Hvordan rippe DVD'er til HD

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Heisann

Sitter her og venter på kabinette til min kommende HTPC, og tenkte at det måtte vel være en god mulighet til å rippe noen dvd'er.

Det første som slo meg som naturlig i denne sammenhengen var å kopiere DVD'ene til disk som en .iso fil, altså en komplett kopi av DVD'en, ved hjelp av DVD Decrypter.
Jeg synes dette er en grei metode side jeg da får hele DVD'en over på disken min, og eventuelt senere kan brenne den ut igjen til en ny disk om ønskelig (har små barn og de ødelegger diskene fort som f...)

HTPC'en min vil med 99% sannsynlighet bruke Windows Vista Media Center.
Hvordan får jeg fram oversikt over og tilgang til å spille disse rippede DVD'ene fra Media Center?

Bør jeg eventuelt rippe disse på en annen måte?

På forhånd takk, TEK

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
Jeg har brukt DVDdecrypter til å lage iso filer slik som du skriver, og synes det har fungert greit.
Bruker så Daemon Tools for å "mounte" iso filen. Den fremstår da som en vanlig DVD stasjon for systemet og kan spilles av i et hvilken som helst avspiller program. Jeg bruker K-Lite codec pack med Media Player classic.
Dette skulle funke for media center også, men mulig vista media center kan lese iso filer direkte?

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg har sett litt på det på pc'en min, og såvidt jeg ser har ikke Media Center noen støtte for å lese av ISO filer i Vista heller. Noe som forsåvdt er naturlig ettersom en .iso fil bare er en cd/dvd og kan inneholde hva som helst.

Synes det er viktig å få en oversikt med info om DVD'ene på samme måte som en får info om cd'er eller avi filer ettersom det gjør det utrolig mye enklere å få oversikt. Spesielt når barna skal velge filmer de skal se.

Må jo være noen løsninger som funker for dette vel? Kan ikke tenke meg til at jeg er den eneste som har lyst til å ha filmene mine på disk uten å konvertere/komprimere dem til for eks. avi først?
Eller er det slik at jeg egentlig bør konvertere dem til noe annet, for eks. wmv eller noe slikt først?

gpjonas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.12.2006
Antall liker
1
Hei hvis du støter på leie kopisperrer med shrinken og anydvd så er det ingen vei utenom dvdfab....spiser de andre to til frokost.... ;D

mvh

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Hm. Har hittil aldri fått problemer med noen form for beskyttelse. Nå kommer AnyDVD ut med nye versjoner til stadighet så de prøver vel å ligge litt foran.

O

omholt

Gjest
Any DVD virker jo genialt, men er det ikke en rettsak oppe med dette firmaet? Det er vel ikke umulig at det blir lagt ned? Hvis framtidssiktene til firmaet er usikkert, så burde man slå til nå og kjøpe? Skal gå over til HTPC neste år og viktig at HD fungerer over vga.

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hmm, ser ut til at det å få DVD'ene over til disk er relativt bra "dekket", enten via DVD-Decrypter, DVD Shcrink, AnyDVD eller lignende.
Såvidt jeg forstår så kopierer disse filmene enten som en faktisk kopi av innholdet på dvd'en (VIDEO_TS, AUDIO_TS mapper m.m) eller som rene iso filer.

Det jeg ikke ser noen løsning, heller ikke ut fra svarene over, er en grei måte å navigere mellom filmer for deretter å velge den filmen en ønsker å se.
Og da mener jeg ikke å bla gjennom mapper eller iso filer, men med preview av cover, lese om innholdet på filmen ++.
Nøyaktig slik en i dag kan gjøre fra MC dersom en velger "Music library". Jeg vil rett og slett kunne velge DVD library, eller Movie library

Dette må da vel være mulig/støttet? Er min virkelighetsoppfatning om hva som skal være mulig med MC så feil? :(

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Såvidt jeg kan se er dette en frittstående spiller?
Målsetningen min er at alt skal være integert i MC, fra det å velge filmer til det å se på dem.
Og det skal være så enkelt og intuitivt at min 5 år gamle datter skal få til å bruke det!

Skjønner at jeg ikke skal selge noe av min gamle hardware får jeg faktisk ser at jeg får dette til å funke gitt ???

G

Gjestemedlem

Gjest
TEK skrev:
Såvidt jeg kan se er dette en frittstående spiller?
Målsetningen min er at alt skal være integert i MC, fra det å velge filmer til det å se på dem.
Og det skal være så enkelt og intuitivt at min 5 år gamle datter skal få til å bruke det!

Skjønner at jeg ikke skal selge noe av min gamle hardware får jeg faktisk ser at jeg får dette til å funke gitt ???
Du kan jo konvertere DVDene til Xvid filer. Her kan du sette komprimeringsgraden selv og oppnå mye bedre resultater med litt større filer enn de tradisjonelle 700MB filene fra nettet. Hvis du lager filer på 1,5-2GB av en DVD vil du kunne få fin kvalitet. Ulempen er at det blir vanskelig å få med menyer og tilleggssnutter. Nå kan du lage et bibliotek på vanlig måte i MC på samme måte som med musikk.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Har nylig kjøpt netbook og lurer på hvilket program jeg bør bruke for å rippe dvd'er med hjemmemaskinen for å vise de på netbooken?

Ønsker tips om god og helst gratis software.

N

nb

Gjest
Jeg kjøpte dette programmet
http://www.any-dvd-converter.com/

som funker fint. Kan rippe, transkode mellom alt av formater osv.

Har bra brukergrensesnitt hvor jobber kan legges i batch (slike ting tar ofte litt tid å kjøre) samt at det støtter flere CPU-kjerner, noe som er en stor fordel om du skal konvertere fra ett format til et annet. Koster 46 dollar.

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Anonym skrev:
Greven skrev:
Takk men det programmet sier bare at DVD'en er dårlig mastret eller har kopisperre på de to jeg har prøvd.

Er det noe annet som tar alt?
Jeg har aldri opplevd at Handbrake ikke tar en DVD (har rippet mye). Du må også installere VLC for at programmet skal fungere.

Men nå ser det vel kanskje ut til at du fikk en mer skreddersydd løsning fra Tuxflux.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
nb skrev:
Jeg kjøpte dette programmet
http://www.any-dvd-converter.com/

som funker fint. Kan rippe, transkode mellom alt av formater osv.

Har bra brukergrensesnitt hvor jobber kan legges i batch (slike ting tar ofte litt tid å kjøre) samt at det støtter flere CPU-kjerner, noe som er en stor fordel om du skal konvertere fra ett format til et annet. Koster 46 dollar.
Tak for tipset, kjøpte programmet selv og det er så enkelt at selv jeg klarer å bruke det.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Greven skrev:
Anonym skrev:
Greven skrev:
Takk men det programmet sier bare at DVD'en er dårlig mastret eller har kopisperre på de to jeg har prøvd.

Er det noe annet som tar alt?
Jeg har aldri opplevd at Handbrake ikke tar en DVD (har rippet mye). Du må også installere VLC for at programmet skal fungere.

Men nå ser det vel kanskje ut til at du fikk en mer skreddersydd løsning fra Tuxflux.
Prøvde et par filmer på min fars museumsmaskin i romjulen men den ville ikke så jeg måtte reise 70 mil uten å ha noen filmer på netbooken. Takk for hjelpen iallfall :)

Topp Bunn