Hvordan dempe mine stående bølger på 60-70 hz

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Har brukt tiden på kjøp av hifi i det siste, nå har turen kommet til rommet.

Har lastet ned sinustoner, og med desse så kan jeg høre at jeg har en suke i lydnivået på mellom 50-65hz. Er det noen lettvint måte å få flatet denne ut på? Har teppe på gulvet, jeg sitter i en likesida 3-kant i forhold til HT. Men sitter helt ved bakvegg.

Høyttalerene er pplassert med 35cm avstand fra baksiden av kabinett til vegg, fra fremsiden er det da ca 70cm.

Jeg sitter 270cm fra hver HT. avstanden mellom de er 265cm.

Rommet er L formet og jeg sitter med oppsettet i den "korte" delen av L-en. Ikke den som står, men den delen som ligger.

Noen tips? Er ikke plaga av dette, men har noe feit lyd på enkelte sanger.

Jer er helt og fullstendig NOOB når det kommer til akkustikk, så har må nok ting inn med både 1 og 2 t-skeier..

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.172
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Prøv med å vinkle høyttalerne litt mot lyttepossisjon. Prøv deg fram her. En millimeter fra eller til kan gjøre underverker. Pass også på nok avstand til bakvegg. Gjerne minst 1,2 meter.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.661
Torget vurderinger
96
Enig i at du bør få de ut fra veggen. Millimeter gjør ingenting i bassen, bare for å avkrefte det. I toppen derimot...
Har du høytt. 30-40 cm fra bakveggen, kan det å flytte de godt ut i rommet få stor innvirkning på bassen. Prøv med
10 og 10 cm for hver lytt/test. Her er det bare prøving og atter prøving som gjelder. Men du må nok belage deg på å ha de lengre ut i rommet hvis du ønsker en jevnere respons nedover. Sinustoner er bra å teste med. En sinusveip på mellom 150-20 hz på halvannet minutt er fint til å sjekke bassresponsen.
Hvis du ikke finner slike eller har software til det, så kan du sende meg en PM med mail adresse og jeg kan sende deg et par gode sweeps. Har en
med stemme som leser opp frekvenser mens sinustonen går. Veldig kjekt.

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Du kan også prøve å flytte lytteposisjon lenger ut i rommet for å se om det hjelper.

Det vil mest sannsynlig alltid være noen problemer i bassen i de fleste rom, så man må som regel prøve å finne ut av hva som er det beste kompromisset.
Bass så dypt kan temmes, men da snakker vi forholdsvis store Helmholtz resonator-kasser eller membran-vegger.

Millimeter-flytting fungerer nok ikke på 50-65Hz. Bølgene er vel på 4-6 meter eller noe sånt :)

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.172
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Enig med hensyn til milimeter. Fungerer best på høyere frekvenser. Med få de lengre ut fra bakvegg :)

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.172
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Ståplanter bak de kan også være effektivt.
Og gjett om fruen blir glad ;)

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Ståplanter som tar ned til 50-60 Hz ?

Må være noen solide palmer med hull som er tunet til 60 Hz det da?
Diameter på 1,2m?

Nei, er nok bare et triks for å få flere grønne planter i omløp dette lars_erik?

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.692
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Helmholzresonatorer formet slik at de også kan være (litt feite) pidestaller for grønne planter?
Slike resonatorer kan formes slik at de ser ut som en benk eller en sjenk. Fullt mulig å være svært så kreativ.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.811
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Alle rom med parallelle vegger vil danne grunnlag for stående bølger, som skaper rommets egenresonans, og avstanden fra vegg til vegg avgjør frekvensen på disse resonansene. Man vil få stående bølger mellom to parallelle reflekterende flater ved en bestemt frekvens, der bølgelengden for frekvensen er lik to ganger avstanden mellom flatene. Med avstand mellom flatene lik L og lydhastighet V blir resonansfrekvensen F=V/(2L)
En takhøyde på 2.5 meter vil gi en grunnresonans på 66Hz ved lydhastighet 330 m/s. Med påvirkning fra sidevegger vil denne hovedresonansen tunes oppover. Tak-gulv er ofte den åpneste gangveien for lydbølger i et rom, og lavfrekvente resonanser brytes best med et enkelt tiltak: Mer møbler. Store møbler, skap, bord og sofa, og ikke bare langs veggene. Enkelt og brutalt, men veldig praktisk for noen av oss.

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
For meg hjalp det å flytte ht ut fra sidevegg, mindre feit vokal.
Bytte ht hjelper også, mine nåverende Transmisjonslinjeht passer også bedre i rommet.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Flytting av ht er ikke noe tema da dette står i en stue. Det hjelper på "boominen" om jeg sitter helt ytterst på sofaen og legger hode litt fremover. Er ikke veldig plaget med dette så jeg har ingen planer om å dra stuen full av dingsbomser.... ;D

Får heller vente til jeg får min eget koserom.

Jeg tror nok at HT mine er litt store til rommet. Og at det er der dette lille problemet ligger.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.692
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Om du fikk lov til å dreie oppsettet 90o slik at du ikke ble sittende mot bakveggen ville mye være gjort.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Stemmer nok det ser du, men det får jeg nok ikke lov til. Har Prøvde det når vi flyttet hit, men da ble det trangt og sofaen måtte stå midt i rommet. Lydmessig så fungerte det godt, men for husfreden skyld så måtte vi sette det slik det står når. Som ikke er aller verst, men som nok ikke er optimalt.

Men jeg koser mef uansett mye med musikken fortiden.. ;D

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.661
Torget vurderinger
96
Retep skrev:
Flytting av ht er ikke noe tema da dette står i en stue. Det hjelper på "boominen" om jeg sitter helt ytterst på sofaen og legger hode litt fremover. Er ikke veldig plaget med dette så jeg har ingen planer om å dra stuen full av dingsbomser.... ;D

Jeg tror nok at HT mine er litt store til rommet. Og at det er der dette lille problemet ligger.
Så lenge du skal ha samme plassering, vil problemet være der uansett høyttalere så lenge de
spiller ned til problemfrekvensene. EQ vil være eneste løsning hvis du ikke kan gjøre noe med møblement/høyttaler
plassering.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
orso skrev:
Hmm de såg intr ut, er det noen norske forhsndlere på dette eller tilsvarende? Må jo bli grisedyrt å få desse sendt og importert...

Mvh Peter

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Retep skrev:
orso skrev:
Hmm de såg intr ut, er det noen norske forhsndlere på dette eller tilsvarende? Må jo bli grisedyrt å få desse sendt og importert...

Mvh Peter
Det er et firma i Bergen som kan selge de, men det er faktisk vesentlig rimeligere å bestille selv direkte fra RPG Europe:
http://www.rpg-europe.co.uk/
For Modex Plate ligger frakten på 210 pund.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.530
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Du kan alltids ønske deg en slik til jul:
http://www.deqx.com/products.php

Det tar litt tid å lære å bruke den effektivt, men den greier fint å korrigere for sånt som dette uten at du trenger å fylle rommet med absorbenter og resonatorer.

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.484
Torget vurderinger
11
Retep skrev:

Min egen erfaring er akkurat det at vi alle lider av "gigantomani" når det gjelder høyttalere ;D

Har nå tre par høyttalere stående, et par er "store" og overfyller rommet med lyd slik at det "boomer" og er problemer over et stort område. Med dei 2 mindre parene så er problemene så godt som borte!
Mitt råd? Finn høyttalene som du liker og har lyst på..... og gå ned 2 størrelser ;D Da har en mye større tjangs å lykkes ;)

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Liker lyde i desse Trianglene meget godt, Men som jeg sier sp er nok det ikke mye galt her, men av og til så føler jeg at jeg ønsker mere. Det er ikke booming egentlig, bare en litt feit nedre del på enkelte plater. Det var faktisk ikke før jeg avspillte sinus toner at jeg la merke til dette.

Lyden er bare litt fet, men ikke at det plager meg nevneverdig. Det er ivertfall ikke noe som heter lytteretthet, men det kunne ever morro å prøve å dempe desse bølgene litt.

Men keh kommer nok til å vente med å gjøre noe drastisk til jeg får meg dette lytterommet spm jeg har hatt i tankene lenge. Ser ut som om dette vil skje ganske snart.

Jeg kommer nok til å se etter et par gode stativ høyttalere, da jeg har inntrykk av at de kan vere lettere å få til. Og så kanksje supplere med en liten rask sub.

Håper noen har med seg stativ høyttalere til Horten.

Takker for innspill folkens!

gormj

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.12.2008
Antall liker
316
Sted
Trondheim
Jøgga skrev:
En takhøyde på 2.5 meter vil gi en grunnresonans på 66Hz ved lydhastighet 330 m/s. Med påvirkning fra sidevegger vil denne hovedresonansen tunes oppover. Tak-gulv er ofte den åpneste gangveien for lydbølger i et rom, og lavfrekvente resonanser brytes best med et enkelt tiltak: Mer møbler. Store møbler, skap, bord og sofa, og ikke bare langs veggene. Enkelt og brutalt, men veldig praktisk for noen av oss.
Har lekt litt med sinusgeneratoren og ørene mine, og det er merkbar (gjetter på mellom 3-6dB) svekkelse av lyden for frekvenser i området 60-100Hz. Dette skjer typisk i sittende lyttehøyde. Hvilket vel tyder på refleksjoner mellom gulv og vegg? Dersom jeg reiser meg blir "problemet" borte.

Har tidligere lagt merke til at det er best å stå når jeg hører Yello, mens forskjellen er liten på stående og sittende stilling ved lytting til f.eks. Hadens Missouri Sky. Hjernen gjør vel en del kompensering når man lytter til musikk kontra en-frekvent sinus?

Hvor mye betyr vegger og høytaler-plassering for de stående bølgene mellom tak og vegg? Intuitivt vil jeg tro ganske lite. Skal leke mer med sinustoner. Ganske fascinerende.

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5.725
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
jeg fant ut at et hjelper ganske mye hvis du tipper høyttaleren litt, sånn at basse er ikke lenger parallel mot veggen. selv har jeg sidemontert bass og bare 1cm ekstra under høyre eller venstre side gjør stor forskjell.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.661
Torget vurderinger
96
gormj skrev:
Jøgga skrev:
Har lekt litt med sinusgeneratoren og ørene mine, og det er merkbar (gjetter på mellom 3-6dB) svekkelse av lyden for frekvenser i området 60-100Hz. Dette skjer typisk i sittende lyttehøyde. Hvilket vel tyder på refleksjoner mellom gulv og vegg? Dersom jeg reiser meg blir "problemet" borte.

Har tidligere lagt merke til at det er best å stå når jeg hører Yello, mens forskjellen er liten på stående og sittende stilling ved lytting til f.eks. Hadens Missouri Sky. Hjernen gjør vel en del kompensering når man lytter til musikk kontra en-frekvent sinus?

Hvor mye betyr vegger og høytaler-plassering for de stående bølgene mellom tak og vegg? Intuitivt vil jeg tro ganske lite. Skal leke mer med sinustoner. Ganske fascinerende.
Sinustoner gir en meget god indikasjon på frekvensgangen. Hvis du hører tydelige drop og svingninger når du avspiller sinus, er det nok mer enn 3-6 db
forskjeller. Du kan regne med utslag på opptil 10-15 db ved noen svært få frekvenser, kanskje enda mer hvis du er uheldig. Hvis du skaffer deg et spl meter, f.eks den billige radioshack, vil du tydelig se avvikene. Det vil betale seg enormt lydmessig hvis du klarer å utjevne de største forskjellene. For å illustrere; Prøv å spille en låt med mye detaljer på bassgitar eller andre bassinstrumenter over et par gode hodetelefoner, og sammelign detaljer du hører her med lyden du opplever fra høyttalerne. Det kan være ganske nedslående å høre hvor mye som går tapt grunnet håpløs frekvensgang. Du er herved advart :)

Selv bruker jeg romkorreksjon sammen med akustiske tiltak, og det er himmelvid forskjell i bassen med og uten dette...

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Takker for alle innspill. Vi har akkurat kjøpt oss hus, der jeg får etterhvert innredet loftet ca 35m2 slik jeg måtte ønske det. Dama har satt 1 krav, vi skal ha kino/mulitmediarom der oppe. Og det skal vere enkelt å bruke.

Bredden på rommet vil nok vere ca 5m mellom kneveggene, som blir ca 1m høye. Rommet, den delen jeg får er ca 7m. Takhøyden aner jeg ikke, da jeg ikke har målt. Det er et nakent kald loft med ferdig gulv.

Så jeg lar denne tråden ligge. Da jeg ikke kommer til å bruke penger og tid til noe jeg skal forlate om 3mnd.

Tips til hva jeg skal tenke på tas imot med glede i den andre tråden jeg oppretter.

Mvh Peter

Topp Bunn