Hvorfor toget suuuger !!!

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
Tog burde faktisk være et meget konkurransekraftig transportmiddel. Men "noen" har ødelagt konseptet helt. Kan denne "noen" være økonom ?? Ja jeg bare spør.

Tog burde hatt gode rommelige sovekupeer på natttogene, de har noe i nærheten av minkbur, de burde også hatt ordentlige restaurantvongener, de har en kioskvogn. Og disse nymotens greiene kan faktisk ikke på noen som helst måte konkurere med tilbudet som var i gamle dager.

Bortsett fra på lokaltog som på sett og vis er "utvidet T-bane" der dette ikke er et spørsmål egentlig, er det et annet "problem" som dukker opp på langdistansetog. Der finnes ikke plass til bagasje, og det er heller ikke mulig å sende reisegods lenger. På svenske hurtigtog, de såkallte SJ2000 er bagasjekapasieteten begrenset til stresskoffert. Som Ryan Air, kun håndbagasje!! Hvem pokker velger da toget på slike vilkår? Dette kan faktisk ikke fungere som alternativ til privatbil eller fly.

Sitter "strandet" i Sverige etter en bilulykke, uten bil selvsagt. har behov for å frakte meg selv og 5 kolli bagasje til Trondheim for så å ta fly hjem. 5 kolli er begrenset av hva SAS tillater. Men når toget setter begrensing på 2 kolli blir her et problem. Forsikringsselskapet "Enter" - "Det lille selskapet med det store hjertet" har allerede vist at hjerte er det de har minst av. Streng beskjed om at bagasjen kunne stå igjen her jeg nå bor for så å hentes når bilen evt er ferdig reparert. Kunne gått greit det hvis broderen som jeg bor hos var hjemme når bilen er ferdig til avhenting, det vet vi ikke ennå, hvorpå damen gir beskjed om at "du må da kunne få nøkkel !" Som om hun vet noe om det!

Men altså tilbake til toget. Hvorfor blir moderne togvogner bygget som busser helt uten plass for kofferter og slikt? Det var jo det eneste konkuransefortrinnet toget kunne ha hatt, en bekvem reise med spisevogn og romslige sovekupeer samt at man fikk med seg bagasje! Det vinner jo ikke på noen måte på tid i alle fall! Selv en buss ville ha kjørt mange av strekningene raskere.

G

Gjestemedlem

Gjest
Får du ikke gratis leiebil mens bilen er på verksted da?

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.988
Nåh...har du vært gjerrig når du valgte forsikringsselskap? Ikke leiebil, hjemreise dekker kun deg og ikke bagasje? Gnier.

:D

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Nei, denne noen er ikke økonom men politiker.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
Leiebil ja. Men kun en "klasse "B" hos AVIS dvs knøtt liten Toyata eller stooor Ford Fiesta!! Dessuten sitter jeg i Sverige og enveisleie koster + 5000,- og det blir for dyrt. Får jo ikke kjøre svensk leiebil i Norge. Kunne dratt til Trondheim tomhendt og plukket opp tingene med leiebil hvis det ikke var for at det ikke er plass til sakene i den lille bilen. Da jeg tegnet forsikring tok jeg det som en selvfølge at leiebilen skulle være tilsvarende den bilen jeg har, må nok finlese nøyere i vilkårene! Hvis bilen blir reparert dekker de vel reise ned for å hente den og da kan jeg plukke opp tingene mine på vei hjem. men hvis den ikke blir reparert er det i praksis umulig å organisere hjemsemdelse av mitt pikkpakk. De eneste som henter gods her i gläsbygden frakter kun innom Sverige. 12 mil til Sundsvall der det kan være mulig å finne en internasjonal transportør. Uten bil er ikke det så lett heller.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.967
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Bilulykke... Håper det går bra med deg (og andre som evt. var innvolvert)

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
Jo takk Bambadoo. Både elgen og jeg kom uskadd fra hendelsen, dog litt verre med bilen :'(

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.988
Elgpåkjørsel er ekkelt. Jeg snakker av erfaring. -62 modell Volvo PV i 70 km/t + elg er en dårlig ide. Min første bil. Jeg prioriterte nye rullebelter i den fremfor stereo. Glad for det idag, gitt.
Både elgen og bilen døde.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.967
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Har vært på togreise der ja :) Mener å ha lest i Guinnes rekordbok engang at wales har verdens lengste stedsnavn?

S

Slubbert

Gjest
Ja det er den byen der det. Det er en ås på New Zealand som har et enda lengre navn, men det er ikke et bebodd sted som sådan.

nz.jpg

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
800
Torget vurderinger
5
Jeg blir overrasket selv. 5 kolli? Alene på tur!

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Nå blir det endelig fart på toget. Det var jo bare å sende regningen til biliestene. Rart de ikke har tenkt på det før.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
Men det er ikke så mye! En bag med klær, en bag med jaktklær, en bag for skittentøy, en koffert med skytevåpen, en koffert med diverse inkludert sluttstykker og ammunisjon og en PC sekk med PC, kamera og slik. Har måtte sette igjen en god del saker som må tas med når bilen hentes. Et antall kilo bjørnekjøtt som ligger i fryser, masse greier til bilen, noen kofferter med førstehjelpsutstyr osv osv.....

Si meg, bruker ikke dere plebeiere å bytte til mørk dress før dere går ned i hotellets spisesal for å innta middag? :confused:

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Antall liker
2.150
Men det er ikke så mye! En bag med klær, en bag med jaktklær, en bag for skittentøy, en koffert med skytevåpen, en koffert med diverse inkludert sluttstykker og ammunisjon og en PC sekk med PC, kamera og slik. Har måtte sette igjen en god del saker som må tas med når bilen hentes. Et antall kilo bjørnekjøtt som ligger i fryser, masse greier til bilen, noen kofferter med førstehjelpsutstyr osv osv.....

Si meg, bruker ikke dere plebeiere å bytte til mørk dress før dere går ned i hotellets spisesal for å innta middag? :confused:
Hvis jeg reiser alene, medbringes kun tannbørste og visa-kort. :cool:

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
Nå lot jeg smokingen ligge igjen hjemme da årets safari foregikk i Sverige og jeg har forstått at man ikke klær seg om til "black tie" for middag hos medelsvenson. Men likevel, man er da forpliktet til å vise sosialdemokratene i Sveariket at der finnes dannede mennesker som vet å kle etter anledningen! Da behøver man jo å ta med seg en smule garderobe.

Så selv om jeg ikke tok med verken kahkishorts eller tropehjelmen og lot elefantriflen ( Holland & Holland i kaliber 600 Nitro Express ) ligge hjemme så ble det jo litt bagasje. Det er også det deilige med å reise i egen bil, man behøver ikke tenke på antallet kolli!

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Antall liker
119
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Ja DER kom løsningen fra disse /")#(¤/")#(¤/#()¤ folka !! Jeg kjenner det BOBLER inni meg!! Fy flate så provosert jeg blir :'( (og selv om de gjennomfører dette blir det pokker meg ikke noe bra tog.. trust me! De bare raner oss, fordi de KAN og fordi "vi" vil (?) <- rart det der)

Nå blir det endelig fart på toget. Det var jo bare å sende regningen til biliestene. Rart de ikke har tenkt på det før.

Lagga

Æresmedlem
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
38.025
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Hmmm, kun dokumentmappe i X2000, det visste jeg ikke.
X2000 har forøvrig forlengst utkonkurrert flyet på strekninger som f.eks. Göteborg - Stockholm.

Kjipt at det var Sverige da Spiralis, her til lands hadde ingen løftet et øyelokk til dine fem kolli.

Vennlig hilsen

Morten

Topp Bunn