Hvordan beregne bassrespons i et rom 100%?

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Jeg har et spørsmål som jeg ikke finner svaret på 100%, håper noen her VET og kan gi svaret.

Tenk et hypotetisk scenario hvor man har laget et lyddempet indre lettveggskall (tre lag gips med luft isolasjon og stenderverk mellom) som måler L-B-H: 6-5-3 meter og man har et skall i betong rundt på 8-8-4 meter.

Hvilket av disse rommene skal man regne bassnodene ut i fra?
Hvis det er slik at bassen "ser" det ytre betongskallet, ved hvilken frekvens begynner lettveggsskallet å gjelde?

Finner ikke noe fullgodt svar noe sted, så håper noen her vet. :)

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.325
Torget vurderinger
1
Det vil være der den ikke lenger svinger med og det vil være en gradvis overgang, i tillegg er det sikkert en frekvens eller to som treffer egenresonans i lettveggen
Så 100%, tja jeg vil heller si kvalifisert gjetting :)

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Ok.

En trelags gipsvegg gjerne med ekstra avstiving vil vel svinge meget sakte med en egenfrekvens som er ganske høy?

Hvilken frekvens tror du ca?

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.325
Torget vurderinger
1
Jeg tror det minste rommet vil gjelde på alle frekvenser og om du er heldig vil man kanskje oppleve at under 40hz lever bølgene litt kortere.
Dette er ren gjetting så jeg ville ikke satt for mye penger på at en måling bekreftet det:confused:

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Det er dette som er litt uklart ja.

Har gjort målinger i mitt eget rom som er betong rund baut og da stemmer romkalkulatorene på en prikk selv om jeg har et vindu og dør som slipper ut bass.

I Tralltrall sitt rom så stemmer 15-100hz med rommets ytre betongskall med kalkulatoren, mens det indre skallet stemmer derfra og oppover. Dette kan jo være tilfeldig selvfølgelig. Han har jo en verandadør som vil påvirke noe.

Det som er min foreløpige konklusjon er at gipsskallet fungerer som bassfelle og utjevner romnodene, men nodene bestemmes av betongveggene opp til rundt 100hz.

I de fleste kontrollromoppskrifter står det at man trenger et betongskall av en viss tykkelse for å kunne forutse romnodene i bassen.

Holder på å planlegge litt hvordan rom jeg skal bygge fra grunden og da er det veldig praktisk å vite dette. Er ikke så veldig interessert i å hive tid og penger ut av vinduet. :)

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.162
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Min kvalifiserte gjetting! Hvis inneskallet er lyd-/ lufttett regner du bassrespons etter dette. Hvis ikke inneskallet er lydtett, vil lyden alltid finne seg en vei. Da kommer det an på hvor langt lyden får gå. Det er det vanskelig å regne ut..

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Fant noen ledetråder.

Lettvegger som er bygd etter studioforskrifter har god demping ned til 150hz, men ved lavere frekvenser kreves det betong. Tilogmed ganske tykk betong slipper gjennom frekvenser under 80hz.

Jeg antar at dette betyr at lettveggene kun bremser opp og gjør nodene mindre, men at nodene bestemmes av veggene der lydbølgene "snur".

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.162
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Det er vel ganske resusert bass som slpper igjennon flere lag med gips. Det blir vel som om å sette inn en lyddør kontra en vanlig en?

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
De første romnodene ligger ofte mellom 30-50 hz avhengig av lengde og bredde på rommet. Vil tro en god lettvegg demper disse med 20 maks 30 db. Hvis man spiller disse frekvensene med 70-80 db så er det ikke rare styrken man hører utenfor med tanke på ørets sensivitet på disse frekvensene. Det er likevel over halve energien igjen som slår tilbake i rommet.

Men som sagt, jeg vet ikke om man kan tenke slik.

Topp Bunn