Ok. Såvidt jeg har skjønt målinger riktig, så om man måler hver HT for seg selv, og summerer dem ( måler dem sammen ) så skal du få 6db auke. De måler jo fint når du måler på armlene. Dvs nærmere ht, lengre unna bakvegg. Taket og sideveggene vil i teorien ha samme omtrent påvirkning. Du skriver også lenger tilbake at de måler fint når du måler nerme HT.
Du skriver også at om du måler uten lyttestol så er det liten forskjell, men noe forskjell. Har lyttestolen din lav eller høy rygg? Utifra hva du skriver så vil jeg tro at den har lav rygg, og at du har målt med mikrofonen over rygghøyden.
Alt summert opp, så er jeg som sagt rimelig trygg på at dette er bakveggen som lager det trøbbelet ditt.
For å bli klokere , prøv dette:
1. Sett opp en madrass, rett bak lyttestolen, og mikrofon omtren inntil. Mål.....
2. Gjør det samme igjen, men med madrass ( eller lignende ) på bakveggen i refleksjonspunkt. Mål.... Hva skjer da?
3. Prøv å sette opp en plate ( tre, spon, egentlig det meste som er hardt og reflekterer lyden ) slik at du hindrer refleksjoner fra førsterefleksjonspunktet å nå mikrofonen direkte. Mål... og sammenlign med de andre "tiltakene" Om det er bakveggen som er trøbbelet, så burde du få svært forskjellig utfall. på de målingene.
NB ikke flytt mikrofonen når du bytter på tiltakene.