Hvordan reparere en sprukket bunn i båten?

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
343
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Jeg er litt rådvill og trenger tips:
Da båten min - en 12 år gammel 20fots skjærgårsjeep m/115hk V4 - ble lagt på land i fjor høst ble den satt på land på en så gal måte at stort sett hele båtens vekt hvilte på en trekloss på 15x15 cm. Denne klossen var plassert ca 50cm inn fra akterspeilet og her er båten uten kjøl, kun svak buet.

Dette resulterte i at bunnen ble presset opp og før jeg nå fikk jekket opp båten sto det en stor sprikende sprekk opp i bunnen av båten (heldigvis bakerst i båten hvor bensintank etc står så det er ikke synlig). Jeg har nå fått kjøpt båthenger og bunnen har nå gått ned til normal form. Så nå sitter jeg her med en gedigen sprekk oppi båten samtidig som jeg ser en to tre små 20-30cm lange sprekker utenpå.

Jeg har spurt et par personer som kan "litt", og han ene mener at jeg aldri må finne på noe annet enn å skjære ut et stort stykke av bunnen og bygge opp på nytt med fiber, polyester etc. Han andre mener det er tull og at det holder med å slipe ned all gelcoat etc rundt sprekkene, skjære bort det som er løst og så bygge på med fiber og polyester etterpå.

Noen som har erfaring på dette området? :)

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Antall liker
3
Er nok mer enig med at det skal holde med å slipe bort gelcoat og skjære bort alt løst.Det skal ikke være nødvendig og skjære bort alt.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.573
Torget vurderinger
0
Jeg ville ha skåret bort HELE sprekken, det vil stoppe den fra å "sprekke" videre. Så ville jeg ha slipt ned skroget slik at det garadvis ville bli tynnere ned mot hullet. minimum i forholdet 1:10, men var det min båt ville jeg ha gått for 1:25. Så ville jeg ha lagt inn matte og polyester/ epoxy avhengig av hva båten er laget av. Spør produsenten !

Det finnes ingen "quick and dirty" måte å reparere dette på hvis du vil ha en solid reperasjon som varer !

Sjekk forsikringen om den dekker dette ! Hvis ikke båtforsikringen ( kasko ) dekker det er det mulig at ansvarsforsikringen til den / de som tok opp båten dekker det.

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
343
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Sjekk forsikringen om den dekker dette ! Hvis ikke båtforsikringen ( kasko ) dekker det er det mulig at ansvarsforsikringen til den / de som tok opp båten dekker det.
Joda, har kasko forsikring som kunne dekket dette, men så var det den egenandelen som jeg tror er på 7.000,-. Har handlet inn allt materiell og det kom på ca 1.000,-, dvs polyester, herder, glassfiber, gelcoat, ruller, hansker, maske etc. Blir litt rimeligere, men jeg vil helst forsikre meg om at båten flyter etter mitt forsøk på reparasjon :)

A

Affa

Gjest
De fleste båter er kun bygget med kortfibermatter/polyester. Skjær bort alt som er løst, slip ned et godt område rundt det hele (sliping er uhyre viktig), gjerne med fasing ned mot skade. Legg CSM matter med min 20 mm trapping (forskyvning)  til minimum tykkelse av laminatet er som tidligere.

Plastbåter er bygget av dåsemikler som ikke kan noe om kompositt Hvis du gjør dette nøye selv blir resultatet MINST like bra.

Mikkel

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.01.2004
Antall liker
0
Jeg ville gjort som de fleste har skrevet, å fjerne hele skaden, fordi der har plasten mistet en del av stivheten sin. Du kan eventuelt beholde så vidt litt av tykkelsen for at det skal bli enklere å følge formen på skroget, (men selve sprekken ville jeg fjernet helt). For det er litt vanskelig å skulle bygge opp et hull på 15*30 cm uten å legge det inntil noe som helst.

Jeg forstår det slik at skroget ikke er dobbelbunnet med luft/skum mellom lagene siden du ser sprekken på innsiden også. Da blir det ikke store konsekvenser om reprasjonen skulle finne på å lekke etter litt juling, fordi du vil se lekasjen med en gang. Det eneste peset da er at glassfiberen har trukket litt vann og må tørkes en stund før du kan reparere på nytt.

Hvis jeg skulle gjort denne reprasjonen selv ville jeg lagt på litt ekstra med glassfiber og polyester på innsiden også for å være sikker på at det blir sterkt nok. Bare vær 100% sikker på at det er rent for møkk, og helst puss litt med sandpapir el. før du legger på forsterkning.

Lykke til.

Mikkel

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
343
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Takk for nyttig info, da tror jeg at jeg går for nedsliping av skaden, fjerning av løs glassfiber/polyester. Som Mikkel sier er det da mye enklere siden formen på bunnen beholdes. Så får vi se om det holder ;D

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.573
Torget vurderinger
0
................Så får vi se om det holder  ;D

La oss inderlig håpe at at det ikke går over i historien som ett " last and famous ! ".

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.573
Torget vurderinger
0
Plastbåter er bygget av dåsemikler som ikke kan noe om kompositt .
Jawohl, Herr Übersturmbandführer !

En dåsemikkel bøyer seg i støvet nedtynget av skam !!!!! Bygget plastbåt jeg, skal ALDRI gjøre det mer !!!
;D ::) ;D ::) ;D ::) ;D ::) ;D ::) :p :p

edit: NTH var nok en elendig læreinstitusjon !

A

Affa

Gjest
he,  he! Skal jeg være litt diplomatsik kan jeg strekke meg til at dette ikke gjelder 100% av bransjen, bare 95%. NTH/NTNU er nok ikke problemet. Problemet er at 95% av bransjen (snakker da om lystbåt og mindre nyttefartøy) ikke vet hva NTH/NTNU er.

R

Ronny_D

Gjest
Dersom det er sprekk i glassfiberet er styrken borte. Det kan være sprekk i geilcoat* (båtens innside) eller topcoat*(utside). *Forskjellen på topcoat og geilcoat er herderetningen, geilcoat er første kompositt i støpeformen, topcoat er siste ytterste lag. For at herdingen skal starte nermest formen og ende nermest luft.

Det kan virke som om dette er en ide å gjøre dette fra begge sider, slip ned omtrent 1/2 veis fra innsiden slik at topcoaten i området er borte, skjekk for sprekker og slip så du er sikker på å få bort all glassfiber med sprekk, 1/2 veis fra innsiden og like mye fra utsiden.. Legg på glasfiberduk og polyester, rulle bort luft. slip ned overflødig glassfiber. Gjenta prosessen fra utsiden. Til slutt maler du med topcoat på begge sider. topcoat virker også som en form for forsegling. Dersom du skulle trenge en form å jobbe mot er det viktig at denne slipper etter arbeidet. slippmiddel virker fint på glatte flater av formen og løser seg lett med vannslangen mellom.
Har støpt flere båter 11-15 fot og laget innredninger etc. Enklere enn glassfiber skal man lete lenge etter, dersom det finns.
Ettersom dette er en skjærgårdsjeep med litt motorkraft er det ingen vits i å gå for lettere reparasjoner som man kunne tillatt i f.eks en robåt.
Farvehandlere selger nødvendige materialer. lykke til.

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
343
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Da er støpejobben gjort. Ble en helsikes jobb, da jeg var ferdig å slipe satt jeg igjen med et hull på ca 15x25 cm. Det var så mye brudd i fiberen at jeg ikke så noe annen mulighet enn å slipe bort alt. Men for en møkkajobb denne slipinga var. Selv med maske og briller sliter jeg fortsatt med rester av støvet i øyet. Er redd jeg må til øyelegen å få sjekket om det ikke står noe glassfiberrester inni der.....

Så bygget jeg opp under båten med Tuppeware's bakeunderlag, papp og plate. Bakeunderlaget tok jeg i ren desperasjon da jeg ikke fant noe annet som jeg var sikker på at polyester'n ikke ville feste seg i (fikk senere vite at det er vanlig å bruke aluminiums folie). Støpte først noen lag oppi, ventet noen timer og fjernet støtten under. Og det ble perfekt! Så var det å støpe flere lag oppi med oppbygning i hullet og tilslutt støpe under. Og resultatet ble etter min mening langt over forventning - selv dama blei overraska ;D Så i dag er det på med topcoat! :)

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
313
Hei janly
Har selv akkurat plastet fast et skjøtestykke på speilet til min båt.
Selve plastingen er en lek,men det er den forb......
slipingen som er et sant Helv.....
Pussestøv kommer inn overalt,selv om en bruker aldri så mye støvmasker/briller.
Har funnet ut at "engangs" papirdresser og "engangs" latex hansker er kjempemidler og er nå et must for meg ved plasting/sliping.
En elektrisk fil til pussing gjør også pussejobben til en lek ::) :-X
Ved påsmøring av topcoat:
Hvis du ikke har sprøyte,så bruk en rull og etter dette en fordriver. En kan bli overrasket over sluttresultatet da.
Mvh Jan I

Topp Bunn