hypotetisk problemstilling

D

dtddiver

Gjest
Hvis jeg - rent hypotetisk selvsagt - hadde lyst til å begynne med vinylsnurring, hva er et bra sted begynne mht. utstyr? Regner med at det er med vinyl som med alt annet hi-fi, at det er kult å kunne oppgradere ting man allerede har. Kan rimelige platespillere oppgraderes utover ny pu, eller er de som regel en pakkeløsning?

Hvor mye gryn må jeg - igjen svært hypotetisk - regne med å måtte ut med for platespiller pluss en platespillerforsterker? Er ikke ute etter den absolutt finslepne opplevelsen, men ok hvis sakene spiller litt bedre enn middels.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.862
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Kan du gå på bruktmarknaden, er det mykje som med enkle midlar kan gje mykje musikkglede. Ein direktedriven Technics + Denon-pickup (103 er best, eller 110 går også an), PlatterMatter platematte og ein grei riaa (NAD PP2 er ikkje verdas beste, og får mellom anna ikkje til tredimensjonal attgjeving. Men det gjer ikkje 103 heller, og matchen er elles god) Dette skulle vere råd å skaffe seg ganske rimeleg.

På QXL ligg ein NAD-platespelar som med den rette pickup (kanskje ein Audio Technica? den medfylgjande er ikkje noko vidare) + grei riaa, kan gje brukbar lyd svært rimeleg.
NB: Eg har ikkje høyrt på denne konkrete spelaren, men synsar i denne samanheng...

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
I lys av ditt øvrige utstyr, så vil jeg si at du kommer langt med en starterspiller som Rega P3/24 på egnet hylle (helst Rega's egen vegghylle eller en Apollo ekvivalent), gjerne med en f.eks AT OC9 pu og en Cambridge 640 riaa.
Ikke den billigste spilleren du vil finne; men en klassisk budsjettspiller like fullt; dog en av de du vil bli mest fornøyd med tror nå jeg da.

Utover det er utvalget bortimot uendelig selvsagt.

Mvh Vidar P

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.566
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
I lys av ditt øvrige utstyr, så vil jeg si at du kommer langt med en starterspiller som Rega P3/24 på egnet hylle (helst Rega's egen vegghylle eller en Apollo ekvivalent), gjerne med en f.eks AT OC9 pu og en Cambridge 640 riaa.
Ikke den billigste spilleren du vil finne; men en klassisk budsjettspiller like fullt; dog en av de du vil bli mest fornøyd med tror nå jeg da.

Utover det er utvalget bortimot uendelig selvsagt.

Mvh Vidar P
En fordel med REGAen er at armen lett kan flyttes over til nesten hva som helst av dyrere drivevrk (uten dermed å si at de nødvendigvis er bedre), når oppgraderingssyken evt. melder seg, uten at den er noen stor begrensning for ytelsen. Etter et par år så blir brukpris på en Rega 3 omtrent det samme som ny pris på armen ... Cambridge'en skjemmer seg heller ikke bort i et «dyrere» selskap. Dersom www.lpgear.com fortsatt selger AT-OC9 MLII til 300 USD så er det nesten gitt ... dvs jeg istemmer Vidar Ps anbefaling.

mvh
KJ

D

dtddiver

Gjest
Takk for råd; det som faktisk holder meg tilbake mest, er plassering. Eneste fornuftige stedet jeg kan sette en platespiller er på veggen bak og til siden for høyttalerne - men skjønner at dette er mildt sagt suboptimalt. Er det helt krise å ha spilleren en meter unna høyttalerne?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
På vegghylle? Neppe. Merker ingen problem her iallefall..

Mvh Vidar P

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Vidar P skrev:
På vegghylle? Neppe. Merker ingen problem her iallefall..

Mvh Vidar P
Har samme plassering - ingen problemer.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.862
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
dtddiver skrev:
Takk for råd; det som faktisk holder meg tilbake mest, er plassering. Eneste fornuftige stedet jeg kan sette en platespiller er på veggen bak og til siden for høyttalerne - men skjønner at dette er mildt sagt suboptimalt. Er det helt krise å ha spilleren en meter unna høyttalerne?
Har du vegghylle (og ein ikkje alt for "medspelande" vegg), skulle det ikkje vere noko problem med mindre du spelar høgt med ein av desse plastchassis-spelarane som kostar nokre få hundrelappar på brukten...

Topp Bunn