Musikk og Hi-Fi Hvordan tune en bildør

ronnym

Medlem
Ble medlem
06.02.2013
Antall liker
0
Hei.

Jeg har en BMW 3-serie e46 som jeg har modifisert dørene på. Jeg har dempet og tettet alle åpninger og hull så godt som mulig, og jeg har montert høyttaleren direkte på stålet istedenfor på dørtrekket.

Lyden blei over all forventning, bassen er helt rå. Litt for rå faktisk. Problemet er at det er en voldsom peak i hele øvre bassområdet ca 50-250Hz, men spesielt rundt 100-120Hz, det låter ikke mye pent. Jeg må bruke eq og dra ned hele dette frekvensområdet med opp til -12db. Se bilde under.

Så nå lurer jeg bare på hva som generelt kan være årsaken til at man får en så voldsom peak i øvre bassområde? For liten kasse, for stor kasse, feil elementer, eller andre ting? Disse elementene er vel egentlig beregnet å spille i free air, eller med store bagasjerom som kasse, så kanskje problemet er at døra er for liten og tett.

Men jeg har ikke peiling, så jeg håper det er noen her med kunnskap om lyd og høyttalerkonstruksjoner som kan si litt om hvorfor det er som det er, og hva jeg kan gjøre for å flate ut den peaken bortsett fra å bruke masse eq.
:)

Høyttalerne er JL Audio ZR650-CSi.

Sist redigert:

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Bli medlem av dette forumet, og spør fyren i dennen tråden...

BMW: JL ZR650csi speakers in my E46 coupe doors : BMW Car Audio Forum: ICE - In Car Entertainment • BMWLand

Oh the agony!! :cool:

Jeg tenker at du må skråstille elementet jeg, samme vinkel som dennen fyren bruker. Det vil sikkert fikse biffen.
Det er vel snakk om en "glipe-resonans" grunnet avstand til døra.
Det du kan prøve på er å ta eggekartong og smøre inn med noxudol og ha dette rett bak elementet... Eller korrugert dempe-foam og igjen, få tak i noxudol, og smør så tykt på du bare får til å gbruk varmepistol til å tørke det fast. If it does not work, kopier den vikel, baffel/foringa i metall han laga. Uansett, det er aldri smart å ha et element til å flukte "plan-messig" med vinkelen på planet døra skaper rett bak den.

Det ville jeg prøvd. Men, spør han fyren i den tråden! Han har erfaringer ingen av oss har! Han fikk bra lyd!

Mvh

Sist redigert:

ronnym

Medlem
Ble medlem
06.02.2013
Antall liker
0
Se her ja, takk for den linken :)

Men jeg kan jo nevne at jeg har touring, det er helt andre dører som er mye mindre. Jeg går ut i fra at mer volum vil endre lyden ganske mye?

Han har montert høyttaleren i stålet, men han skriver ikke noe om at han har tettet åpningene i døra utover den originale skumplasten som ligger bak dørpanelet. Det er ganske stor åpning midt på døra inn til vindusheisen og andre ting på de bilene, og en del av trykket vil jo ta den veien ut i dørpanelet. Jeg vil tro at fordelen med det er at volumet blir enda større, men bakdelen er at "kassa" ikke blir helt tett.
Slike høyttaler er vel nesten laget for å spille i tilnærmet free air eller bruke store bagasjerom som kasse har jeg hørt. Kanskje volumet i den tette døra mi er altfor liten for en slik høyttaler.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Ja, godt mulig du bør ha en høyttaler som er beregnet for mindre volum.

Men spør han fyren. Jeg har bare erfaring fra 1984 bmw 320i jeg da, med monakor element tror jeg det var.

Mvh

ronnym

Medlem
Ble medlem
06.02.2013
Antall liker
0
Jeg tror at det beste rådet du har fått til nå er å høre med noen andre.
Vet ikke om jeg helt skjønner hva du mener med det, men jeg er ny på forumet her så jeg vet ikke hva jeg kan forvente av respons.

Jeg har opprettet en tråd på bilstereoforumet som du nevner, og bimmers.no :)

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Som du sjøl er inne på ang volum,så kan du sikkert prøve med lufting i døra.
I brosjyren til det settet,står det non-enlosure.

Med lufting,så blir såklart trykket mindre også,da blir det mindre ting som vibrerer.
Vinkling av element er nok og ein fordel,spesiellt på jl audio som bruker slakke delefilter(kun 6db slope på bassen)da blir det masse lyd langt oppi mellomtone som er kjekt å få "opp" i kupeen.

Og har du eigen forsterker på frontsettet med innebygd delefilter,kan du med fordel prøve med highpass filter mellom 50-70hz,det burde og hjelpe.dette veit du sikkert fra før.

Mvh.

Sist redigert:

ronnym

Medlem
Ble medlem
06.02.2013
Antall liker
0
Som du sjøl er inne på ang volum,så kan du sikkert prøve med lufting i døra.
I brosjyren til det settet,står det non-enlosure.
Det er nettopp det jeg går og lurer på, om kanskje ikke dette elementet trives så godt i den tette døra med det begrensede volumet. Burde kanskje prøve et annet element, eller lage lufting som du sier.

Og har du eigen forsterker på frontsettet med innebygd delefilter,kan du med fordel prøve med highpass filter mellom 50-70hz,det burde og hjelpe.dette veit du sikkert fra før.
Nå er jeg ikke sikker på hva du mener med at det skal hjelpe? Jeg har Audison BitOne dsp med filter, men hvis jeg setter highpass-filter så vil peaken i problemområdet 100-120Hz bli så godt som uberørt, men all dypbassen vil forsvinne, det blir ikke noe særlig god lyd av det :)

Jeg er ikke ute etter flere måter å justere lyden på med elektronikk. Jeg ønsker å få litt generell kunnskap om hva som kan være årsaken til at frekvenskurven er slik som den er i dette tilfelle, og om det er mulig å gjøre noen endringer for å flate ut frekvenskurven uten bruk av eq.

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Det kan etter egen erfaring(når ein har sub i tillegg)hjelpe å kutte nederste frekvens,ca samme frakvens som sub deles på.
Typisk rundt 50-70hz.(det er vel typisk ca der 6,5toms frontsett har sin nedre frekvens)

Tanken med det er jo nettopp å hindre unødvendig vibrering fra døra som kan trigge ulyder i tilfeldige frekvenser.
Sjøl om du deler highpass på 60hz,så vil også filtereffekten virke merkbart minst 1oktav opp,altså 120hz,og samme nedover.(30hz)

Med så flott utstyr som du har,må du prøve deg fram,teori og praksis heng ikkje alltid sammen,spesiellt ikkje i bil:)

Men det er nok sikkert lurt og prøve å lage lufting i døra også,da får du svar på om det er veien å gå.
Non-enclosure betyr vel at kassen ikkje skal vere tett?

Sagt på ein annen måte,hvis du ikkje har sub,og har krav om topp bass frå et frontsett,uten eq,det blir vanskelig å få til trur eg.

Mvh.

Sist redigert:
Topp Bunn