Hvorfor får jeg plutselig en grop mellom 3-10 k?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.654
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Jeg har hatt målinger før som har vært ok. Må forsøke å spinne tilbake.

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.654
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Måling på hver av armlenene på stolen.
    hb_vg.jpg

og der hodet er ved ryggen på stolen
    hv2.jpg

T

tce-teams

Gjest
    Når du bruker romkorreksjon med mikrofon så gjør du dette i øre høyde ?

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.654
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Bruker bare litt korreksjon ved 55hz ifm bassene. Deler ved 130hz 24db.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Når du måler påarmlenet med hver enkelt HT så ser det slett ikke galt ut. Utifra hva jeg ser, så virker det som at dette har med sofaen/sofaryggen og setet å gjøre. Når du måler på armlenet så er det vel ikke mye sofa mellom mikrofon og bakvegg. (veggen der sofaen står) Har du prøvd å måle uten sofa i rommet. At du måler med mikrofon på stativ og tar bort hele sofaen. Det kan være sofaryggen/setet som virker som en svær absorbent, som suger til seg mye av energien i target området.

Måler du uten sofa under mikrofon, så finner du fort ut av det.

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.654
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Selv om jeg fjerner stolen så måler jeg typisk det samme. Dvs at problemet er der, men bare litt mindre/mer her og der.
    Det må være noe romakustikk som skaper dette typiske målebildet... Da jeg er tilbake til start. Er det noen akustikktiltakk noen kan anbefale?

Taket er dempet med dempehimling. Veggen bak meg er malt leca. Sitter like ved et pipeløp og 50cm fra veggen.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Selv om jeg fjerner stolen så måler jeg typisk det samme. Dvs at problemet er der, men bare litt mindre/mer her og der.
    Det må være noe romakustikk som skaper dette typiske målebildet... Da jeg er tilbake til start. Er det noen akustikktiltakk noen kan anbefale?

Taket er dempet med dempehimling. Veggen bak meg er malt leca. Sitter like ved et pipeløp og 50cm fra veggen.

Bare et kjapt spørsmål til. Når du måler fra armlenet på sofaen- Er mikrofonen plassert nærmere HT enn når du måler fra sofarygg?

Om du har en madrass liggende, så kan du slenge den opp mot bakvegg. ( Der var det leca sa du) å måle/høre om du ser/hører noe forskjell. Er ingen expert på dette, men har brukt en del tid på mitt rom.

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.654
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Fra armlemet midt på høyttalerene er det 1,4m (1m fra gulv). Fra ryggen er det 1m lengre. Dvs 2,4m. HT står 0,7m fra bakvegg til baffel og myye lengre fra sideveggene. Veggen bak meg er Malt Leca. Andre veggener er panel over gips/styropor/betong. etc.

hifirom_d.jpg

Sist redigert:

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ok, da er jeg rimelig sikker på at det er snakk om kanselleringer fra bakvegg. Da må du prøve med akustikkplater ( Madrass på bakvegg) for å se om det hjelper noe. Kan også prøve diffusjon, selv om du egentlig sitter for nært bakvegg. Så er det bare å prøve. Om du er helt låst på plassering ol i rommet. Om du ikke få orden på frekvensgangen med å behandle bakveggen, så blir det EQ som vil være hjelpen videre.

Tenkte på noe annet, men her kan jeg ikke hjelpe deg så mye. Om ht ikke står pinleg nøyaktig på samme avstand fra deg, sidevegg og frontvagg. Så kan jo summeringen av lyden mellom venstre og høyre høyttaler summere feil og gi deg det hullet i frekvensgangen. Tror det har med fase og gjøre. Men her må noen andre tre til med informasjon.

Jeg ville ha prøvd med en madrass i ørehøyde bak deg. Og sett hva som da skjer.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Du kan også prøve å måle med åpen dør. ( om jeg har forstått tegningen din riktig. ) da det ser ut til at den kan være rundt førsterefleksjonspunkt. Og da på en måte ta bort bakveggen. Alt dette er bare for å finne ut hvor problemene ligger.

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.654
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Det er akkurat dette som er problemet. Jeg finner ikke "drivern" til problemet.

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.654
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Kan det være så ille at hele området burde ha vært slik jeg har tegnet inn med en rød linje? Dvs at jeg har med en hevning mellom 200 og 3k.
    fq_x1.JPG

Årsaken til dette spørsmålet er at kurven målt på armlenene viser 50 SPL i dette området på samme volum. Se kurven under.
    fq_x2.JPG

Sist redigert:

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Det er akkurat dette som er problemet. Jeg finner ikke "drivern" til problemet.

Da er det bare å prøve seg frem. Prøv det som er foreslått, først. Aner meg kanskje at den pipa kan være et problem..

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Kan det være så ille at hele området burde ha vært slik jeg har tegnet inn med en rød linje? Dvs at jeg har med en hevning mellom 200 og 3k.
    Vis vedlegget 223318

Jeg er som sagt ingen ekspert på dette feltet, Men synes det er rart at den hevingen da skal være så jamn som det du tegner den. Er snakk om mellom 10-15 db her.
    Har du en RT60 måling du kan legge ut.

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.654
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Tror bare PRO versjonen av Room Analyzer kan lege ut RT måling.

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.201
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Tror jeg har finni løsningen Geir ; du må på slankekur.
    Du må tenke på deg sjøl som en levende dempematte og når du har inntatt en bedre middag og setter deg i kjelleren med islandsgenseren på, så er det klart at det får konsekvenser. Magre folk har bedre lytterom, forutsatt at de bruker t-skjorte og stillongs kappet ved knærne.
    :rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ok. Såvidt jeg har skjønt målinger riktig, så om man måler hver HT for seg selv, og summerer dem ( måler dem sammen ) så skal du få 6db auke. De måler jo fint når du måler på armlene. Dvs nærmere ht, lengre unna bakvegg. Taket og sideveggene vil i teorien ha samme omtrent påvirkning. Du skriver også lenger tilbake at de måler fint når du måler nerme HT.

Du skriver også at om du måler uten lyttestol så er det liten forskjell, men noe forskjell. Har lyttestolen din lav eller høy rygg? Utifra hva du skriver så vil jeg tro at den har lav rygg, og at du har målt med mikrofonen over rygghøyden.

Alt summert opp, så er jeg som sagt rimelig trygg på at dette er bakveggen som lager det trøbbelet ditt.

For å bli klokere , prøv dette:
    1. Sett opp en madrass, rett bak lyttestolen, og mikrofon omtren inntil. Mål.....
    2. Gjør det samme igjen, men med madrass ( eller lignende ) på bakveggen i refleksjonspunkt. Mål.... Hva skjer da?
    3. Prøv å sette opp en plate ( tre, spon, egentlig det meste som er hardt og reflekterer lyden ) slik at du hindrer refleksjoner fra førsterefleksjonspunktet å nå mikrofonen direkte. Mål... og sammenlign med de andre "tiltakene" Om det er bakveggen som er trøbbelet, så burde du få svært forskjellig utfall. på de målingene.
    NB ikke flytt mikrofonen når du bytter på tiltakene.

Sist redigert:

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Du må tenke på deg sjøl som en levende dempematte og når du har inntatt en bedre middag og setter deg i kjelleren med islandsgenseren på, så er det klart at det får konsekvenser. Magre folk har bedre lytterom, forutsatt at de bruker t-skjorte og stillongs kappet ved knærne.
    LOL

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.654
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    I såfall hadde det blitt værre, men hvem vet. Er det noe spesielt du ønsker seg til jul! :)

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.201
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    hmmmmm, tror ikke det er lurt å gi deg ønskelista mi nå :confused:. Hvis du ikke har noe jeg kan rense mellom øra med da?
    I såfall hadde det blitt værre, men hvem vet. Er det noe spesielt du ønsker seg til jul! :)

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.654
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Resultat etter litt jobbing etter noen av innleggene over. Takk!

fq_1.jpg

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Tada..! Mye bedre. Nå treng du bare litt eq rundt 6500 eller 500-4k. Men dippen din har blitt mye bedre. Var det bakveggen som laga trøbbelet? Hva gjor du for å komme frem til resultatet på siste måling? Er nysjerrig av natur...

T

tce-teams

Gjest
    Der ja ble det mye bedre med ein gang , hva brukte du til og jobbe med problemet ?

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.654
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Jeg lånte en madrass og satt den på bakveggen rett bak meg. Dempet 1. refleksjon ved høyre høyttaler og flytet noen dempeplater i taket, slik at disse ble symetrik med høyttalerene og ikke rommet. Skal drive dette videre med å erstatte alle disse dempesakene med mer profesjonelt dempeutstyr. Jobber med saken. Siden jeg har et dedikert lytteren, så skal jeg trekke dette ganske langt. Takk til dem som bidro i denne tråden. Bare for å si det så har jeg løftet lyttegleden betraktelig. Imagic 2.0 TC er noen flotte LS høyttalere, da sammen med 4x15" i en OB bassløsning. Imagic har en enorm energi og jeg er overbevist om at bånddiskanten tegner den beste toppen jeg noen gang har hørt. Vh Geir

Sist redigert:

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Det er morro når man får til samspillet mellom høyttaler og rom. Du får bare passe på at rommet blir koselig å oppholde seg i også. Betyr en del det om du da ikke spiller med lyset avslått. Er et ganske billig tweak det også

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn