Først og fremst skal du kjøpe en XRCD fordi du liker musikken.
En XRCD, eller XRCD24 er en 16 bit 44.1 kHz CD, akkurat som andre CD'er. Men for noen år tilbake siden hadde teknikerne bak XRCD funnet måter å flytte 0 og 1 tallene fra mastering til den endelige CD plata uten å implementere jitter i signalet, noe som var/er et problem i fabrikeringa av CD plater. Jitter skaper et litt harskt lyd fra digitalplater. Men industrien har etterhvert tatt i bruk en del av XRCD teknologien i den vanlige CD produksjonen.
Men først og fremst ligger den gode lyden på JVC XRCD plater i godt håndverk i første steget av masteringa, dvs. riktige analoge masterbånd avspilt på riktig kalibrerte båndmaskiner med "riktig" EQ setting. Men "godlyden" på XRCD oppleves svært ulikt mellom lyttere. Faktum er at svært mange XRCD er mastret lyst/bright. Dette skaper et mer HiFi- aktig lydbilde som tiltrekker noen lyttere p.g.a. at det oppleves som om lyden er mer åpen og har flere detaljer. Men på et nøytralt high-end system oppleves dette som "pågående" lyd.
Jeg har noen JVC/XRCD plater. Pop/rock og tildels jazz låter temmelig bra. Men på klassisk musikk høres denne lyse masteringa godt. Jeg har en innspilling fra den legendariske RCA/Living Stero katalogen på XRCD. Denne var jeg ikke fornøyd med, jeg har nå bestilt SACD utgaven. Etter anmeldelsene på nettet å bedømme, så knuser SACD'n XRCD'n. Det skal være et langt mer organisk, analogt, dynamisk og naturlig varmt lydbilde på SACD'en. XRCD'n skal i sammligning låte tynt, hardt og lyst. Til slutt har vi prisforskjellen...JVC XRCD'n koster over 300 kroner, SACD'n koster 99,- og på toppen av det hele så er SACD plata hybrid, dvs. at det både er CD og SACD lyd på samme plata, i 2 og 3 kanaler.
Ble du noe klokere?