Hvordan få mitt stereo oppsett bedre tilpasset film.

Keir

Medlem
Ble medlem
24.11.2002
Antall liker
1
Sted
Bodø
Hei folkens. Nå er det en stund siden jeg har vært inne her. Måtte roe ned mitt HiFi hjerte og har derfor vært ute av gamet en stund.
Jeg benytter mitt oppsett både mot god gammeldags cd, samt HTPC og Blu-Ray film.

Jeg har følgende utfordringer:
1. siden jeg kjører rent stereo oppsett så opplever jeg veldig lavt lydnivå når jeg kjører Blu-Ray eller DVD film via blurayspilleren. Det er bedre fra pc, men der også må jeg skru lyden en del opp ved avspilling av film. Det som er mest irriterende er når jeg skal spille av musikk-dvd'er.

Jeg tipper dette er fordi min dvd-spiller må gjøre om et 5.1 lydspor til 2.0 og at det er denne prosessen som ikke er helt god.

Jeg er derimot usikker på hva jeg burde gjøre for å løse dette problemet. Jeg kan enten kjøpe en surroundforsterker med preout til frontkanalene eller kanskje anskaffe en blurayspiller med gode pre out utganger og god lydprosessor.

Følgende er mitt oppsett:
Philips BDP 9500 Bluray spiller
Hegel HD20 dac
Electrocompaniet ECI-5 integrert forsterker
Audiovector M3 signatur høyttalere
Velodyne SPL-1000 10" subwoofer
HTPC bygd slik at den ikke trenger vifter og er helt lydløs :)

Sub er tilkoblet ECI-5 sine preout tilkoblinger. Alt av kilder er koblet til dac som er kildevelger. Blurayspiller er koblet til dac via coax.

Jeg tenker med følgende scenarioer:
1. Kanskje benytte analoge utganger på blurayspiller i stedet for å gå via dac når jeg spiller film.
2. Anskaffe en surroundforsterker med pre out til ECI-5. Men da ønsker jeg også digital out fra surroundforsterkeren slik at alle mine digitale tokanals kilder kan først gå innom surroundforsterker, så til HD20 dac for bedre lydkvalitet. Allikevel vil jeg ha sub tilkoblet preout på ECI-5 og heller stille inn surroundforsterker på "store fronthlyttalere"
3. Selge ECI-5 og erstatte denne med en surroundforsterker med effektforsterker til frontkanalene - men har ikke troen på at man får en surroundforsterker med en god pre-amp...

Er det noen som har noen gode tips i mitt tilfelle? Har også utfordring med timing av bilde og lyd på tv. Jeg har derfor måttet hente lyd digitalt fra TV ved avspilling fra blurayspiller for å få rett timing...

På forhånd tusen takk for alle tips og syn på denne saken.

HiFi-Mathias

Bransjeaktør
Ble medlem
12.02.2012
Antall liker
74
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Anthem MRX-serien er meget god som surroundreciever og forforsterker. Bruker en MRX 700 som pre til Adyton høyttalere med godt resultat. God romkorreksjon også!

Jeg vil tro en MRX 300 vil passe ypperlig til ditt bruk. Du kan også justere volumnivå separat på film og musikk, justere lip-sync, sette på effekttrinn(som du ønsker om en slik løsning skulle være aktuelt), og muligheten for enkel overgang til surround senere.

Mathias

hygenhygen

Medlem
Ble medlem
20.06.2010
Antall liker
8
1. siden jeg kjører rent stereo oppsett så opplever jeg veldig lavt lydnivå når jeg kjører Blu-Ray eller DVD film via blurayspilleren. Det er bedre fra pc, men der også må jeg skru lyden en del opp ved avspilling av film. Det som er mest irriterende er når jeg skal spille av musikk-dvd'er.

Jeg tipper dette er fordi min dvd-spiller må gjøre om et 5.1 lydspor til 2.0 og at det er denne prosessen som ikke er helt god.

Har også utfordring med timing av bilde og lyd på tv. Jeg har derfor måttet hente lyd digitalt fra TV ved avspilling fra blurayspiller for å få rett timing...
Decoding der en avspiller gjør om 5.1 codec til 2.0 lyd gjør denne prosessen lik uansett hvem avspiller du bruker (downmix til stereo) så man får ikke variasjoner i lydkvalitet pga det .

9500 har vært problemspiller optisk/analog stereo når det gjelder sync av bilde lyd (last ned firmware til spiller kanskje det hjelper....eller bytt til annen spiller)

Sende lyd via (optisk/coax/hdmi ) inn tv er garantert dårlig lyd ut da tv neppe har passthrough men behandler lyden før den sender lyd videre

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.334
Sted
Nadadouro, Portugal
Har en Cambridge BD751, denne bruker jeg digitalt ut fra til dac. Innstillinger i BD751 sin høyttalermeny er satt til 5.1 ut men senter , sub og surround er satt til Off. Denne spilleren har en kuriositet, når DD benyttes som lydspor sender den LFE signalet ut også, det burde den ikke, men den gjør det. Har aldrig hatt noen problemer med sync med denne, men vil tro det også kommer litt an på din tv.

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.162
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Som deg har jeg en 100% vifteløs musikkpc. Jeg bruker kun denne som kilde når jeg ser film og ser ca 4 filmer pr uke. Jeg opplever også veldig lavt nivå når jeg ser film i 2.0 kontra når jeg hører på musikk. Forskjellen er dramatisk. Løsningen for min del er å skru opp nivået på forforsterkeren og skru ned volumet når jeg er ferdig.

Keir

Medlem
Ble medlem
24.11.2002
Antall liker
1
Sted
Bodø
Tusen takk for tilbakemeldinger.

Det optimale ville vært å finne en god surround preamp som kunne erstattet både preamp i ECI-5 og Hegel HD-20 dac. Men etter å ha sjekket litt rundt ser jeg at det da er snakk om produkter til 30 000 ++

Det er fremdeles stereo som er det viktigste og da skal jeg heller bruke pengene på en bedre forsterkerkombo i to kanaler. :)

Hvis jeg skal løse dette tror jeg det må bli med en rimelig surroundforsterker med pre-out. Så får jeg kjøre dobbelt oppsett. ett for stereo og ett for surround. Fordelen med dette er at jeg kan supplere med senter og surround høyttalere for bedre filmopplevelser. Ulempen er at det blir mye utstyr og jeg får ikke benyttet Hegel HD20 dac når jeg ser film.

Skal også vurdere å bytte bluray spiller, men problemet med tidsforskjell mellom bilde og lyd kom faktisk når jeg byttet tv til en ny LG led så jeg tror det er tv'en. Den eneste måten å justere dette på er å sende lyden gjennom tv'en for å kunne stille delay. Dette løser seg i alle fall med en surroundforsterker. :)

En annen utfordring jeg får er hvordan jeg skal koble suben. Jeg ønsker å benytte denne både når jeg ser film samt hører musikk. Derfor vil jeg ha sub tilkoblet ECI-5 sine pre out tilkoblinger. Men da må jeg sette frontkanalene til "store med LFE" og vet ikke om det kommer til å gi mine fronthøyttalere problemer. Alternativt må jeg gjøre en tyvkobling bak suben med et rca y-ledd. Men det er jeg ikke happy for heller... hmm, mange små utfordringer med å kombinere høykvalitets stereo med hjemmekino uten å måtte bruke 200 000 på utstyr...

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.351
Torget vurderinger
1
Jeg syns det er litt rart at du får så veldig lavt nivå på det digitalet fra spilleren, men det blir nok dempet 10dB for å hindre digital overstyring, siden LFE-signalet fra DD/DTS skal løftes 10dB i forbindelse med dekodingen. Du antydet selv å forsøke de analoge utgangene - har du forsøkt det?

ECI-5 er et godt utgangspunkt for å koble til en surroundreceiver, siden den har prosessorinngang /HT-bypass. Men hvis du vil ha LFE-kanalen med i en slik sløyfe, er det en Parasound forforsterker du skulle hatt. Den nye Halo P5 har prosessorinngang som også inkluderer subwoofersignalet, på samme måte som NC2100.

Men jeg har tro på at problemet kan løses med det utstyret du har også. Hvis du konsekvent velger 2-kanals lydspor i stedet for 5.1-spor vil jeg anta at du unngår den 10dB dempingen som LFE-kanalen trolig foråsaker.

hygenhygen

Medlem
Ble medlem
20.06.2010
Antall liker
8
Jeg syns det er litt rart at du får så veldig lavt nivå på det digitalet fra spilleren, men det blir nok dempet 10dB for å hindre digital overstyring, siden LFE-signalet fra DD/DTS skal løftes 10dB i forbindelse med dekodingen. Du antydet selv å forsøke de analoge utgangene - har du forsøkt det?

ECI-5 er et godt utgangspunkt for å koble til en surroundreceiver, siden den har prosessorinngang /HT-bypass. Men hvis du vil ha LFE-kanalen med i en slik sløyfe, er det en Parasound forforsterker du skulle hatt. Den nye Halo P5 har prosessorinngang som også inkluderer subwoofersignalet, på samme måte som NC2100.

Men jeg har tro på at problemet kan løses med det utstyret du har også. Hvis du konsekvent velger 2-kanals lydspor i stedet for 5.1-spor vil jeg anta at du unngår den 10dB dempingen som LFE-kanalen trolig foråsaker.
Når man får downmix fra 5.1 til 2.0 forkastes LFE (LFE fjernes og ingenting av LFE lyd kommer i stereo lyden)
Det er da ingen LFE demping i en downmix

Har du lagt inn ny firmware i 9500 ?
har du ikke bør du gjøre det da de er en del bilde/lydfeil med spilleren som har blitt rettet opp.

Om din digitale lydutgang er riktig tror jeg den er ok
(det er spillere med dårlige digitale utganger men denne Phillips spilleren skal være bra)
At du får forskjell mellom digitale utganger pc/bd spiller er naturlig da en pc har så mange muligheter til og påvirke lyden
(hovedsakelig ulike innstillinger ...man får raskere forvregning ved at lyden boostes)

At digitalutgangen på en tv er ulik andre er garantert da tv ikke har passthrough og gjør en prosess med lyden...også her kan kyd økning forekomme enten i innstillinger tv eller hardware................også her vil boosting kunne skape forvregning

Phillips bdp 9500 har litt lite lydinnstillinger , mangelful manual om type lyd man får ved ulike innstillinger
Hva har du som innstillinger for digital lydutgang ?...........opplever du DVD som bedre enn en del BD disc ?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg kommer for min del til og bruke HTPC, et Lynx Two-B lydkort og JRiver til et surroundoppsett. Dekodingen og routingen skjer da i JRiver og i tillegg vil jeg bruke et ekstern delefilter til flere suber. Fordelen med dette er high-end lydkvalitet til en rimelig pris. Ulempen er at man foreløpig er låst til å bruke JRiver og det er litt knotete og sette opp. JRiver jobber med å få inn global korreksjon slik at det vil fungere med alle programmer, men det er ikke på plass enda. Se linkene.
Deconstructing the home theater pre-processor — Home Theaters & Acoustic Consulting | San Francisco, Marin, Bay Area, Worldwide | Acoustic Frontiers
How to replace your home theater pre-pro with a HTPC! — Home Theaters & Acoustic Consulting | San Francisco, Marin, Bay Area, Worldwide | Acoustic Frontiers

Ellers er jo en forforsterker med prosessorinngang en fin løsning. Personlig opplever jeg dog at DAC/lydkort rett i effektrinn gir den klart reneste lyden. Selv en Bryston pre til 35k var et godt stykke unna passiv pre.

SVS Inderøy

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2009
Antall liker
457
Sted
Inderøy i Nord Trøndelag
Opptimalt plassert Høytalerne ?

Likesidet trakant ? Såkalt Qsound opptimalt.
Riktig plassering gir enda bedre lydopplevelse til musikk og film.

Kansje det gir bedre lyd og kjøre lyden i stereo.
Som regel er det et 2.0 valg på alle filmer. ( test og sammenligne med 5.1/7.1 downmix, hva DU syns virker best hos deg... )
Hva funker best... Analog (om mulig) eller digital overføring av lyden... vært og teste ut.

Kjøre delfiltret på suben så laft som høytalerne klarer og gjengi i romet før de faller av. Sammenligne og prøv oppover i frekvensene.
Men er det en sub ville jeg kjørt delfiltret på suben laft i området 40hz - 60hz

Keir

Medlem
Ble medlem
24.11.2002
Antall liker
1
Sted
Bodø
Takk til alle for mange innsiktsfulle og gode svar. Etter å ha gått gjennom innstillinger på min bluray spiller så fant jeg en instilling på digitalutgangen som hadde effekt. Digitalutgangen var stilt inn som PCM, som den skulle. Men i tillegg var et valg som heter PCM nedsampling aktivert og dette var nok den store synderen. Denne er nå deaktivert og selv om volumet er litt lavere på film, er det langt bedre lyd enn det det var samtidig som har lydnivået ikke faller like kraftig.

Når det gjelder lyd fra HTPC så benytter jeg Hegel HD20 tilkoblet via USB slik at jeg ikke trenger et godt internt lydkort. Men da begrenser jeg meg til stereo selvfølgelig.
Noen som vet om det er mulig å ha aktivert lyd ut både via USB og Toslink (optisk) samtidig? Hvis jeg med tid og stunder skulle investere i en surroundforsterker hadde det vært fint om jeg kunne benyttet dac ved avspilling av musikk og toslink ved avspilling av film uten å måtte endre på aktiv lydenhet på htpc for hver gang.

Sitter faktisk å vurderer en Pioneer SC-LX71. Fem år gammel surroundreciever som har både pre-out og digital-out som kunne gitt meg surround lyd til film. Er bare usikker på hvordan jeg da skulle gjort med tilkobling av sub da jeg ville ha den tilkoblet både når jeg ser film via surroundforsterker og når jeg hører på musikk via stereoforsterker.

Keir

Medlem
Ble medlem
24.11.2002
Antall liker
1
Sted
Bodø
Opptimalt plassert Høytalerne ?

Likesidet trakant ? Såkalt Qsound opptimalt.
Riktig plassering gir enda bedre lydopplevelse til musikk og film.

Kansje det gir bedre lyd og kjøre lyden i stereo.
Som regel er det et 2.0 valg på alle filmer. ( test og sammenligne med 5.1/7.1 downmix, hva DU syns virker best hos deg... )
Hva funker best... Analog (om mulig) eller digital overføring av lyden... vært og teste ut.

Kjøre delfiltret på suben så laft som høytalerne klarer og gjengi i romet før de faller av. Sammenligne og prøv oppover i frekvensene.
Men er det en sub ville jeg kjørt delfiltret på suben laft i området 40hz - 60hz
Høyttalerne står optimalisert plassert i trekant formasjon. Har en loftstue som er tilegnet film, musikk og gitar :) Sub er plassert mellom høyttalere i ene siden for å være sikker på at fase og retning/timing skal være så god som mulig.

Suben har delefilteret på 60 hz siden M3 signaturene ikke går så dypt. Det er her snakk om en 10" med en ganske kraftig forsterker som er satt på PulsarPoints samt Red Dawn signalkabler da jeg vil ha subbassen så definert og stram som mulig. Dette er i tillegg en sub med fjernkontroll som har innebygd EQ som automatisk stilles inn ved hjelp av medfølgende mikrofon. På denne måten er den lettere å plassere og skal være lettere å få lineær frekvensgang på. Det eneste drawback er at man må velge en "lydsignatur" her kjører jeg med "jazz" fordi denne oppleves strammest mulig. Man hører tydelig forskjell på de forskjellige basstonene, noe jeg er opptatt av skal man benytte seg av sub.

Laster ned en del filmer på nett også i 1080p, men da er det gjerne kun med et 5.1 spor. Men ser også at mange av filmene jeg har også kun har enten Dobly Digital eller DTS lydspor. Det er ikke så ofte man finner et 2.0 lydspor. Dette er nok mer vanlig på musikk-dvder.

Topp Bunn