Det er noen år siden nå, men jeg fikk meg en vekker. Jeg satt i styret til en norsk designer og dennes styreformann drev med import fra Kina. Han mente at man burde kunne produsere noen av gjenstandene designeren hadde skapt, i Kina, og så importere dem for videresalg i Europa. Så designer ble sendt avsted til et par relevante fabrikker, som var i stand til å forvandle CAD/CAM osv til prototype, for videre justering og sluttproduksjon.
Vel hjemme tok vi styremøte på om vi skulle igangsette produksjon, og en del eksempler ble gjennomgått. Det som satt igjen hos meg var at en ryggsekk jeg hadde kikket på, som kostet over 3000 NOK i butikk og som kom fra et meget anerkjent merke, kostet 18 NOK FOB fra produsent i Kina. Samme ryggsekk. (Den som undrer på hvor XXL henter sine marginer har nå svaret).
På den tiden drev jeg også med bistand til noen kjente merkevarer, som alle som en drev og flyttet produksjonen sin til Kina/Asia. Ett av disse hadde bestemt seg for å bli "et virtuelt selskap" uten egen produksjon og med innkjøpt produktspesifikk design. Samme utvekslingsforhold der mellom hva det kostet fra Kina og hva det ble solgt for i butikk.
Nå har denne prisdifferansen blitt noe mindre. Lønninger i Kina er høyere. Men produsentene har automatisert - og som nevnt i tråden satset det på høye volum.
En viss CD-spiller vakte diskusjoner her inne, da man oppdaget at chassis og innmat ikke hadde noe med hverandre å gjøre. Dengang tok jeg kontakt med en elektronikkdistributør og ba om pris fra fabrikk i Kina på den innmaten (vi hadde identifisert hvilken det dreide seg om).
13 NOK, med fjernkontroll og chassis (billigere uten).
Hvilket forklarte for meg hvordan en avis i Spania kunne gi en gratis DVD-spiller til min far, som belønning for at han var abonnent. Han fikk også gratis DVD-er hver helg, fra samme avis.