Hvorfor? - Hva er grunnen til at EP har stort hull?

T

TT.

Gjest
Ja, akkurat det lurer jeg på. Da jeg kjøpte singler på 70 tallet, var det vanlig å ta ut senter av platene og heller bruke 45 rpm adapter, evt sett inn "after market" adapter i hver skive. Men hvorfor var det opprinnelig mulighet til å ha et slikt stort hull i midten på flesteparten av platene? Var det pga jukeboksene, spesielle platespillere som spilte mange plater i slengen eller noe heeeeelt annet?

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.179
Sted
Ytterst i havgapet...
Den opprinnelige EP'en var også 7'', så jeg tipper at det bare var samme fysiske format. Kan ikke huske å ha sett EP i jukebokser her på berget, men jeg skal nå heller ikke påstå å ha sett alt heller :)

T

TT.

Gjest
Det var vel akkurat 7" singler som var det essensielle i en jukeboks

Sist redigert av en moderator:

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.179
Sted
Ytterst i havgapet...
Joda, men to melodier for samme betaling som en rimer ikke - så der er vel grunnen til at EPer ikke var vanlige i jukeboksen

T

TT.

Gjest
oki, men det er ikke jukebokser som er spørsmålet her, men hullet på en 45 rpm single!

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Jukebox er det mest nærliggende svaret. Stor spindel er lettere for mekanismen å fange opp singelen, ditto med datidens plateskiftere. Men stort vs lite hull kan nok også spores tilbake til en slags formatkrig mellom de største plateselskapene på slutten av 40-tallet. RCA var vel de som lanserte stort hull i sin tid.

Eksempel på maskin som "elsker" store hull, min kjære 2410s :rolleyes:

US-sjutommere var i hovedsak to-spors singler med stort hull .
Europeiske sjutommere var 4 spors EPer eller to-spors singler med punchout-senter
Australske singler hadde små hull

• Liker
Reaksjoner: TT.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.179
Sted
Ytterst i havgapet...
Nå var stort sett plateskiftere på tur ut da jeg var guttunge,men kan ikke huske å ha sett en skifter med stort senterhull, - eller ???

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
72.330
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Se på platespilleren over i Eros innlegg. Det er forklaringen.

When Columbia Records introduced the 33 1/3 RPM long-playing album in 1948, they kept the hole in the center the same size. However, Columbia’s archrival, RCA, was most annoyed at this new format. Rather than license Columbia’s technology for their releases, RCA introduced their own new record, the 7-inch single that spun at 45 RPM and had a center hole that measured 1.5 inches in diameter.

Svaret er her TT:

https://www.google.no/url?sa=t&rct=...o-big/&usg=AFQjCNHGoUGNEJL4tHc2afvPWAov7kV9OA

Sist redigert:
  • Liker

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
72.330
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Hvis du leser hele linken i mitt innlegg over, ser du at det er 2 hovedgrunner til det store hullet.

• Liker
Topp Bunn