Musikk og Hi-Fi Hvordan lære å spille gitar

Peter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2002
Antall liker
1.387
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Hei folkens!

I dag ble min sønn 8 år, og han fikk en elektrisk gitar i presang. Mini Fender Stratocaster med forsterker og alt. (Han fikk kassegitar til jul, men den var litt for vanskelig å spille på for han siden den var i full størrelse).

Så langt alt vel, men skulle gjerne lært ham å spille på den også. Dessverre kan ikke jeg spille selv - og har googlet litt, men finner ingen gode videoer eller kurs.

Og det er her dere kommer inn i bildet! Tips til kurs og instruksjonsvideoer for en nybegynner på 8, samt totalt umusikalsk far mottaes med stor takk.

Peter

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Antall liker
5.704
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Ikke usansynlig at det lokale gitarsjappa har noe kurs på kveldstid heller kanskje?

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
830
Har alltid hørt at skal man lære seg å spille, må man starte med kassegitar. Ja, også øve da....

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Antall liker
742
Sted
Sola
Torget vurderinger
18
De store begynte tidlig:)

Instrumentsjappene har komplette bøker med tablatur og ikke minst akkordene til hver enkelt sang til en eventuell favorittgruppe.
Begynner man aller først med akkorder, lærer man å plassere fingrene og ikke minst å skifte i et gitt tempo.

For å lære ytterste basics før alt dette er det gode lørebøker for det også.
Gitarskole er bra men kan være kostbart, trå vannet litt og se hva som passer dere best:)

Selv er jeg selvlært, hadde et par favorittband i 14 års alderen og fikk tak i tablaturer til låtene, da trenger man ikke kunne noter.
Så ble det, høre litt på låta, og kopiere ved hjelp av tablaturet stykkvis. Veldig givende og en god læremåte synes jeg.

Mvh

JohnnyH

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.02.2013
Antall liker
1.302
Sted
Rogaland / Sandnes
Lære å spille gitar.

Fikk selv min første gitar når jeg var ca 6 år, det var i 1966. (tiden flyr)

Det finnes mange gitar tabulatur bøker å få kjøpt, hvis du og han leser disse sammen kan det gå bra, spesielt hvis han har et favoritt band.

Lillebjørn Nilsens store gitar bok er grei men ofte kjedelig sak, masse folkeviser og litte rock and roll, men bra på akkorder og finger typespill.

Litt undervisning fra en kompetent gitarist slik at han og eventuelt du lærer med en gang å bruke alle fingre riktig (gjeller spesielt venstre hånds lillefinger som i starten ofte er svak og føles i veien). Men han må være motivert for dette.

Musikk forretninger har ofte tabulatur bøker av de mest vanlige artistene, mye metall og rock and roll, disse finnes til de fleste instrumenter så det er mulig for en kamerat gjeng å lager kjellerstue versjonen av Metallica hvor både trommis og bassist har tilgang på samme bokserie med samme låter.

Her i huset startet eldste gutten med Introen på enter sandman, og Nothing Else Matters og deretter tok det av i noen år med Metallica tributt band, norsk super heavy på europraturne, og nå som førskolelærer med gitar/musikk som spesialfelt.

Veldig ok instrument, men de første ukene er det mye såre finger tupper spesielt på venstre hånda som jo oftest styrer akkordene, når den kneika er over går ting mye bedre.

å få justert strenge høyden og et sett med gode strenger letter starten en hel del, rimeligere gitarer er ofte satt opp med strengene høytover gripebrettet dette gjør det vont å spille for en med myke fingertupper, etter mitt skjønn burde alle starte med en god eller godt oppsatt gitar, det gir definitivt økt spille glede, samt at akkordene ikke blir like sure.

Metallica - Nothing Else Matters intro er ofte en grei start da tempoet ikke er så høyt, samt at fingerspill er på lista over fine øvelser.

Justin Sandercoe har mye bra på youtube. så sjekk ut hans kanal.

Litt personlig erfaring fra en ex gitarist, men som fortsatt digger instrument mye.:cool:

Mvh Johnny.

Jeg glemte å nevne at flere av tabulatur bøkene har playalong cder der i dette tilfelle gitaren mangler, men bas, trommer og andre comp instrumenter er med, det gir veldig fin trening i samspill.

Sist redigert:
T

Torget

Gjest
Hei folkens!

I dag ble min sønn 8 år, og han fikk en elektrisk gitar i presang. Mini Fender Stratocaster med forsterker og alt. (Han fikk kassegitar til jul, men den var litt for vanskelig å spille på for han siden den var i full størrelse).

Så langt alt vel, men skulle gjerne lært ham å spille på den også. Dessverre kan ikke jeg spille selv - og har googlet litt, men finner ingen gode videoer eller kurs.

Og det er her dere kommer inn i bildet! Tips til kurs og instruksjonsvideoer for en nybegynner på 8, samt totalt umusikalsk far mottaes med stor takk.

Peter

Første leksjon er at gitaren er et instrument og ikke er en PlayStation-controller, imo.

Den vanligste feilen er vel at det blir låtende litt: *Blip* *Blip* *Blip*.
Oftest skal forrige note fortsette å ringe etter neste anslag, og da må venstre hånd holde på begge steder på halsen samtidig.
Andre ganger ønsker en derimot å stoppe en note. Da slipper en bare strengen opp fra halsen, uten at en løfter fingeren av strengen.

En kan også spille med dempede strenger ved å la høyre hånda hvile på bridge`n. Det gir en annen effekt.

Hammer-on pull -off finner du på youtube

Husk at samme note finnes flere steder på halsen. Det er lov å flytte på notene i tablaturen, om det gjør det lettere.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.799
Fikk selv min første gitar når jeg var ca 6 år, det var i 1966. (tiden flyr)

Justin Sandercoe har mye bra på youtube. så sjekk ut hans kanal.
Set der er f... meg bra klimpring. Får det til å høres enkelt ut. Går klart utenpå Vidar Busk sitt forsøk. Og de fleste andre.

T

tce-teams

Gjest
Jeg kjøpte min første gitar når jeg var konfirmant , jeg lærte meg og spille fra bøker og internett. Og siden har jeg holdt på , tar fram gitaren mye og tar meg ein klang. Kan være litt frustrert i begynnelsen , men når du begynner og få ut ein klang i gitaren , det er da morroa begynner. jeg begynte og lære meg c , d og g grep på gitaren først og da kom resten etter seg selv når det kommer til di litt ekklere grepene.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Set der er f... meg bra klimpring. Får det til å høres enkelt ut.
Nå er jo Little Wing en ganske enkel låt, en flittig nybegynner burde klare å spille introen i løpet av det første halvåret.

Peter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2002
Antall liker
1.387
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Takker for innspill.

Første sang er innøvd, nå er det bare å øve inn noen flere grep!

For i følge ham selv er det ingen tvil; han skal spille i rockeband snart...

JohnnyH

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.02.2013
Antall liker
1.302
Sted
Rogaland / Sandnes
Når gutten har fått dreisen på det grunnleggende i gitar spillet er Eric Johnson sine instruksjons filmer bra.

Eric Johnson er både teknisk meget dyktig og tonalt interessant gitarist med litt Allan Holdsworth inspirerte tone valg, og derav veldig strekte akkorder, som utfordrer håndens evne til å nesten separere fingrende.

Eric Johnson om Jimi Hendrix melodiske rytmespill, og kanskje den deiligste strat lyd i verden.

Allan Holdsworth instruksjons film på youtube, god demonstrasjon på hans tidvis nær dissonante tone valg. Personlig tåler jeg han bare i små mengder, men å øve på stilen gir veldig god trening.

Må nesten ta med min strat lyd referanse - Eric Jonson Manhattan fra albumet Venus Isle

Sist redigert:
Topp Bunn