et godt utgangspunkt for R. 50 ohm begrenser startstrømmen til (230V/50R)=4.6A.

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Antall liker
153
jane skrev:
Forsinkelsen trenger ikke å være mer enn noen titalls millisekunder. Litt avhengig av startstrømmen kan 50 ohm være et godt utgangspunkt for R. 50 ohm begrenser startstrømmen til (230V/50R)=4.6A.
Genialt enkel metode. Ei lita innvending på motstand, ser produsentar oppgir 10-25 ganger nominell effekt som korttids effekt. Sånn sett er kanskje ein motstand i 220- 330ohm området greiare for å ikkje ende opp med ein veldig stor motstand. Ved 330ohm burde ein 20W motstand holde(160W momentan)

Topp Bunn