Hvordan redusere ulyder fra kabinett og baffel.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Jeg har gjort meg noen gode erfaringer med en litt alternativ monteringsmetode for mellomtoneelementer, og bassere og diskant for den saks skyld.

I et høyttalerprosjekt jeg hadde for en stund siden lagde jeg en dipol mellomtone diskant, montert på egen 4x8" basskasse. Ja, man kan faktisk få mye "kasselyd" av en dipol. Bruk 5mm tovet ullfilt (gjerne maskintovet), som pakning til elementene. I tillegg skal ikke skruene festes direkte i kabinettet, men i stedet borer du minst dobbelt så stort hull som skruens diameter, og så forankrer du skruen/bolten i en trekloss på baksiden av baffelen med ullfilt mellom treklossen og baffelen. Dette gjør at hverken skruene/boltene eller elementet får direkte kontakt med kabinettet, men blir avlastet med ullfilt.
Dette har så vidt jeg har erfart utelukkende positive effekter, og forskjellen mellom direkte forankring til baffelen, og avlasting med ullfilt, er enorm. Kabinettet/baffelen slutter å spille med, nesten 100%, man kan stramme boltene ganske mye så ikke elementet gir etter for membranens bevegelse i bassen, men likevel absorberes mellomtonen og diskanten svært effektivt i ullfilten FØR disse bevegelsene setter kabinettet i svingninger.

Resultatet er lyd som er svært rolig og "stille", med en presisjon, selv på billige elementer, som er til å få frysninger av. Jeg vil tro at denne monteringsmetoden er svært heldig for dere som bygger høyttalere med fulltoneelementer da det er mye energi som omsettes i membranet med så stort frekvensspekter.
Når boltene er strammet litt, vil ullfilten bli tett nok til ikke å gi lekkasje.

En skulle tro at mye energi ble borte da elementet ikke lenger er fast forankret i kabinettets solide MDF, eller pga. lekkasje, men det stemmer ikke i følge både lyttetester og målinger. Membranets egenvekt er gjerne bare 2 - 3% av elementets totale masse, og lite energi går tapt (3% av elementets totale masse tilsvarer ca. 0,1dB tap). Du vinner så utrolig mye mer enn det du eventuellt taper i lydtrykk, så metoden anbefales på det varmeste.

Mvh.

Vidar

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Re: Hvordan redusere ulyder fra kabinett og baffel

Dette er en riktig observasjon med vitenskapelig støtte. KEF gjorde endel forsking på 70 tallet som viste av det meste av forvrenging i en høyttaler kommer fra elementets chassis som sender vibrasjoner inn i baffelen. Carlsson (Sonab) festet elementene i et gummioppheng, og foret gummi rundt chassis av samme årsak.
Mange høyttalere kan tweakes med å stoppe disse vibrasjonene. En enkel metode kan du lese om på min hjemmeside.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341

Jeg regnet med at dette var oppfunnet for lenge siden, men jeg kan ikke se at dette er blitt brukt i særlig grad, og forstår egentlig ikke hvorfor det ikke er mer utbredt enn det er. ???

PS! Nå har jeg ikke finkjemmet hjemmesiden din på sentralen, karl, men har du en alternativ hjemmeside der det står om dette trikset?

Vidar

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.631
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14

Hei!
Var en tur hos Biger Lund Andersen i påsken. Og på de høytalerne han bruker (Som også er/kommer til å bli BASE produkter) så har han laget et horisontal BASE oppheng for diskanten. Dette var så vidt jeg skjønte baserte på et motvektsprinsipp slik at diskanten i prinsippet stod på en BASE plattform. Det spilte veldig godt (Men nå skal det sies at høytalerne hadde det største delefilteret jeg noen sinne har sett og det var en toveis høytaler).

Tror nok metoden din har mest for seg når det gjelder rimelige høytalere. På store og dyre høytalere så vil baffelen være så stor, tung og stiv at et element neppe greier å bevege den.

Mvh
OMF

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0

Klkk på min "side" under nicket mitt.

Under temaet "forbedring av gamle høyttalere" kan du lese om avstiving av baffel. Det er en annen, enklere løsning på det samme problemet. Ideen har jeg stjålet fra avdøde Ray Cizek (ta et nettsøk på dette navnet - han stod bak mange gode konstruksjoner på 70/80 tallet).

Noen bygger hele kassen i tykt og dødt materiale for å stoppe vibrasjoner. Dette er ikke nødvendig da det meste stammer fra elementets chassis. Sørg for at baffelen er stiv og/eller at elementene er mykt festet.

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0

PS: Har du sett inni en Spendor høyttaler? 5 cm tykk baffel av MDF og resten av kassa er i 13 mm sponplate!

T

theStig

Gjest

Vibrasjoner i chassiet er et stort problem, uten tvil. Selv går jeg andre veien for å løse problemet. Jeg bygger gjerne meget stive, tunge og døde kabinetter, og sørger for å koble chassiet best mulig mot kabinettet. Bruker da ingen pakning langs kanten. I tillegg kobler jeg magneten mot kabinettet. Dette funker veldig bra, men kun hvis kabinettet er dødt/stivt/tungt nok til å absorbere vibrasjonen.

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
27

Har eit par KEF ref 101? frå 80-talet. Der er chassiset lagra i gummoknottar der det vanlegvis er skruar og det går eit stålstag få magnet og til gummilagring i bakvegg, kanskje for å halde chassiset i posisjon?

Sigurd

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.365
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2

Både KEF og andre har med suksess hengt opp elementet etter magneten for å redusere vibrasjoner og "ulyder" fra baffel.
Eksempelet nedenfor er riktignok en dipol, men monteringsprinsippet er det samme som ved bruk i lukket kabinett. Elementet er ikke festet i baffelen, men ligger kun inntil en myk pakning.

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
16

Magnetoppheng er beskrevet i artikkler av Lars Mittigen.
Hovedargumentet for magnetmontering, er at her er den største massen, og forankring av den.

Her er ett fint eksempl på magnetmontering. Mdf ringer som er tredd utenpå magneten. Skruer inn i magneten for å klemme ringene fast. Deretter er ringene festet i en ramme. Mellom baffel og element er det bare en gummipakning som tetter mellomrommet. Selv ved godt pådrag vibrerer baffelen nesten ingenting. Dette er en australier som har gjort. Jeg kommer til å teste denne løsningne om kort :)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.302
Torget vurderinger
1

Magnetoppheng er beskrevet i artikkler av Lars Mittigen.
Hovedargumentet for magnetmontering, er at her er den største massen, og forankring av den.

Her er ett fint eksempl på magnetmontering. Mdf ringer som er tredd utenpå magneten. Skruer inn i magneten for å klemme ringene fast. Deretter er ringene festet i en ramme. Mellom baffel og element er det bare en gummipakning som tetter mellomrommet. Selv ved godt pådrag vibrerer baffelen nesten ingenting. Dette er en australier som har gjort. Jeg kommer til å teste denne løsningne om kort :)

... ved alle Newtons epler ... den løsningen er jo så selvfølgelig at det nesten er flaut ... eller rettere sagt ... det optimale hadde kanskje vært en bolt rett i sentrum av polstykket, skrudd fast i et stivt stativ rett bak ht.enheten (med minst mulig flate/areal bak ht.enheten), solid forankret i terra-firma (dvs så godt det lar seg gjøre, alt. avkoblet fra gyngende gulv), med en «flytende» baffel (evt. et to-boks kabinett: ett innventdig forankret i ht.elementene og ett utvendig - «flytende») etc.

mvh
KJ

PS. Forklaringen har kanskje ikke noe med masse å gjøre direkte, kanskje mer med hvor vibrasjonene/lyden oppstår (dvs. reaksjon/motreaksjon mellom svingspole og polstykke)

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341

Det viktigste er ikke bare å avlede energi, men å få den absorbert til varme i stedet for å sette viberasjoner i et alternativt feste. Slik jeg ser det på bildene over, er at energien blir nesten tapsfritt overført rett til en kasse i bunn. Noe jeg har et par betekeligheter med hvis målet er å få ulydene vekk.

Vidar

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.365
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2

Spørsmålet er vel hvor man får kanalisert energien slik at den gjør minst lydmessig skade. Å få den øverført tapsfritt til størst og stivest mulig masse er ikke det dummeste.
Tror ikke det vil gavne lyden å henge mellomtoneelementet opp i sorbothane eller tilsv.

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
16

Dette er en dipol (på bildene), så der er det nok berettigett da målsetningen er å ikke lade baffelen. Men jeg er enig med deg at det er like greit å avlede vibrasjonene i varme. Skal prøve noen varianter av det også. Setter pris på ideen din i denne tråden Vidar.

Mvh
bj

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0

Jeg så en tegning av et element motert der magneten hvilte som løpet på en kanonlavett. Det var visst et hørbart tweak.

En annen hadde brukt peisen som sub-kabinett, med baffelplate i peisåpningen. Da har du hele pipa som kabinett. Nærmere uendelig baffel er det vel vanskelig å komme.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
713
Torget vurderinger
1

Det kan heller ikke skade å klistre på noe seigt a la modelleire bakpå metalldelene til elementet. Vil drepe enhver tendens til å "synge med", men er det det enkelte her kaller "musikalitet"?

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341

Et par fine løsninger her ja :D. Det å dempe metallet i selv robuste og støpte chassiser er ikke bare veldig målbart, men til og med hørbart. Prøv å smikk over chassiset når elementet er dønn montert i en baffel - det synger rimelig godt ja. Det er så utrolig mange banale/selvsagte tweaks, men dessverre så veldig få hifi-elskere som oppdager dem.

Å montere elementet i peisen var ny. Bare tenkt hvor forvirret julenissen hadde blitt ved et besøk hos en sånn kar! ;D Skjønner ellers poenget med å gjøre det, men tror ikke jeg ville gjort det samme - spesiellt fordi jeg ikke har peis...

Vidar

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341

Dette er en dipol (på bildene), så der er det nok berettigett da målsetningen er å ikke lade baffelen. Men jeg er enig med deg at det er like greit å avlede vibrasjonene i varme. Skal prøve noen varianter av det også. Setter pris på ideen din i denne tråden Vidar.

Mvh
bj
Send noen bilder av de nye festene etter hvert da vel :) Alltid morro med bilder av den sorten!

Vidar

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341

... eller rettere sagt ... det optimale hadde kanskje vært en bolt rett i sentrum av polstykket, skrudd fast i et stivt stativ rett bak ht.enheten (med minst mulig flate/areal bak ht.enheten), ...

mvh
KJ
Ved å bruke minst mulig flate, på en hard overflate, øker bare "marktrykket" tilsvarende, og energioverførselen vil bli omtrent den samme. Det er dette økte marktrykket vs. mindre flate, som gjør f.eks spikes til en lydmessig dødfødt oppfinnelse - hvis hensikten er å unngå energioverføring mellom høyttaler og gulv, eller mellom CD-spiller og rack.

Vidar

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.302
Torget vurderinger
1

Ved å bruke minst mulig flate, på en hard overflate, øker bare "marktrykket" tilsvarende, og energioverførselen vil bli omtrent den samme. Det er dette økte marktrykket vs. mindre flate, som gjør f.eks spikes til en lydmessig dødfødt oppfinnelse - hvis hensikten er å unngå energioverføring mellom høyttaler og gulv, eller mellom CD-spiller og rack.

Vidar
Kommentaren om flate var her mer av hensyn til akustikken bak elementet enn mekanisk kobling. Forøvrig forundres jeg over at det av og til virker som «folk» er veldig lite konsekvente/presise i distinksjonen mellom kobling vs avkobling, som kjent allt til sitt bruk, og begge deler hver for seg kan fungere meget vel i relativt like applikasjoner. Det er «kun» et spørsmål om å ta hensyn til Newtons tredje.

mvh
KJ

Topp Bunn