Hvordan kobler jeg opp og bruker denne?

R

Roysen

Gjest
Jeg har kjøpt en Audio Consulting 230V -> 110V nett trafo. Den er som man kan se av bildet kjøpt uten noe kabinett, så vi snakker altså om en helt naken trafo. Mitt spørsmål er hvordan kobler man opp denne til strømnettet og hvordan kobler jeg til komponenter? Er jeg avhengig av et kabinett (jeg forstod det på Audio Consulting som at ikke skulle være nødvendig). Rundt selve kjernen er det tapet på noe papir (det gule og orange på bildet). Skal dette fjernes?

Mellom kjernen og rammen den er festet i er det lagt inn en treplate både over og under (det brune på bildet over og under den gule tapen). Skal dette fjernes?

Jeg hadde vært takknemlig for litt hjelp her. Denne skal selges og jeg har ikke helt oversikt over hvordan denne kan brukes.

Mvh
Roysen

Vedlegg

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.398
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Tror du ikke en som kjøper noe slikt vet hvordan den skal kobles / brukes ???
Ta bilde av terminalene så er det enklere å forklare.
Hvis ikke det går........
Nettspenningen (230V) skal kobles til 230V seksjonen. Den andre seksjonen (sekundæren) skal da gi halve spenningen og er vel ment å skulle drive 115V utstyr.
Siden det tyder på at det ikke er kyndige som skal bruke denne, må den absolutt kapsles / puttes i boks. Hvis den ikke skal monteres inn i noe utstyr da. Alle terminaler må være sikret mot berøring og selve trafoen må også sikres på primærsiden med en passende nettsikring.
Ikke leketøy for amatører dette.
Ingen ting av det du nevner skal fjernes. Trafoen ser ut til å være klar til bruk når alt er koblet riktig.

R

Roysen

Gjest
Audiomix skrev:
Tror du ikke en som kjøper noe slikt vet hvordan den skal kobles / brukes ???
Jeg er nok temmelig sikker på at kjøper er usikker på hvordan den skal kobles.

Audiomix skrev:
Ta bilde av terminalene så er det enklere å forklare.
Jeg skal få tatt noen bedre bilder av terminalene i kveld og legge ut.

Takk for god hjelp som vanlig Audiomix :D,
Roysen

T

timc

Gjest
Holder med Audiomix. Her må man holde tungen bent i munnen.

Ett lite tips. Koble bare til primærsiden først. Mål på sekundærsiden for å dobbeltsjekket at alt stemmer, før du kobler noe utstyr til. Har faktisk opplevd at trafoer har vært feilmerket.

-Tim

R

Roysen

Gjest
Noen som har peiling på hvor man kan få kjøpt/laget et kabinett til denne med nettbrønn, sikring, vegguttak og av/på bryter?

Mvh
Roysen

T

timc

Gjest
Det tror jeg blir DIY........Hvor stor er den rent fysisk?

-Tim

R

Roysen

Gjest
timc skrev:

-Tim
Den er ikke så store saken. På det ene bildet ovenfor ser du en CD ved siden av. Trafoen er omtrent kvadratisk, så den er like dyp som den er bred. Den veier imidlertid mye for å være så liten - ca. 25 kg

Mvh
Roysen

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.398
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
timc skrev:

-Tim
Vil nok si det samme: DIY.
Du kan forsøke NORATEL. De lager tilsvarende og leverer de ferdig i boks. Kanskje du kan få kjøpt en boks.
De er vanligvis uten nettbrønn da slike trafoer ofte er for effekter over det som er vanlig å la gå gjennom en slik forbindelse. Koblingsterminaler innvendig og gjennomføringer for INN / UT kabel er vanlig.

T

timc

Gjest
Bladde gjennom Elfa og Monacor sin katalog. Ingenting som passer.

-Tim

R

Roysen

Gjest
Her er et bedre bilde av tilkoblingene. Hvordan kobler jeg til strømnettet og hvordan kobler jeg til en eller flere komponenter?
Følgende beskrivelse fra produsenten foreligger:

"230VAC primary goes to Po and 225, 230, 235 VAC tabs according to your mains.
110 VAC goes to S0 and 110 VAC tabs."

For oppkobling av utstyr regner jeg da med at jeg må fjerne nettstikket fra nettkablene til de komponentene jeg ønsker å koble til trafoen. Jordlederne kobler jeg til kobber-terminalen og en av hver leder i kablene kobles henholdsvis til 110 og S0.

For oppkobling til strømnettet regner jeg med at jeg må fjerne IEC-kontakten slik at lederne ligger bare og deretter koble jordleder til kobber-terminalen og en av de to andre lederne til P0 og den siste lederen til 230 før jeg setter nettstikket i et vegguttak.

Er dette korrekt forstått tror dere?

Mvh
Roysen

Vedlegg

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.533
Torget vurderinger
12
Det ser ut som den er koblet med en felles fase og trinnet primærvikling med 225-230-235V og mulighet for 50V eller 100V sekundært. Det bør være lett å verifisere ved målinger og synfaring. Kjenner du effekten til denne?

Edit: Du supplerte etter at jeg skrev dette. Primær kobles normalt til P0 og 230V (evt 225 eller 235 hvis nominell nettspenning eller belastningen er høy/lav) og sekundær mellom S0 og 100V vil være korrekt kobling.

R

Roysen

Gjest
Det skal være en 1500VA 230V -> 110V en fase. Terminal nummer to fra venstre er utydelig, men det står S.0 og ikke 50.

Mvh
Roysen

R

Roysen

Gjest
Jeg har blitt bedt om å måle bredden på Iron Stack på trafoen. Noen som vet hva "Iron Stack" er?

Mvh
Roysen

Pilsern

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
902
Torget vurderinger
35
Roysen skrev:
Jeg har blitt bedt om å måle bredden på Iron Stack på trafoen. Noen som vet hva "Iron Stack" er?

Mvh
Roysen
Jernkjerna

mvh

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.533
Torget vurderinger
12
Kjernen. Mål bredden på alle jernlamellene i kjernen. ALtså; hvor tykk er stabelen med jernlameller.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.398
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Roysen skrev:

Mvh
Roysen
Det er vel ikke han som har kjøpt den som har bedt om dette?
Hvis trafoen er på 1500VA er det ikke noen vits i å måle.
Mulig han tviler på produsentens spec ???

Ut i fra det jeg ha lest her, vil jeg anbefale følgende:
Overlat all kobling til en som har peiling. Behøver ikke være elektrikker med fagbrev, men rimelig kyndig. Det kan gå fryktelig galt hvis en tukler med 230V nettet.

R

Roysen

Gjest
Audiomix skrev:
Roysen skrev:

Mvh
Roysen
Det er vel ikke han som har kjøpt den som har bedt om dette?
Hvis trafoen er på 1500VA er det ikke noen vits i å måle.
Mulig han tviler på produsentens spec ???

Ut i fra det jeg ha lest her, vil jeg anbefale følgende:
Overlat all kobling til en som har peiling. Behøver ikke være elektrikker med fagbrev, men rimelig kyndig. Det kan gå fryktelig galt hvis en tukler med 230V nettet.
Jeg hadde uansett ikke tenkt å koble opp dette selv. Jeg hadde imidlertid en potensiell kunde som ville gjøre det selv uansett om jeg advarte, men som ikke visst hvordan. Jeg sendte derfor av gårde en e-post til produsenten og det var produsenten som av bildet et øyeblikk tvilte på størrelsen på trafoen. Det er nå imidlertid avklart at størrelsen er i henhold til 1,5KVA.

Mvh
Royen

Topp Bunn