Hvordan ta slike bilder?

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Sjekk bildene i linken nedenfor. Noen som har tips til tillegsutstyr jeg må bruke for å ta slike bilder? Jeg har Canon 10 megapixel speilrefleks og blitz.

mvh,
OS

http://www.highendpalace.com/HEP%20Preamps.htm

Eksempler (CARY SLP-03):

G

Gjestemedlem

Gjest
OS skrev:
Sjekk bildene i linken nedenfor. Noen som har tips til tillegsutstyr jeg må bruke for å ta slike bilder? Jeg har Canon 10 megapixel speilrefleks og blitz.

mvh,
OS

Jeg ville brukt et fototelt, et stativ og et egnet objektiv. Typisk rundt 100mm, gjerne med makromuligheter.

Man kan lage et telt selv:

Eller kjøpe et ferdig:

Skaff deg også gode lyskilder slik at du ikke må bruke blits.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
En linse som tar inn mye lys, kamera på tripod og god belysnig på objektet. Ingen blitz.

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
18.511
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Stor hvit, tynn, bøyelig papplate - godt lys, gjerne naturlig ute eller inn fra vinduet.

Ved bruk av blits; styr unna blitslys direkte på objektet. - La det gå skrått i taket.

Det hjelper også med et halvordentelig fotoredigeringsprogram. I det bildeeksempelet du viser, er to bilder redigert sammen til ett.

Mvh
Jan P.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.474
Torget vurderinger
1
OS skrev:

mvh,
OS

Eksempler (CARY SLP-03):

...
Stikkordene er veldig mye FLATT og HVITT lys. Flatt lys er lys som ikke har noen bestemt rettning eller opprinnelse - oftest indirekte lys, dvs fra allekanter og i alle rettninger - i motsetning til skarp og direkte lys som har bestemt kilde og rettning. Flatt lys det gir utvaskede og uskarpe skyggetegninger. Hvitbalansen kan du altids justere i etterkant, men det blir veldig fort et fargeskjær med alt annet enn hvitt lys ... fargeskjæret kan jo også brukes til noe da ... jf. forøvrig lysbokser og lystelt. Du kan evt. supplere emed en eller helst to direkte lyskilder for åfå litt mer dynamikk i bildet. Ved bruk av to direkte lyskilder så bør disse ha en viss avstand seg i mellom og ha ulikt innfall på objektet ... dvs eksperimenter til du finner noe som funker. Forøvrig må du belage deg på å pusse en del mht støv finger merker m.v.

mvh
KJ

O

OldBoy

Gjest
I tillegg til alt det utmerkede som er sagt allerede:

For slike "reklame"bilder er det som regel viktig med stor dybdeskarphet, det vil si at alle detaljer, både de nærmest kameraet, og de lengst fra kameraet, er så skarpe som mulig. Man skal for eksempel kunne lese den lille skriften overalt.

Da må du bruke en så liten blenderåpning du bare kan. Dette betyr lang lukkertid, og derfor kommer du neppe unna å måtte bruke stativ.

Portrettfotografering, bare for å ha nevnt det også, er akkurat motsatt. Der bruker man gjerne uskarp forgrunn og bakgrunn til å fremheve motivet og skape atmosfære i bildet.

Thomas_A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2002
Antall liker
2
Jeg bruker stativ, hvitt fototelt og to 500w blitzhoder. Objektiv varierer. Canons 60mm macro er fin til produktfoto.
Fototeltet. Begge eksemplene under er tatt med en blitz direkte over objektet.

Resultat med hvit bakgrunn:

Og med sort bakgrunn:

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Thomas_K skrev:
Jeg bruker stativ, hvitt fototelt og to 500w blitzhoder. Objektiv varierer. Canons 60mm macro er fin til produktfoto.
Fototeltet. Begge eksemplene under er tatt med en blitz direkte over objektet.
Klokker! Mekaniske klokker var min store hobby tidligere. Her er et par bilder jeg har tatt av min tidligere Minerva Heritage Kronograf (bildet av baksiden/urverket er ikke jeg som har tatt):

De spesielt interesserte kan lese historien om denne klokken her (websiden var opprinnelig min men kjøper fikk ta over den når han kjøpte klokken):
http://www.vfcapital.com/Minerva/heritage.htm

mvh,
OS

Topp Bunn