Hvordan skal Hifisentralen finansieres?

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.730
Torget vurderinger
1
Alle gleder seg kollektivt over dugnadsånden og givergleden i den pågående kronerulleringen. Litt Gerhardsen og litt TV-aksjonen, liksom. Det er lett å mobilisere når formålet er noe så konkret som en raskere server. Denne metoden kan gjentas år om annen, når det igjen røyner på.

En alternativ finansieringsmetode er å sette dette med ”donasjoner” i system. At hvert medlem frivillig kan betale inn et fast støttebeløp pr år. For eksempel kr 100.-. Det er et poeng at beløpet er lavt, slik at flest mulig får lyst til å betale. Jeg tipper 300-500 medlemmer hadde blitt med her. Altså 30-50,000.-/år. Ordningen får sin egen menyplass under ”Bruk av forumet” med kungjøring om kontonummer og paypal ordning. De nickene som betaler, havner på en alfabetisk liste som heter ”Takk til våre støttemedlemmer” eller lignende. Da kan alle også se hva dette representerer på årsbasis (åpenhet eller transparency som er det nye moteordet i våre dager, he-he). Skal man gjøre det litt mer jålete, så kan disse også få et lite diskret symbol under avatar som viser at de er støttemedlem. Omtrent som blodgiverne som går rundt med klistremerker på jakkeslaget.

Praktiske hensyn: Det er mulig at det er veldig arbeidsomt å skulle tracke alle innbetalinger. (Det er vel derfor så mange utenlandske forum praktiserer en anonym ordning). Men her i Norge burde det være enkelt å få med nicket sitt som betalingstekst når man overfører. Ordningen kan følge kalenderåret. Altså at lista over støttemedlemmer ble nullstilt pr 31.12. Da ville det komme et rush i januar, og Høvdingen fikk unnagjort mesteparten av registreringsarbeidet i en fei. Innbetalinger som tikker inn resten av året, kan listeføres en gang/uke. Støttemedlemskapet er frivillig. Ønsker man ikke fornye støtten i det nye året, så fortsetter man som bruker med alle rettigheter som før.

-------------

Til de som tror at driftingen av Hifisentralen er meget lønnsom og at pengene triller inn på konto til ny ponni til Høvdingen, så oppfatter jeg virkeligheten til å være motsatt. Uten å ha sett regnskap så forstår jeg det slik at Sentralen ikke går rundt, men lever på dugnad og idealisme. En annen ting er at vi Hi-Fi entusiaster er en utdøende art. Det blir færre spesialforretninger og økonomien blir stadig dårligere for disse. Markedet overtas mer og mer av de store aktørene som ikke har Hifisentralen på radaren. I hvert fall har ingen av disse dukket opp som annonsører. Det er selvsagt mulig at annonsesalget kunne vært gjort bedre/mer aggressivt, men det er nok lettere sagt enn gjort. (Det er lett å drive business fra tilskuerplass). Thomas, som er primus motor, driver Sentralen på si i tillegg til sitt eget firma. Skulle det bli noen kroner igjen i kassa, så utgjør vel det en timelønn på kr 10,- eller noe sånt til Høvdingen. Alternativt kunne moderatorene fått en tusenlapp eller fem i året. Bare se på bjornh og bambadoo. De gjør en glimrende jobb og får stort bare kjeft når de har ryddet opp i en tråd.

Honnør også til Thomas & Co for i stor grad å være brukerstyrt. Jeg synes de er flinke til å opprette nye kategorier og implementere ny funksjonalitet etter påtrykk fra brukerne. Altså en forholdsvis demokratisk holdning til sine brukere. (Vi kan vel knapt kalles "kunder" så lenge vi ikke betaler hva det koster).

Så alt i alt, mener jeg en permanent ordning med frivillig støttemedlemskap à kr 100.- vil bidra til å trygge HiFiSentralens drift og eksistens i framtiden.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Fint innlegg Pedal, som jeg i det store og hele er enig i.
Jeg synes det er et poeng at flest mulig av medlemmene hiver seg på et eventuell fast donasjonsopplegg.
Da blir det en lav og dermed lett å godta sum for de aller fleste også de som kanskje ikke bor her ::)

Et annet poeng som er av betydning i hvert fall for meg er at HFS ikke blir seende ut som en markedsplass alá AV-Forum, med masse forstyrrende reklame og dårlig layout, det burde for sin egen del være verdt et årlig bidrag.
Bedre at et visst antall medlemmer betaler 50.- pr.år enn at halvparten skal betale 100.-, ikke for pengene sin skyld men mer prinsippet at (alle) flest mulig bør bidra.

Selv om jeg ikke annonserer ofte så synes jeg det er fint at det er gratis og synes det bør fortsette slik.

Mvh.KW

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.730
Torget vurderinger
1
KW skrev:
Selv om jeg ikke annonserer ofte så synes jeg det er fint at det er gratis og synes det bør fortsette slik.
Ja, og så er det upraktisk hvis man skal overføre kr 20.- forskuddsvis pr annonse. Transaksjonskostnaden i tid og penger blir stor, nesten en terksel som man ikke "gidder". Så lenge Bruktbørsen er gratis, så er det fort og lett å slenge inn en annonse. Enten man skal selge en høyttaler eller bare gi bort noen årganger Fidelity Hjemmekino. Eventuelt kunne man droppe sponsormedlemskap og kun ta 100.- i årsgebyr for Bruktbørs annonser. Ved å betale 100.- så kan man da annonsere så mye man vil i et kalender år. Jeg kjenner ikke tallgrunnlaget, så vet ikke hva dette blir i kroner.

Men synes vel best om mitt eget forslag ovenfor, he-he. Det er jo litt stas med jakkemerke som viser at du er blodgiver/organdonør. (Stryk det som ikke passer).

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Hvor mye penger trengs fra donorer for å slippe all form for reklame på HFS?

Mvh

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Hvis medlemmene i dette forumet skal begynne å betale for å delta her inne skal undertegnede ihvertfall sette STORE krav til oppetid og aksesshastighet. Slik som det har vært i det siste halve året har mere og mere tid gått med til andre forum da aksessen har til tider vært helt fraværende samt de gangene man FÅR tilgang har hastigheten vært svært frustrerende.

Er i utgangspunktet lite positiv til å begynne å betale for dette. Vi bruker jo i tillegg av egen fritid til å fylle forumet med matnyttige innlegg som andre kan ha nytte av. (mostly...)

G

Gjestemedlem

Gjest
Det må da være helt uaktuelt å forlange betaling for rubrikkannonser. Det ville kun senke volumet drastisk, og dermed også besøket til sidene og den generelle aktiviteten på HFS. De eneste som ville glede seg over dette er vel dem som helst vil bli kvitt dette brysomme bruktsalget og uønsket kritikk av produkter som er litt på kanten. ::)

Jeg ser det også som vært lite ønskelig å dynge på med reklame. Det er et behagelig nivå og en rolighet over de annonsene som er her nå til at dette er en av de få sider som ikke har havnet i Operas rekklameblokker hos meg.

Hvis det bidrar til å kunne beholde den rene fine profilen HFS har i dag, så bidrar jeg mer enn gjerne igjen med slike frivillige bidrag.

Gratis bruk, men med mulighet for frivillige bidrag er en modell som jeg helhjertet støtter. Det være seg hifisentraler, musikere eller programutviklere.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
LydMekk skrev:
Er i utgangspunktet lite positiv til å begynne å betale for dette. Vi bruker jo i tillegg av egen fritid til å fylle forumet med matnyttige innlegg som andre kan ha nytte av. (mostly...)
Det er dessverre et evig problem det der, at man bruker fritid på fritidsinteressene sine og må betale for det attpåtil. ::)

For å med fryd og harme kunne hakke på moderatorenes sensuriver trenger man et forum å hakke innenfor og moderatorer å hakke på. Jeg har ingen grunn til å tro at HFS er noe å bli rike av, så en beskjeden støttemedlemsavgift er en grei løsning. Gjøres den obligatorisk vil det trolig redusere antallet medlemmer, ikke først og fremst ved at de etablerte melder seg ut, men mer ved at færre spirer registrerer seg. Jeg synes det holder med en liste over støttemedlemmer, vi har jo for så vidt en allerede: Tråden for frivillige bidrag er i prinsippet en slik (den er dog noe uetterrettelig, og det hadde vært gøy å fått vasket denne listenm mot faktiske innbetalinger). Et alternativ til "støttemedlem"-tag i avataren er å ha en med "gratispassasjer" på de ikke-betalende. Pisk er undervurdert i det moderne samfunn ;D

Uansett: Det er bedre å betale 100,- en gang i året enn å betale for hver annonse. Jeg er redd det ville svekke bruktmarkedet også.

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.730
Torget vurderinger
1
LydMekk skrev:
Hvis medlemmene i dette forumet skal begynne å betale...
Ikke skal, men KAN begynne. Helt frivillig. Er du ikke fornøyd med ditt eller datt, så lar du bare være å betale. Men jeg håper du ikke har noe imot hvis andre ønsker å betale. Vi snakker tross alt om småpenger. Dessuten vil det vel i kjølevannet av den pågående innsamlingsaksjonen ikke være aktuelt før i 2010 formoder jeg.

Donering er vanlig på mange "smale" forum rundt i verden. Det er en "donate" knapp på forumet til Steve Hoffman, AudioAsylum og mange andre lignende nisjefora rundt omkring. Noen betaler altså for at alle kan være brukere. Forøvrig vil jeg ikke si at Hifisentralen har dårligere funksjonalitet enn andre forum jeg frekventerer der ute, hvis man ser bort fra tregheten siste måneden. Forøvrig er jo poenget med donering nettopp at det tekniske skal oppgraderes. (Man vil ikke betale fordi det går så tregt/Det går tregt fordi ingen vil betale for bedre server = Catch 22. En god film forøvrig).

Samt enig med Gjestemedlem i hvor fint der å kunne holde mengden reklamebannere nede på et behagelig lavt støynivå.

EDIT: Jeg er selv gratispasasjer på enkelte forum som jeg sjeldent frekventer. Føler ikke jeg skylder de noe, liksom, eller at jeg snylter av den grunn. Men her inne på Hifisentralen føler jeg faktisk en viss "takknemlighetsgjeld" til både organisator og medlemmer. (Det er mulig jeg begynner å bli bløt).

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Antall liker
1.391
pedal skrev:
Donering er vanlig på mange "smale" forum rundt i verden. Det er en "donate" knapp på forumet til Steve Hoffman, AudioAsylum og mange andre lignende nisjefora rundt omkring.
Yep, det stemmer. Selv er jeg medlem på AVSforum.com, og hvor selve doneringsprosessen var meget enkel og smertefritt. En enkel knapp, via paypal, og that's it. Selve 'Gullteksten' dukket opp minuttet etter at PAY knappen var trykket, så alt gikk automatisk. På AVSforum finnes 2 alternativer (så vidt jeg husker), et for årlig medlemsskap (ie. årlig donering, og er den utgaven jeg valgte. Tror det var rundt en hundrings) samt en for Livstidsmedlemsskap AVS Gold Club Member. Husker ikke hva summen var her.
Virkelig noe å tenke på for dette forumet også, syntes jeg.

http://www.avsforum.com/avs-vb/showpost.php?p=14912702&postcount=100

:sp

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Er en lignende ordning på www.akvaforum.no
Helt frivillig om man vil donere noen kroner til forumet. Koster ikke rart og man kan betale 1/2 år eller for 1 år, mener jeg å huske. Betaler alltid for 1 år av gangen.
Det forumet er også drevet av en ivrig (akvarie) kæll med 3-4 moderatorer som hjelper til på forum delen.

Skulle det bli en lignende ordning her så støtter jeg absolutt opp om det.

/jan

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.464
Torget vurderinger
2
Jeg sitter litt opptatt i kveld, men jeg skal komme med mine meninger i morgen.

Mvh
Høvdingen

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
3.193
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
Dugnads iveren vi har sett de siste dagene, er et godt bevis på at sentralen betyr mye for mange.Men skal sentralen fortsette inn i fremtiden må den selfølgelig driftes skikkelig.Knapper og glansbilder og entusiasme bærer en stund, men en fornuftig finansiering er mer solid.Personlig synes jeg noen hundrelapper er en billig pris for all moroa.Et enkelt innbetalings system ala Pedals forslag virker fornuftig.Tiltredes.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.080
Torget vurderinger
1
Det er jo hardware som koster penger, for ikke å snakke om Høvdingens personlige innsats i noe han har skapt og holdt gående som ikke kan belønnes i form av penger. Jeg er glad og overrasket over den kjempepositive givergleden som har funnet sted her på Hifisentralen. Det tyder på at dette er et sted som representerer noe av verdi for mange. Men ser man på drifting, så er det ingen tvil om at "dugnad" er nøkkelordet her, og at Høvdingen er sentral i denne sammenhengen. Og Høvdingen er rette mann med det rette engasjementet. Han stiller opp og løser ting når det måtte trenges. Det er hersker ingen tvil hos meg om at han gjør dette for at Hifisentralen skal fortsette å være det nettstedet det er i dag og kunne utvikles videre, såpass godt tror jeg at jeg kjenner ham.

Mvh. Bjørn

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Kanskje på tide at bransjeaktørene som bruker dette som fri reklameplass som de selv modererer begynner å spytte inn litt også.

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.464
Torget vurderinger
2
el_mariachi skrev:
Kanskje på tide at bransjeaktørene som bruker dette som fri reklameplass som de selv modererer begynner å spytte inn litt også.
Bjørn har gjort en veldig god moderator-jobb her på Sentralen, og han har aldri blandet jobb og rollen som moderator. Jeg synes han har bidratt med mye for dette forumet, så det blir i mine øyne feil å si at han ikke har "spyttet inn noe".

Når det gjelder et donasjonsoppsett og støttemedlememer så er jeg fortsatt i tenkeboksen, og jeg skal svare litt mer på det når jeg blir enig med meg selv hva jeg mener.

Mvh
Høvdingen

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Antall liker
119
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
kunne man ikke skille litt på betalende og ikke betalende medlemmer? f.eks. vha gi de som betaler mulighet for litt større avatar og subscriber/sponsor logo eller lignende, slik som de gjør på Audiokarma ? Det skulle ikke mer til for å lure meg til å investere et par hundringser på et toårsabb "over there" ...

Mvh: PerS

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.080
Torget vurderinger
1
For de som måtte lure, så har både jeg og Bambadoo donert penger til prosjektet.

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Antall liker
1.391
Ut fra den statistikken Høvdingen har lagt ut over donasjoner som har kommet inn kan det se ut som om den første iver har lagt seg, og antall medlemmer som donererer kuliminerer. Er dèt tilfellet kan det bli vrient å komme over 25k. Dersom man da ikke smir mens 'jernet' er rimelig varmt, og går over til "Støttemedlemsskap".

Som sagt tidligere i denne tråden har AVSFORUM.com en ypperlig (teknisk) løsning, hvor du i usercp.php (hos oss her på hifisentralen.no beliggende under "Rediger Profil") finner en knapp som heter Join AVS CLUB Du får da opp en side med 2 alternativer, nemlig årlig eller livstidsmeddlemsskap (med nedtrekksgardin for hvert alternativ).

Som årlig betalende medlem (U$35.00) får man følgende 'på kjøpet':

AVS Club
Join the AVS Club and receive the following benefits...

1) Full access to AVS Club Only Forums including:
...... Free listings in AVS Classifieds
...... AVS Rumor Mill
...... Great Found Deals
...... Others areas as added

2) Increased private message space for up to 500 total stored messages.

3) Increased Member Theater Gallery upload space for photos.

4) The 160x600 Vertical ads on Forums and Threads pages of the site will be removed.

5) Use of a avatar image for your posts.

6) The sure pleasure of knowing that you are helping to support the best A/V site on the Internet.

This is a 1 Year Subscription payable via PayPal processing. (PayPal Account NOT Required. Pay via any major credit card!) THIS IS NOT FOR DEALERS OR MANUFACTURERS!

AVS Forum, Inc. reserves the right to cancel or suspend your AVS Forum membership for abuse of the site as per our user agreement. In such a case, a refund will not be granted if you are a club member. AVS Forum, Inc. also reserves the right to end or change club services at any time
----

Som "livstidsmedlem" (i.e. 20 år) betaler de U$ 200, og får følgende 'frynsegoder:

AVS Club Gold Lifetime
Join the AVS Club Gold Lifetime and receive all of the standard club benefits listed above without expiring, but also...

1) Increased private message space for up to 1000 total stored messages.

2) Increased Member Theater Gallery upload space for a maximum of 10 megs for photos.

3) Private Off Topic Forum section for general chat among other AVS Club Gold members.

4) The sure pleasure of knowing that you are helping to support the best A/V site on the Internet at a higher level. We do thank you for your added support.

This lifetime subscription payable via PayPal processing. (PayPal Account NOT Required. Pay via any major credit card!) THIS IS NOT FOR DEALERS OR MANUFACTURERS!

AVS Forum, Inc. reserves the right to cancel or suspend your AVS Forum membership for abuse of the site as per our user agreement. In such a case, a refund will not be granted if you are a club member. AVS Forum, Inc. also reserves the right to end or change club services at any time. "Lifetime" equals the life of the site under current ownership.
-----------

Som du ser følger det endel 'goder' med under de enkelte valg.
Hele prosessen er, som tidligere fremholdt, gjort helt automatisk, og man trenger ingen paypal-konto for å betale.

Noe å tenke hardt og kort ;) på, Thomas ?

Cheers!

JackX

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Antall liker
14.776
Takk for et betimelig og godt innlegg Pedal.
Det er viktig at vi som brukere (eventuelt avhengige) av HFS kjenner vår besøkelsetid.
Jeg har tiltro til at Høvdingen etter hvert komme med sine tanker omkring hvordan medlemsskap og støtte skal forvaltes.
Takk til dere ildsjeler som bruker av tid og krefter for at vi kan ha en slik fin lekegrind å drømme oss bort i.
Jeg håper HFS overlever slik at vi fremdeles kan "flykte" litt fra hverdagen.

Sincerelly Powerpoint

Topp Bunn