Hvordan flytte SME grammofoner?

TomVen

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.01.2008
Antall liker
501
Sted
Jar
Hei

Flytteprosessen er i gang og jeg skal ha med min kjære SME 20/2. I mitt tilfelle er det snakk om "a short journey by car", og det er dekket av instruksjonene som følger med spilleren. Instruksjonene til SME er stort sett greie, men ikke helt krystallklare. Hører gjerne hvordan andre har gjort det.

Etter manualen er prosedyren som følger:

1 Fjerne platetallerkenen
2 Fjern drivremmen fra løpehjulet på motoren
3 Legg "festestripsene" under motorhuset og fest motoren med dens festeskrue
4 Lås fjæringen "(Lock down the suspension")
5 Skru ned de fire avlastningsskruene i undertallerken, slik at de treffer chassiet, men aldri mer enn en omdreining ("Screw down the four driven pulley transit screws not more than one turn, just enough to prevent the pulley rotating freely")

Det jeg lurer på er punkt 4 og 5:

Til punkt 4: Dette betyr vel at man både skal skru pillarene med gummistrikker til laveste posisjon og feste de to transportskruene? Hvis man ikke skrur ned pillarene, blir vel gummiremmene strukket for langt når man strammer til transportskruene? Eller vil det være tilstrekkelig å feste de to transportskruene uten å skru ned pillarene?

Til punkt 5: Når jeg skrur ned avlastningsskruene en hel omdreining, er det fortsatt et stykke igjen til chassiet. Undertallerkenen får ingen avlastning. Hvorfor i all verden får man ikke skru lenger ned enn en omdreining? Jeg ville tro det beste var å finne det punktet for hver avlastningsskrue som fikk skruen til å berøre chassiet så vidt det var, og låse tallerken slik. Men da blir det i så fall en god del mer enn en omdreining.

Kunne tatt dette direkte med SME, men forsøker først å høste erfaringer på Hifisentralen. Så vidt jeg kan se er problemstillingen aktuell for alle SME drivverk med fjæring (alle unntatt Model 10).

TomVen

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.01.2008
Antall liker
501
Sted
Jar
Da kom det respons fra SME:

"Hello,

Thank you for your email and in answer to your questions,

1.For transit we suggest lowering the suspensiontowers and re-setting once re-installed.

2.The pulley transit screws should be turned untilthey make contact with the chassis surface below them.

Be sure to either remove the arm andcartridge or secure the arm firmly in the arm rest with a bag tie / elasticband or cable tie.

If you have any other questions do please letme know.

Regards.

Brian Laker"

Topp Bunn