Hvorfor ledere har sidesprang...

K

knutinh

Gjest
http://e24.no/boers-og-finans/article1894985.ece

Det er slutt på strippeklubber, munnsex på aksjegulvet og skandaleoppslag fra Wall Street, hevder en ny bok.

Den stiller seg spørsmål som: Hvorfor risikerer mektige menn alt for sex med en ung kvinne?

Og svarer at det er at sex er den egentlige grunnen til at menn søker makt. Det skriver psykologene Alan S. Miller og Staoshi Kanazawa i boken Why Beautiful People Have More Daughters, som kommer ut i september (forlaget Perigree; smakebiter på http://www.psychologytoday.com/articles/pto-20070622-000002.xml#VG

På Wall Street står imidlertid ikke den innsikten like høyt i kurs som før.

Clintons problem: Han ble tatt

21. januar 1998 våknet til USA til nyheten om at president Bill Clinton hadde hatt en forhold til en 24-år gammel trainee i Det hvite hus.

- Hvorfor i all verden ville verdens mest mektige mann risikere jobben for et slikt forhold, spurte mange, men fra et darwinistisk ståsted er det et tåpelig spørsmål, ifølge Darwin-eskpert Laura L. Betzig, som Miller og Kanazawa viser til.

Betzig spør heller:

- Hvorfor ikke?

Menn som søker politisk makt, gjør det - bevisst eller ubevisst - for å ha tilgang til mange formeringsvillige kvinner, argumenterer Betzig. Det er målet, å ha makt er bare middelet. Å spørre hvorfor USAs president vil ha et seksuelt forhold med en ung kvinne er som å spørre hvorfor noen som har jobbet hardt for å tjene penger vil bruke pengene etterpå.

Citigroup-topp fikk sparken

Spol frem til sist vinter, og avgangen til Todd Thomson, sjefen for Citigroups Global Wealth Management, dvs. gjengen som forvalter de rikes penger.

Thomson sa offisielt opp 22. januar for å søke nye muligheter. Men Wall Street Journal kunne noen dager senere melde grunnen til den plutselige avgangen:

Thomson hadde fløyet CNBC-journalist Maria Bartiromo til Asia med Citigroups fly, så kastet Citigroup-ledere av flyet før hjemreisen så han kunne fly alene med henne; han hadde brukt 5 millioner dollar av sin markedsføringsbudsjett på et program hun ledet, og han hadde oppnevnt Maria Bartimoro til et styre han hadde satt opp innenfor Wharton Business School. Etter at de hadde blitt sett spisende middag sammen, advarte Citigroup-sjef Chuck Prince Thomson mot å komme for nær CNBC-journalisten.

Sjefen for det raskest voksende forretningsområdet i verdens største finanskonsern mistet jobben fordi han brukte makten til å blidgjøre sin kvinnelige journalistvenn, fastslår Bloomberg-spaltist Michael Lewis.

Lewis svarer slik på "Hva tenkte mannen på?"-spørsmålet:

- "Se på meg, jeg er svær! Siden jeg er svær, har jeg spesielle behov. Siden jeg sørger for en inntjening på noen hundre millioner dollar i året, kan jeg gjøre hva pokker jeg vil. Teknisk sett er Prince sjefen min, men uten meg er han ikke bare lav og lubben, men toast. Jeg tjener pengene. Reglene er for folk som ikke tjener penger." Han tenkte med andre ord som en mann i hans posisjon rundt 1985 kunne tenkt, ifølge Lewis.

Lewis er kjent for boken Liar's Poker, om sin tid som obligasjonsselger i Salomon Brothers på nettopp 1980-tallet.

Ikke akkurat 1980-tallet

På den tiden var det rutine for Wall Street-tradere å bestile strippere, ifølge Lewis, og da en prominent obligasjonstrader mottok munnsex i et møterom rett ved handlegulvet, synes kollegene det var mer morsomt enn sjokkerende.

I januar 2006, derimot, sa Morgan Stanley opp fire mannlige ansatte etter at de hadde tatt med kunde på strippebar i Arizona.

Wall Street er mye mer viktoriansk (pietistisk og påkledd) enn på slutten av 1980-tallet, fastslår Lewis.

"Bruk arbeidstiden og selskapets aktiva med en høyprofilert kvinne som ikke er din kone, og det spiller ingen rolle hvor mye penger du tjener for selskapet: Du har sparken", konstaterer Lewis.

For det første ønsker ikke selskapet noen skandaleoppslag. For det andre greier du ikke å forklare handlingene overfor kvinnene i selskapet, som det er flere av i ledende posisjoner enn på 1980-tallet, selv om du skulle greie å overtale eller skremme mennene til å holde kjeft.

Spol frem til september 2007 igjen, og boken til Miller og Kanazawa.

Det er bare naturlig for menn å risikere alt for et forhold, skriver de, ikke for kvinner. Blant mektige menn i Vesten har normen vært en ektefelle, til å sørge for arvinger, og så elskere, konkubiner, prostituerte og slavinner på si.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.999
knutinh skrev:
http://e24.no/boers-og-finans/article1894985.ece

Det er slutt på strippeklubber, munnsex på aksjegulvet og skandaleoppslag fra Wall Street, hevder en ny bok.

Den stiller seg spørsmål som: Hvorfor risikerer mektige menn alt for sex med en ung kvinne?

Og svarer at det er at sex er den egentlige grunnen til at menn søker makt. Det skriver psykologene Alan S. Miller og Staoshi Kanazawa i boken Why Beautiful People Have More Daughters, som kommer ut i september (forlaget Perigree; smakebiter på http://www.psychologytoday.com/articles/pto-20070622-000002.xml#VG

På Wall Street står imidlertid ikke den innsikten like høyt i kurs som før.

Clintons problem: Han ble tatt

21. januar 1998 våknet til USA til nyheten om at president Bill Clinton hadde hatt en forhold til en 24-år gammel trainee i Det hvite hus.

- Hvorfor i all verden ville verdens mest mektige mann risikere jobben for et slikt forhold, spurte mange, men fra et darwinistisk ståsted er det et tåpelig spørsmål, ifølge Darwin-eskpert Laura L. Betzig, som Miller og Kanazawa viser til.

Betzig spør heller:

- Hvorfor ikke?

Menn som søker politisk makt, gjør det - bevisst eller ubevisst - for å ha tilgang til mange formeringsvillige kvinner, argumenterer Betzig. Det er målet, å ha makt er bare middelet. Å spørre hvorfor USAs president vil ha et seksuelt forhold med en ung kvinne er som å spørre hvorfor noen som har jobbet hardt for å tjene penger vil bruke pengene etterpå.

Citigroup-topp fikk sparken

Spol frem til sist vinter, og avgangen til Todd Thomson, sjefen for Citigroups Global Wealth Management, dvs. gjengen som forvalter de rikes penger.

Thomson sa offisielt opp 22. januar for å søke nye muligheter. Men Wall Street Journal kunne noen dager senere melde grunnen til den plutselige avgangen:

Thomson hadde fløyet CNBC-journalist Maria Bartiromo til Asia med Citigroups fly, så kastet Citigroup-ledere av flyet før hjemreisen så han kunne fly alene med henne; han hadde brukt 5 millioner dollar av sin markedsføringsbudsjett på et program hun ledet, og han hadde oppnevnt Maria Bartimoro til et styre han hadde satt opp innenfor Wharton Business School. Etter at de hadde blitt sett spisende middag sammen, advarte Citigroup-sjef Chuck Prince Thomson mot å komme for nær CNBC-journalisten.

Sjefen for det raskest voksende forretningsområdet i verdens største finanskonsern mistet jobben fordi han brukte makten til å blidgjøre sin kvinnelige journalistvenn, fastslår Bloomberg-spaltist Michael Lewis.

Lewis svarer slik på "Hva tenkte mannen på?"-spørsmålet:

- "Se på meg, jeg er svær! Siden jeg er svær, har jeg spesielle behov. Siden jeg sørger for en inntjening på noen hundre millioner dollar i året, kan jeg gjøre hva pokker jeg vil. Teknisk sett er Prince sjefen min, men uten meg er han ikke bare lav og lubben, men toast. Jeg tjener pengene. Reglene er for folk som ikke tjener penger." Han tenkte med andre ord som en mann i hans posisjon rundt 1985 kunne tenkt, ifølge Lewis.

Lewis er kjent for boken Liar's Poker, om sin tid som obligasjonsselger i Salomon Brothers på nettopp 1980-tallet.

Ikke akkurat 1980-tallet

På den tiden var det rutine for Wall Street-tradere å bestile strippere, ifølge Lewis, og da en prominent obligasjonstrader mottok munnsex i et møterom rett ved handlegulvet, synes kollegene det var mer morsomt enn sjokkerende.

I januar 2006, derimot, sa Morgan Stanley opp fire mannlige ansatte etter at de hadde tatt med kunde på strippebar i Arizona.

Wall Street er mye mer viktoriansk (pietistisk og påkledd) enn på slutten av 1980-tallet, fastslår Lewis.

"Bruk arbeidstiden og selskapets aktiva med en høyprofilert kvinne som ikke er din kone, og det spiller ingen rolle hvor mye penger du tjener for selskapet: Du har sparken", konstaterer Lewis.

For det første ønsker ikke selskapet noen skandaleoppslag. For det andre greier du ikke å forklare handlingene overfor kvinnene i selskapet, som det er flere av i ledende posisjoner enn på 1980-tallet, selv om du skulle greie å overtale eller skremme mennene til å holde kjeft.

Spol frem til september 2007 igjen, og boken til Miller og Kanazawa.

Det er bare naturlig for menn å risikere alt for et forhold, skriver de, ikke for kvinner. Blant mektige menn i Vesten har normen vært en ektefelle, til å sørge for arvinger, og så elskere, konkubiner, prostituerte og slavinner på si.
Jaha, hva er det du, Knut, ønsker å si med å poste dette?

P

Parelius

Gjest
At alle vi som ikke har makt og penger egentlig er impotente...

K

knutinh

Gjest
Er vi så enkle at vi jobber bare for å komme i en posisjon hvor damer gir oss adgang?

-k

A

Atle Kristiansen

Gjest
knutinh skrev:
Er vi så enkle at vi jobber bare for å komme i en posisjon hvor damer gir oss adgang?

-k
Der tror jeg bare du kan svare for deg selv; din interesse for dette har kanskje grobunn i selverkjennelse?

Meg interesserer det ikke: hverken "makt" eller kvinner som tiltrekkes av den. Det virker som om markedsfundamentalismen har ledet brorparten av befolkningen til å klatre ned igjen evolusjonsstigen - på gjensyn.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Vettafan !! ?? For egen del tror jeg at jeg ville prioritere tiden på god gammel og edel Cognac / Whisky og gode Havanesere framfor å springe etter unge dumme bimboer ! ::)

Greit at de kan være pene å se på, men -- ?? Hva har man felles med ei berte som er ung nok til å være mitt barnebarn ?? Og hvis hun i tillegg har en ting med gamle gubber ?? Creepy !! :eek:

Nei når man har kommet så langt her i livet at man har makt og penger eller omvendt, burde man ha lært at livet faktisk har andre verdier enn småpiker. 8)

Og slike groopies som sikler etter menn med makt, -- skal man føle seg smigret av interessen ?? Nei ærlig talt, noe mer patetisk enn gamle menn menn med penger og unge damer på slep finnes ikke !!

Og Clinton, kona er jo mye penere enn elskerinnen !! ?? Da er det noe feil om noen spør meg. :p Mannen trenger jo mer til en optiker mer enn en elskerinne ! ;D ;D ;D ;D ;D ;D

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Emne: Hvorfor ledere har sidesprang...

- også kjent som crossoverforvregning :-*

Mvh. RS

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
knutinh skrev:

-k
Kanskje er vi mennesker egentlig så enkelt skapt. Mye sant i det du skriver. At du blir beskyldt for "selverkjenelse" får så være, men min korte livserfaring sier meg at mange ikke tørr å innrømme så mye når vi kommer på dette plan. Vi mennesker er ofte langt mer "primale" enn hva vi liker å tro og tenke om oss selv.
;) :) ;) :) ;)

A

Atle Kristiansen

Gjest
ErosLoveking skrev:
knutinh skrev:

-k
Kanskje er vi mennesker egentlig så enkelt skapt. Mye sant i det du skriver. At du blir beskyldt for "selverkjenelse" får så være, men min korte livserfaring sier meg at mange ikke tørr å innrømme så mye når vi kommer på dette plan. Vi mennesker er ofte langt mer "primale" enn hva vi liker å tro og tenke om oss selv.
;) :) ;) :) ;)
Grobunnen for mang en neurose, men bak denne "viljen til makt" vil det etter min oppfatning ligge helt andre intensjoner i et hvert åndsmenneske som har gått noen runder med seg selv (men et "påtvunget jag etter perifere verdier holder en fra det). Vel, kanskje jeg overvurderer mennesket.

Det var heller aldri en beskyldning jeg fremsatte, men et spørsmål.

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Etter å ha litt mellom linjene kom jeg til følgende myter eller sannheter:

Livets primære mål er reproduksjon. Sex er et middel. At sex er godt sikrer reproduksjonen. Menn må spre sine spermier til flest mulig. Har man ikke utseendet eller sjarmen, er makt et middel til å rekke over flere kvinner. Med Clinton som eksempel kan man si at har man mye makt, risikerer man mindre ved utroskap.

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
frans skrev:
Livets primære mål er reproduksjon. Sex er et middel. At sex er godt sikrer reproduksjonen. Menn må spre sine spermier til flest mulig. Har man ikke utseendet eller sjarmen, er makt et middel til å rekke over flere kvinner.
Heh, har du også lest den siste Nesbø boka?

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Nei, desverre. Men nå trenger jeg jo det ikke. ;)
(men er ellers alt for opptatt av faglitteratur - også på fritiden :'().

K

knutinh

Gjest
frans skrev:
Med Clinton som eksempel kan man si at har man mye makt, risikerer man mindre ved utroskap.
Er ikke Clinton et eksempel på at folk med mye makt risikerer mye ved utroskap?

Sleipe ledere kan rett nok bruke sin makt til å skjule utroskap, men konsekvensen hvis ting kommer ut mener jeg er vel så stor.

Det er jo på mange måter deprimerende hvis vi er så like dyr, og alle aspirasjoner til tenkning, kultur, debatt (!) etc kun koker ned til dette enkle målet. Det åpner jo også opp noen vepsebol. Hvis primær motivator for våre handlinger her på jorda er å få avkom (i størst mulig antall?), er vi egentlig alle latente voldtektsmenn - holdt i tøyler av samfunnsordningen?

Ikke rart at man prøver å diskreditere evolusjonsteorien i en annen tråd =)

-k

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
knutinh skrev:

-k
Jepp. Herlig, ikke sant? ;D ;D

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.999
"ekteskapsmarkedsteorien" innen den mer obskure delen av sosiologi i mellomkrigstiden hadde jo også noen artige poenger i så måte.

A

Atle Kristiansen

Gjest
Håpet og trodde seksualpsykologien i sin reneste form for lengst var død, det er nok personer som har stukket hull på Freuds erosteorier.

Ser heller ikke helt hvordan evolusjonsteorien relaterer til temaet? Å utelukkende fremstile menneskets higen som et spill om reproduksjon faller på sin egen urimelighet.

G

Gjestemedlem

Gjest
Spiralis skrev:
Og Clinton, kona er jo mye penere enn elskerinnen !! ?? Da er det noe feil om noen spør meg. :p Mannen trenger jo mer til en optiker mer enn en elskerinne ! ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Det er da andre egenskaper enn utseende som er viktig her da. :-*

Det må da være litt tilfredsstillende å vite at man til enhver tid kan stappe pikken i munnen på dem som jobber for deg. Spesielt når det lusker republikanere rundt hvert gatehjørne.

Topp Bunn