hvordan endre metadata?

ee

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Antall liker
20
Torget vurderinger
1
Som nybegynner på sb touch/readynas duo har jeg noen problemer med å holde orden i musikken. Etter å ha rippet vel 100 album har det begynt å bli litt rot i systemet. Har brukt EAC, rippet cd til flac og brukt feedb. til å finne coverart.

1:
finnes det en måte å editere metadata etter at filene er overført til nas?

2:
vil manuell endring av mappenavn, tracknavn, og flytting av album fra en artist mappe til en annen påvirke metadata? vil squeezeboxen gå etter mappestruktur eller kun metadata? Vet at dette er basic playstation generasjon barnemat men.

3:
finnes det en måte å sette igang full scan av nas fra sb touchen?

håper noen kan hjelpe!

mvh

ee

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Antall liker
20
Torget vurderinger
1
ett eksempel på hva jeg sliter med. Har for eksempel plutselig fått to stk Bob Dylan! under artister kommer først Bob Dylan. og så lenger ned på artist lista kommer Dylan, Bob !

dette irriterer og forstyrrer rett og slett musikkopplevelsen. mulig jeg er fanatisk nå men håper det finnes en løsning på dette!

mvh

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
1. Som Gjestemedlem sier, det finnes programmer som gjør dette, problemet kan ofte være at du har artist og album artist i tag's da kan det ved første øyekast se ut som om det er rett, men det vises feil i avspiller. Selv foretrekker jeg Tag & Rename som ikke er freeware, men det er bare gammel vane. Prøv å slette feks album-artist eller endre den til samme som artist.
2. Tag & Rename kan endre mappe og filnavn automatisk for deg ut i fra tag's endring av filbane vil ikke endre metadata da disse er skrevet inn i den enkelte fil. (Andre programmer har sikkert denne funksjonen også)
Uansett så er det enkleste å la EAC gjøre dette når du ripper, da kan den legge inn de tag's du vil ha med og opprette de folderene og filnavn du vil, bare du setter opp masken på forhånd.
3. Rescanning gjøres lettest ifra Squeezeserver interface under instillinger, (ipadresse:9000) den kan settes til¨å scanne biblioteket til et fast klokkeslett hver dag (full scan kan ta ganske lang tid fra en NAS)

ee

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Antall liker
20
Torget vurderinger
1
takker for oppklarende svar og tips til programmer!

de er det jo bare å sette i gang å rydde opp. ang coverart så viser touchn på noen album et annet cover enn det som jeg har lagt til mappen manuelt som folder.jpg. må jeg da slette den og legge til nytt cover i f.eks mp3tag?

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.547
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Cover art som vises under avspilling ligger i hver lydfil, så du kan gå inn i f eks mp3tag og endre cover art derfra. Du kan ha flere slike filer assosiert med hver lydfil, og avspilleren vil da sannsynligvis vise dem i tur og orden under avspilling. Et bilde kan ligge hvor som helst og hete hva som helst når du legger det til i en lydfil. Det bildet som ligger i mappen, ofte folder.jpg, vises derimot når du blar i mappestrukturen f eks i Windows.

ee

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Antall liker
20
Torget vurderinger
1
Så altså, legger EAC til både et bilde til hver enkelt fil men også selve bildet ( jpg ) i mappen?

er det meningen at etter å ha valgt et album inne på NASen tar det flere minutter før den er ferdig med å " reading folder" slik at jeg kan endre data? det kan jo ta vanvittig lang tid?

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.547
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Så vidt jeg vet ligger en kopi av bildet inne i hver fil pluss at rippeprogrammet legger en kopi i mappen, ja.

Det er kanskje ikke meningen at det skal være slik, men ting kan ta litt tid hvis NAS og/eller nettverket er tregt. Jeg har en Netgear ReadyNAS NVX og D-Link 655 router med kabel mellom både NAS - router og router - PC, og dette er fortsatt ikke spesielt raskt. Testet nå nettopp, og det tok 50 sekunder fra jeg åpnet Mp3tag til den var klar til bruk. Da brukte programmet 20-25 s på å lese en mappe med 10 FLAC-filer. Den åpner hver enkelt fil og leser metadata derfra for å kunne vise dette i listen.

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
ee skrev:
Så altså, legger EAC til både et bilde til hver enkelt fil men også selve bildet ( jpg ) i mappen?

er det meningen at etter å ha valgt et album inne på NASen tar det flere minutter før den er ferdig med å " reading folder" slik at jeg kan endre data? det kan jo ta vanvittig lang tid?
Cover art kan legges i tag (embed coverart in tag's hvis du har huket av for det)
Hvis du har lagret coverart som folder.jpg så kan du enkelt skifte embeded tag's med det du har i folder.jpg. med taggeprogrammet ditt.

Hvis du kjører trådløst så kan det fort ta litt tid fra du velger album til du får det opp. Har du mulighet så ville jeg brukt kabel for å få det unna, alternativt er å kjøpe en raskere router i klasse N i stedet for G, men uansett så vil du ikke komme opp i nærheten av hastigheten til kabel.

Topp Bunn