Hvordan samle på klassisk vinyl?

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Med utgangspunkt i denne tråden
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=39724.msg737232;topicseen#new
stiller jeg spørsmålet.

Kommentarer om at CD er så billig osv. er unødvendig, er ikke det jeg spør om.

Grunnen til min nysgjerrighet er fordi det flommer over av klassiske skiver i bruktbutikker og markeder. Ja,jeg er en platesamler, det gir en ekstra (morsom) dimensjon til jakten på mer god musikk. Musikken vil uansett være det viktigste for min del.

Spørsmålene er mange.
Hvilke selskaper, evt. labelvarianter, katalognummer, stereo/mono, hva skiller forskjellige de forskjellige pressingene. rett og slett hva ser man etter.

Fyller på med spørsmål etterhvert.

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
Kanonemne Eros. For egen del har jeg for eksempel brukt Aus Der Reihe flittig og søkt på vinylutgivelser(på samme plateselskap,) av de titlene Vidar P har trukket frem der. Det samme gjelder awe sin navigering gjennom Beethovens strykekvartetter. Men, og det er et stort MEN, det er jo, slik som Vidar P påpeker i tråden du linker til, originalutgivelser, reutgivelser osv, så det er slettes ikke sikkert at dette er veien til det virkelige gullet, men man vet i hvert fall hvilke dirigenter og orkester man skal gå etter.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Når jeg browser i platehyllene i bruktbutikker så pleier jeg å vektlegge plateselskaper mye jeg. Jeg kjøper normalt ikke en kjent artist på et for meg ukjent (eller kjent dårlig) gjenutgivelsesselskap. Men jeg gjør gjerne omvendt; kjøper en for meg ukjent artist på et kjent godt selskap.

Utvalget av originale utgivelser av innspillinger fra de store selskapene er så godt at det vil kunne danne basis for enhver klassisk-samling, selv en virkelig stor en; det er liten grunn til å trå langt utenfor denne sti for nybegynneren til å begynne med imo.

Det er ikke dermed hverken sagt eller ment at man ikke skal kjøpe plater fra mindre selskaper, selvsagt skal man gjerne det, og det er mye god musikk og høy teknisk kvalitet å finne. Det er bare det at en for høy andel knapt er eieverdig for en platesamler, og det er masse fallgruver å gå i. Det er ikke hyggelig å våkne opp fra samlerusen om noen år og finne ut at ens dyrt innkjøpte samling egentlig er langt mindre attråverdig enn man hadde håpet, og at det meste man har fins i bedre utgivelser.

For nybegynneren å snuse etter kjente artister fra "gamle dager" er også farefullt territorium; svært mange av disse var jo faktisk på et av de store selskapene, men deres musikk fins også gjenutgitt i alle slags kvalitetsvarianter. Så sjekk selskap, og snus på platen for å se om utgivelsesperioden stemmer med tiden platen sannsynligvis er fra.

Dere får ta mine tilsynelatende sorthvite meninger for det de er ment, bare helt generelle betraktninger sett fra mitt ståsted og basert på egne minner som aktiv platesamler.

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.384
Noe blir aldri feil; Decca sxl (vær også obs på budsjettlablene til decca). Deutsche Gram ringer ikke min bjelle - deres lydfilosofi var ikke min, for å si det slik.

Erato, Lyrita, Harmonia Mundi og selvsagt rca living stereo og Mercury living presence (litt stive priser, men verd pengene). vox er flott og everest har også mye bra.

Når det gjelder matrisenr og varianter er det skrevet kilometre om dette på nettet. Min erfaring er at det er mye smak og behag ute og går her.

Personlig har jeg nylig anskaffet meg en mono-pickup (denon dl 102, 800.- her på sentralen) og gleder meg over utrolig bra lyd på mange av de gamle opptakene - og disse koster nesten ingenting i antikvariatene.

Lykke til og have fun!

Topp Bunn