Hvordan få et lite rom til å låte best mulig?

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
524
Hei

Jeg har et lite rom som jeg vil ha best mulig lyd i.
Rommet er 2.95x3.10 og det er ca 2m høyde.

• Hvordan plassere høyttalere og lytteposisjon?
  • Hvordan tilpasse rommet akustisk til best mulig lyd?

Jeg ber om råd som er uavhengige av praktiske hensyn. Her kan det absolutt vurderes besynderlige plasseringer og akustiske tiltak.
Jeg ser for meg å benytte høykvalitets minimonitoere eller aktive nærfeltsmonitorer av høy kvalitet og lytte i nærfelt.

Gode råd er høyt verdsatt.

Ole V.

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
408
Torget vurderinger
7
Jeg har et ganske identisk rom ( 2,90 x 3,06). Jeg har stativhøyttalere med passiv bass. Disse står ca. 58 cm fra bakvegg (1/5 av dybden på rommet) og 53 cm fra sidevegger i bakkant høyttaler og 58 cm i forkant. Lytteavstand ca. 2 meter. Ingen spesielle akustiske tilpasninger. En tapetsert gipsvegg og tre vegger med smartpanel. Enkelt møblert med bokhylle delvis fylt med bøker og CD-hyller delvis på frontet og sidevegger som forøvrig har vindu med forholdsvis tunge gardiner. Gips tak og eikeparkett gulv. Fungerer meget bra hos meg med mine høyttalere. (Se forøvrig mitt anlegg).

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Hei Soedal

Jeg har dratt Responsene inn i et rom som er på størrelse med ditt.
Jeg har endt opp med en høyttalerplassering på kortveggen. Fronten på høyttaleren står ca en tredel ut i rommet. Lytteposisjon ca på andre tredel av rommet. Lyttetrekanten er 120cm. Ender litt nær sidevegg med høyttalerene på den måten, men ellers kommer de for tett på hverandre. Jeg har kun 2.50 bredde.

Jeg endte med å dempe mye med tykke akustikkplater i førsterefleksjonspunktene opp til taket og med demping i ørehøyde rundt hele frontveggen.
I tillegg har jeg membranbassfeller i alle hjørner.

Tror muligens du kommer til å oppleve at refleksjonene fra rommet er mindre positive enn i et stort rom slik at du må dempe mer prosentvis i forhold til størrelsen av rommet enn du ville ha gjort i et større rom.
Jeg prøver å unngå paralelle flater mellom frontvegg og bakvegg.

Er fornøyd med rommet mitt. Tåler å spille over 100db og det høres ikke overdempet ut. Det blir litt få reflekterende flater ellers i rommet og det høres litt, men noen kompromisser må man kanskje godta.

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
524
Takker så mye for svar.

I dag spiller jeg i et vesentlig større rom, men det er mulig jeg må forflytte meg over til det rommet som i dag brukes som kinorom.
Dettte lille rommet er i dag lite akustisk dempet og gir altfor mye bass når høyttalerne er hjørneplassert og sofaen er plassert opptil bakvegg.
Jeg ser at det er mange som benytter forskjellige formler og tommelfingerregler ved plassering. Dette er noe jeg aldri har satt meg noe særlig inn i.

Finnes det en online kalkulator/simulator som kan vise hvordan bassen vil arte seg ved forskjellige plasseringer av høyttalere og lytteposisjon?

AtleT, plasserer du høyttalerne slik ut fra beregning eller ut fra praktisk testing, eventuelt en kombinasjon?

I senere år har jeg foretrukket en plassering med veldig fri høyttalerplassering og lytteposisjon nær bakvegg. Dette blir naturligvis ikke så lett å få til i et vesentlig mindre rom. Den åpenheten man kan oppnå ved en slik plassering er dog noe jeg trakter etter. Nærfeltslytting kan gi noen av de samme kvalitetene.

Sist redigert:

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.142
Som AtleT råde deg til, bør du nok forberede deg på en god del demping / akustikktiltak.
Refleksjoner fra vegger / tak / gulv har en tendens til å bli ganske påtrengende uten i et såpass lite rom, samtidig som bassområdet gjerne må vies enda større oppmerksomhet.
Spesielt fordi rommet ditt er tilnærmet kvadratisk.
Da vil det nesten uten unntak i slike tilfelle, oppstå ubehagelige romnoder i bassområdet. Gjerne mellom 40 og 60Hz, som en bitteliten rettesnor.
Slikt lar seg langt på vei løse ved å eksperimentere med både høyttaler- og lytteposisjon i rommet, men som alltid, råder kompromissene.
Det finnes flere alternativer hva bassområdet angår.
Det som kanskje er mest nærliggende, men samtidig også mest plasskrevende, er en Helmholtz-løsning. Antakelig en dårlig sådan i et såpass lite rom, ettersom den er ganske plasskrevende.
Alternativt kan du gjøre som jeg har gjort i mitt rom på 3x4,2m, ved å implementere en sub eller to, som da omhyggelig må "rattes" hva både fase og gain angår i forhold til hovedhøyttalerne, for å få et noenlunde tilfredsstillende resultat til slutt.
En DEQX-løsning som et tredje alternativ er nok den som vil gi best resultat, men er samtidig også en ganske dyr løsning!

Uansett, så gjelder det ikke å gi seg, men samtidig være forberedt på at slikt kan ta tid, MYE tid!
Lykke til, okkesom! :)

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Hei Soedal

Ved høyttalerplassering bruker jeg oddetallsregelen som utgangspunkt og lytter meg frem. I det siste har jeg brukt akustikkmålinger til slutt for å se om det er noen store utfasninger.
Denne utfasningskalkulatoren er kjekk å bruke, så slipper du regne selv. SBIR & Floor Bounce calculator
Poenget med oddetallsregelen er å unngå at ufasingene oppstår ved samme frekvens. De frekvensene som går en kvart bølgelengde før de treffer veggen blir faset ut når den treffer direktelyden.
Det finnes sofistikerte høyttalerplasseringsprogrammer, men de tar utgangspunkt i at veggene dine er solide.
Hvordan vegger har du?

Jeg savner ikke bakveggplasseringen min i lillerommet. Har akustikkplater på bakveggen bak hodet og det fungerer fint.
Trenger du bassforsterkning så kan du bare trekke høyttaleren nærmere sideveggene.

N

Nyttbrukernavn555

Gjest
Under Schroeder (200hz) frekvensen er rommet dikterende for hva du hører, over schroeder har høyttalerne mest innflytelse.

Over Schroeder ville jeg valgt høyttalere som måler flattmålende i et anaechoic Chamber og som har god powerrespons og direktivitet. Og fulgt disse tipsene:

Memo for Listening room recommendations: add sound absorbing material or
diffusers to center portion of rear wall.
Memo for Listening room recommendations: use reflecting or scattering surfaces on
walls opposite side-surround loudspeakers to enhance envelopment. Be careful
about flutter echoes between the side walls.

Under Schroeder er det plassering og antall bass-elementer som bestemmer. Det er forsket mye på bassrespons i kvadratisk rom. A Guide to Subwoofers (Part II): Standing Waves & Room Modes - Blu-ray Forum

Har du en subwoofer ville jeg holdt meg unna senter av rommet og oddetallsregelen kan være en grei tommelfingerregel. Med flere subwoofere er senter av rommet å foretrekke.

N

Nyttbrukernavn555

Gjest
Selv har jeg plassert høyttalerne på langveggen i et rom med dimensjoner 2,20m x 4,00m og fått et godt resultat spesielt i dypbassen, slik at det meste kan fungere.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Enig med de over her. I et så lite rom så mener jeg at du må fjerne veggene akustisk sett. Ved hjelp av absorbsjon så vil du kunne oppleve rommet større enn det faktisk er. Selv om jeg har et rom med nesten 5m bredde, så kommer det fortsatt lyd langt på utsiden av høyttalerene, fra en posisjon på utsiden av kneveggen. På de veggene så har jeg dempet relativt tungt.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
2.078
Sted
Sjælland. Danmark.
Jeg ville kun bruge diffusere. Det bliver dog svært i så lille et rum at gøre det godt. Helt godt bliver det nok aldrig.
SMT V-winger eller S-winger ville jeg gå efter at anskaffe. De går pænt ned i frekvens og sat sammen på rad sker der en ydeligere forbedring.
Du kunne måske lukke op til et andet rum med et hul i væggen, for at slippe af med noget bas. Måske ny væg i tilstødende rum med Helmholtzresonater effekt.

Topp Bunn