Hvorfor dac?

jan_is44

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.08.2010
Antall liker
22
Hei..
Har Bestilt meg Parasound p7 forsterker.
Skal kjøre sonos, som avspillingsenhet. Hvordan kan de ha seg at alle sier eg må ha dac? Det er jo phono utgang på sonosen, og phono inngang på p7.
Skulle tro det var bedre å då musikken rett inn på forsterkeren, istede for å gå igjennom enda en boks..

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det sier nok "alle" fordi en separat "hi-fi"-dac gjerne har en lydkvalitet langt bedre enn den innebygde dac-en og (hovedsaklig) det analoge utgangstrinnet i en slik mediastreamer.

Siterer meg selv igjen. ;)

Dazed skrev:
Først og fremst synes jeg selve konseptet med en god, separat DAC er genialt. Du kan få samme gode lyd (DAC-ens lydsignatur) fra alle kildene dine med digital utgang. DVD/Blu-Ray/CD-spiller (Alle disse kan godt være samme boks. Lyden blir i praksis den samme uansett, siden du tar signalet ut digitalt, før boksenes analoge utgangstrinn får satt sitt preg på lyden.), mediastreamer (Squeezebox, Sonos, WDTV, etc.) eller dab-radio. I prinsippet kan du få dac-ens godlyd ut av i utgangspunktet billige kilder som ikke har mye lydkvalitet å skryte av på egen hånd. TV-tuner og slikt kan du også koble til DAC-en for et skikkelig løft i TV-lyden. (Selvsagt er lyden i TV-sendingene lossy komprimert, så det vil ikke låte som CD, men moro er det likevel.)

PC-lyd (f.eks. over USB) er jo selvsagt også en god kilde til akkurat den samme godlyden.

Jeg synes at å kjøpe en squeezebox og/eller en billig, men egnet (altså uten mekanisk støy, og som leser CD-er raskt nok til at det ikke blir irriterende å bytte plater) Blu-ray-spiller og en fin DAC, er en MYE mer fremtidsrettet og fleksibel måte å få godlyd fra CD-plater på enn å kjøpe en dyr CD-spiller. Du har kanskje en egnet blu-ray eller DVD-spiller allerede, og selvsagt kan du bruke cd-spilleren din som kilde også. (...Men det blir litt bortkastet å ha mer enn ett drivverk for sølvplater hvis du likevel bruker samme DAC på alle sammen, synes jeg.)

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.432
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det er nok fordi de mener at analogutgangen på Sonosen ikke låter godt nok, og at den kun bør brukes digitalt.

Om du ønsker å eksperimentere med DAC er det rimelige alternativet å bruke bruktbørsen her inne. Hifielektronikk faller omtrent 50% i pris så fort den er ute av butikkdøra, men så holder den seg der noen år, så man taper ikke mye penger på leken.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
jan_is44 skrev:
Hei..
Skal kjøre sonos, som avspillingsenhet. Hvordan kan de ha seg at alle sier eg må ha dac? Det er jo phono utgang på sonosen, og phono inngang på p7.
Skulle tro det var bedre å då musikken rett inn på forsterkeren, istede for å gå igjennom enda en boks..
Du MÅ ikke ha en separat DAC. Noen ganger er det forskjell - forbedring - andre ganger er det hipp som happ. Det kommer an på anlegget ditt og på ørene som hører. Prøv selv. Gjerne - som Valentino er inne på - via bruktbørsen. Alternativt via hjemlån fra hifibutikkene.

Denne "ekstra" boksen representerer ingen signalmessig ulempe. Så lenge signalene transporteres i det digitale domenet - i form av ett-tall og nuller - skjer det i prinsippet ikke noe med dem. Verken forbedring eller forringelse. Vet at en del har sterke meninger om at det ikke er slik - men for praktiske formål i "normale" hifianlegg kan du, etter min erfaring, ta dette som en grei arbeidshypotese. Dermed koker det ned til om denne eksterne DACen gir et bedre analogt signal - det er det DACer driver med, lager analoge signaler - enn den innebygde DACen i Sonos-boksen din. Det er der ørene dine kommer inn i bildet.

Som Dazed er inne på: en ekstern DACer er kjekk å ha til å ta seg av alle andre digitale signaler som hjemmene våre etterhvert fylles opp med. Nok en grunn til å vurdere en slik DAC.

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
74
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Ulf-B skrev:
Denne "ekstra" boksen representerer ingen signalmessig ulempe. Så lenge signalene transporteres i det digitale domenet - i form av ett-tall og nuller - skjer det i prinsippet ikke noe med dem. Verken forbedring eller forringelse. Vet at en del har sterke meninger om at det ikke er slik - men for praktiske formål i "normale" hifianlegg kan du, etter min erfaring, ta dette som en grei arbeidshypotese.
Don't even go there ;)

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
715
Torget vurderinger
1
Ulf-B skrev:
jan_is44 skrev:
Hei..
Du MÅ ikke ha en separat DAC. Noen ganger er det forskjell - forbedring - andre ganger er det hipp som happ. Det kommer an på anlegget ditt og på ørene som hører. Prøv selv. Gjerne - som Valentino er inne på - via bruktbørsen. Alternativt via hjemlån fra hifibutikkene.

Denne "ekstra" boksen representerer ingen signalmessig ulempe. Så lenge signalene transporteres i det digitale domenet - i form av ett-tall og nuller - skjer det i prinsippet ikke noe med dem. Verken forbedring eller forringelse. Vet at en del har sterke meninger om at det ikke er slik - men for praktiske formål i "normale" hifianlegg kan du, etter min erfaring, ta dette som en grei arbeidshypotese. Dermed koker det ned til om denne eksterne DACen gir et bedre analogt signal - det er det DACer driver med, lager analoge signaler - enn den innebygde DACen i Sonos-boksen din. Det er der ørene dine kommer inn i bildet.

Som Dazed er inne på: en ekstern DACer er kjekk å ha til å ta seg av alle andre digitale signaler som hjemmene våre etterhvert fylles opp med. Nok en grunn til å vurdere en slik DAC.
Pass da på at den har flere valgbare innganger

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
19.215
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Ulf-B skrev:
Denne "ekstra" boksen representerer ingen signalmessig ulempe. Så lenge signalene transporteres i det digitale domenet - i form av ett-tall og nuller - skjer det i prinsippet ikke noe med dem. Verken forbedring eller forringelse.
Kan man også si det samme om kabler, at det "skjer det i prinsippet ikke noe med dem(signalet, som går fra ende til ende). Verken forbedring eller forringelse"?

Sannsynlig OT, men prøver å følge logikken i resonnementet :-\

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
vinagunner skrev:
Kan man også si det samme om kabler, at det "skjer det i prinsippet ikke noe med dem(signalet, som går fra ende til ende). Verken forbedring eller forringelse"?
Mange gjør det, men la oss ikke gå videre med disse tingene, for på et blunk vil da dette også ha blitt en verdiløs krangletråd.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
vinagunner skrev:
Ulf-B skrev:
Denne "ekstra" boksen representerer ingen signalmessig ulempe. Så lenge signalene transporteres i det digitale domenet - i form av ett-tall og nuller - skjer det i prinsippet ikke noe med dem. Verken forbedring eller forringelse.

Minefelt, dette - hehe...

Forringelse av signaler i kabler rammer først og fremst analoge signaler. Analoge signaler forandres gjennom sin ferd gjennom enhver kabel. Svært lite i de aller fleste kabler - men dog en endring av signalet etterhvert som signalet skrider frem i kabelen. Hvorvidt dette er hørbart, er en sak for dem med gullørene og de ekstreme anleggene - det skal ikke jeg ha sagt noe om.

Digitale signaler - en-null-en-null.... - forringes i liten grad når de sendes gjennom kabler eller gjennom luften. Så lenge forringelsen holder seg under det nivået som skal til for at en DAC skal oppfatte ett-tallene og nullene som ett-tall og nuller, fungerer DACen slik den skal, og lyden blir slik den skal - gitt en noenlunde oppegående DAC. Med forbehold om at de med gullørene kan ha en annen mening om saken. Men i min verden fungerer dette altså helt greit - og burde etter mitt skjønn kunne gjøre det i forhold til trådstarters spørsmål knyttet til DAC i et ikke altfor ekstremt hifianlegg.

jan_is44

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.08.2010
Antall liker
22
Okay..
Mitt annlegg er Parasound jc1 x2
Klipsch rf 83
Parasound p7 forforsterker..
Og da altså sonos som avspillingenhet.. Har hørt bel canto sin Dac 1,5 hadde passet bra her!?
Takk for svar alle sammen :=)

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Ligger jo en Benchmark på brukten, eller en RME ADI-2 kanskje, den er ihvertfall ok med halo P3.
Eller hvis det rykker i loddebolten kan vel buffalo være noe å tenke på.

HHH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2009
Antall liker
2
Hva som passer med Parasound skal jeg ikke uttale meg om, men du har ihvertfall et anlegg som er mer enn godt nok til å forsvare innkjøp av en DAC hvis du skal bruke Sonos.
Den vil, uten en DAC, helt klart være det svakeste leddet i ditt oppsett.
Ser det ligger Hegel HD10 ute på brukten for 3-3 500,- en sånn burde definitivt være verdt et forsøk.

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Satt en sen nattetime for en tid siden og tenkte omkring hva som er skjedd på totusentallet,- om noe pekte seg ut som signifikant positivt;- endte opp med utviklingen innen konverteringsteknologien;- altså all grunn til å reise problemstillinger av typen denne tråden representerer. Det kan naturligvis være unødig med en ekstern DAC i et aktuelle tilfellet;- den implementerte konverteringen kan være adekvat,- eller bedre;- dette burde man vel ta stilling til i første omgang.

Grace

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
19.215
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Ulf-B skrev:
vinagunner skrev:
Ulf-B skrev:

Forringelse av signaler i kabler rammer først og fremst analoge signaler. Analoge signaler forandres gjennom sin ferd gjennom enhver kabel. Svært lite i de aller fleste kabler - men dog en endring av signalet etterhvert som signalet skrider frem i kabelen. Hvorvidt dette er hørbart, er en sak for dem med gullørene og de ekstreme anleggene - det skal ikke jeg ha sagt noe om.

Digitale signaler - en-null-en-null.... - forringes i liten grad når de sendes gjennom kabler eller gjennom luften. Så lenge forringelsen holder seg under det nivået som skal til for at en DAC skal oppfatte ett-tallene og nullene som ett-tall og nuller, fungerer DACen slik den skal, og lyden blir slik den skal - gitt en noenlunde oppegående DAC. Med forbehold om at de med gullørene kan ha en annen mening om saken. Men i min verden fungerer dette altså helt greit - og burde etter mitt skjønn kunne gjøre det i forhold til trådstarters spørsmål knyttet til DAC i et ikke altfor ekstremt hifianlegg.
Jo visst kjenner jeg til teoriene, og det er heller ikke i mitt ønske å dra i gang nok en kabeldebatt. Men det er besynderlig at flere og flere mener at kabler er "snake oil" fordi det ikke er målbart, gitt samme "kvadrat". Er det de samme som nå også godtar at "en fil er en fil, og ferdig med det". Fordi det ikke er målbart?

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
vinagunner skrev:
Ulf-B skrev:
vinagunner skrev:
Ulf-B skrev:

Jo visst kjenner jeg til teoriene, og det er heller ikke i mitt ønske å dra i gang nok en kabeldebatt. Men det er besynderlig at flere og flere mener at kabler er "snake oil" fordi det ikke er målbart, gitt samme "kvadrat". Er det de samme som nå også godtar at "en fil er en fil, og ferdig med det". Fordi det ikke er målbart?
Selvfølgelig er det målbart. Det er bare spørsmål om å måle fint nok. Det store spørsmålet er om det er HØRBART. I forhold til trådstarters utgangspunkt vil jeg si at han kan slappe helt av. Det er ikke engang sikkert at en DAC vil gjøre store forskjellen - jfr. det som Grace reflekterte over m.h.t. digital signalbehandling - men det kan heldigvis trådstarter finne ut av helt på egenhånd. Det er bare å vifte litt med ørene.

Topp Bunn