Dyr, jakt, våpen og fiske Hvor vanlig er det egentlig med våpeneierskap i Norge?

Har du selv, eller kjenner du noen som eier skytevåpen i Norge?

  • Ja

    Stemmer: 31 88.6%
  • Nei

    Stemmer: 4 11.4%
  • Vet ikke

    Stemmer: 0 0.0%

  • Totalt antall stemmer
    35

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.069
Antall liker
3.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Etter gjentatte diskusjoner om galskapen i USA trekkes det stadig frem at den enorme våpentettheten blant amerikanerne er svært problematisk. Og det kan være riktig.
Men i Norge har vi en rimelig høy mengde lovlige skytevåpen i sivilt eierskap. Vi er helt i toppsjiktet i Europa, og ca 12-14.plass på verdensbasis. Det går litt opp og ned fra år til år.

Allikevel fremstår dette ikke som noe stort samfunnsproblem.
Mange hevder å bli sjokkert når de hører at over 10% av den norske befolkningen (absolutt alle mennesker inkludert) er lovlige eiere av skytevåpen i Norge. Men hvor sjeldent er det egentlig?

Dette er en veldig enkel undersøkelse.

Har du selv, eller kjenner du noen som har skytevåpen i privat eierskap i Norge? For de som er usikre på detaljer: Om man er ansatt i Politiet eller Forsvaret og eier sitt eget våpen teller man med. Om man kun har tilgang til tjenestevåpenet og ikke har noe privat teller det ikke.

For å ivareta anonymitet som mange våpeneiere trives med, skiller jeg ikke mellom om man har egne våpen eller om man bare kjenner noen som har det.

Reinspikka internettvenner man aldri har møtt teller dessverre ikke i dette tilfellet.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.864
Antall liker
38.660
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Våpen har jeg alltid hatt men de er dessverre ikke registrert.

mvh
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.957
Antall liker
11.365
Sted
Ytterst i havgapet...
Mulig jeg bommer litt på årstall her, men det får så være. Vi må være klar over at vi faktisk har en lang jakttradisjon her til lands, og at skytterlagene tidligere var en betydelig del av den generelle våpenberedskapen. Det Frivillige Skyttervæsen var en berydelig del av mobiliseringshæren, og fikk tidligere også statsstøtte. Nå er det lenge siden jeg var medlem, så dagens situasjon for skytterlagene vet jeg ikke så mye om. Likevel - i morgen braker det løs med årets Landsskytterstevne, som er årets høydepunkt i de kretser. Sportsskyting i forskjellige former står fortsatt sterkt her til lands.

Opp til ca 1990 var det fri omsetning uten registrering av hagler, - over 18 år var nok. Deretter var det vel en kort periode registrering, men fortsatt ikke søknadspliktig. For kjøp av rifler måtte man være medlem av skytterlag eller dokumentert jeger, og revolver/pistol kunne kun kjøpes ved medlemsskap i reigstrert skytterklubb. Eierskap og kjøp/salg av eldre ikkeregistrert hagler var også lovlig inntil ca 2000. I løpet av de siste par tiår er alle regelverk betydelig innskjerpet, slik at det nå vl også er registrering ved kjøp av luftvåpen, men fortsatt ikke søknadspliktig... HV og reservepersonell hadde stort sett våpen, type AG-3 eller skarpskytterrifle, til oppbevaring hjemme, inntil ca 2000...

For norske forhold tror jeg - les:tror jeg, - at fornuften i sterk grad har vært rådende, - halvtomsinger og skytegale tullinger blir fort rensket ut av skyttermiljøene. Selv for 150 år siden var det våpenmessig rolig her til lands, sett i forhold til ville vesten. Dessverre er det fortsatt mye av den kulturen som gjelder i USA.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.069
Antall liker
3.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Er jo ikke et krav til registrering for at våpen skal være lovlige.
Det er jo titusenvis av uregistrerte, men fullt lovlige hagler her i landet. Og en hel haug antikke våpen som ikke er registreringspliktige.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
^^ Husker da jeg ble innrullert i HV. Jeg måtte bruke noen minutter på å forklare at jeg ikke ønsket å få utlevert AG3 og 200 skudd til uforsvarlig oppbevaring hjemme. Året etter fikk jeg beskjed om å levere utstyret tilbake ...

mvh
KJ
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.957
Antall liker
11.365
Sted
Ytterst i havgapet...
Et haglgevær som var i personlig eie før 1990, kan det fortsatt eies uten registrering, men ikke omsettes. Antikke våpen er også unntatt, men generelt skal en våpensamling registreres.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
PS i Vest Europa så er det vel Norge og Sveits som ligger på «våpentoppen». Begge landene har vel «folkelige» tradisjoner for «heimevern», skyttervesen/-lag og jakt.

mvh
KJ
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.069
Antall liker
3.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Sveits, i stor grad pga løsningen de har med utlevering av tjenestevåpen etter endt verneplikt.

Men Finland er over oss, og de har ingen slik løsning. Som oss har de også sterke jakt- og sportsskyttertradisjoner.
 
R

rr30629

Gjest
Et haglgevær som var i personlig eie før 1990, kan det fortsatt eies uten registrering, men ikke omsettes. Antikke våpen er også unntatt, men generelt skal en våpensamling registreres.
Det med registrering av haglgevær i Norge var vel en direkte konsekvens av drapene i Farsund?
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.515
Antall liker
6.917
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Jeg var ganske aktiv pistolskytter for en del år siden, og hadde eget konkurransevåpen, men når jeg så at jeg aldri hadde tid lengre å gå på trening, og heller ikke hadde vært på trening på flere år, så solgte jeg våpenet. Vurderer å skaffe meg co2-pistol for å skyte på blink på privaten.

En slik hadde jeg:
F3BF3452-3F8D-438C-BA17-B90043B417E6.jpeg

Johan-Kr
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.237
Torget vurderinger
1
Hagle kunne før jegerprøven var et krav, erverves av 16-åringer før 1990. Den gang da var det noe mange i den aldersgruppen kjøpte.
 
R

rr30629

Gjest
Jeg mente at jeg husket et eller annet, her et sitat etter Farsund drapene. Helen Bøsterud var justisminister og den som satte dette i gang.

"– Ingen visste hvor mange våpen som var der ute. Jeg mener det var snakk om mellom 500.000 og 600.000, så det var en voldsom mengde våpen ingen hadde kontroll på.Tragedien i Farsund skal nå skape fortgang i saken.

– Etter drapene var det jo nærmest et krav at noe ble gjort. Nå ble det også mulig å ta tak i det, selv om noen kanskje mente vi gikk vel raskt frem, forteller hun.I 1988 fantes det knapt restriksjoner på kjøp av haglegevær. Ved fylte 18 år kunne hvem som helst spasere ut av en våpenforretning med både våpen og skudd, så fort det er betalt for.

– Også før Farsund var dette våpen som hyppig ble brukt av kriminelle. Også mot politiet, så dette ønsket vi naturlig nok bedre kontroll på, forteller Bøsterud.Et forslag til ny våpenlov blir sendt ut til alle landets politikammer. Det går ut på at alle som skal kjøpe haglegevær må innhente tillatelse fra politiet. Håpet er at det skal fremme tryggere våpenbruk, og samtidig gi en bedre oversikt over våpen i omløp.

I politiet hilses forslaget velkommen. I det daglige hadde de lenge sett hvor flittig dette fryktelige våpenet ble brukt. De hadde i flere år arbeidet for en slik ordning.Nå skal det endelig gå i orden.Den 1. oktober 1990 trer forskriftene i kraft, og bare for våpen innkjøpt etter denne datoen. Alle nye haglegevær må nå registreres, og ingen får kjøpe våpen eller ammunisjon uten å vise gyldig våpenkort."


https://www.nrk.no/dokumentar/xl/fire-drap-som-forandret-norge-1.13970131
 
Sist redigert av en moderator:

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.069
Antall liker
3.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Nå er jo ikke akkurat denne statistikken her spesielt representativ for folket, da det ikke er så mange som har deltatt så langt, men hittil er det altså 22 av 24 som svarer ja på spørsmålet.
Så helt fremmed kan det ikke være at folk eier egne skytevåpen, selv for oss fredelige innemennesker som foretrekker å sitte i godstolen og lytte til musikk.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.237
Torget vurderinger
1
Eierskap av personlige våpen har i det store og hele vært knyttet opp mot jakt, øvelses- og konkurranseskyting, våpensamling eller affeksjon. Forsvarssaken ligger der også uten at det nødvendigvis trekkes fram i den offentlige debatten. Men det er på det rene at DFS har tilknytning til Forsvaret og derfor har en rolle knyttet til dette, og skytetrening i den sammenhengen er av forsvarsmessig verdi. I Norge er det registrert ca. 1 239 000 private skytevåpen, fordelt på litt over 486 000 våpeneiere og innebærer at nesten hver 9. nordmann eier skytevåpen. I tillegg kommer et anslag fra Politidirektoratet der det kan finnes så mye som 500 000 uregistrerte skytevåpen. Dette er et tall som er en antakelse, og det kan like gjerne være snakk om under halvparten. Mye av dette er gammelt og tilstanden kan derfor være i dårlig forfatning og ikke egnet for bruk. Dette dreier seg nok mest om hagler og våpen som kom i private i hende under og etter 2. verdenskrig,og at del militære våpen ble utlevert under den kalde krigens kritiske faser som ikke har kommet til rette. En del militært personell og polititjenestemenn oppbevarer våpen privat, selv om det er mindre vanlig enn før.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.540
Antall liker
7.863
Torget vurderinger
0
I følge sjefen for Kripos er ikke legale sivile privat eide våpen noe problem i forhold til kriminalitet i Norge. Dette inkluderer da også de uregistrerte haglene.

Det meste av sivile våpen er for øvrig ikke så veldig ettertraktet hos de kriminelle. De fortrekker våpen stjålet fra Forsvaret/Politiet eller innsmuglede våpen fra utlandet.

Uansett hvordan man vrir og vrenger statistikken har vi i Norge så mange våpen at vi skulle ligget tett bak USA når det kommer til "masseskytinger" hvis det var slik at det var våpnene som var årsak til disse tragediene. Det gjør vi ikke så det må være lov å anta at det er andre forhold i det amerikanske ( USA ) samfunnet som er hovedårsaken.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
I følge sjefen for Kripos er ikke legale sivile privat eide våpen noe problem i forhold til kriminalitet i Norge. Dette inkluderer da også de uregistrerte haglene.

Det meste av sivile våpen er for øvrig ikke så veldig ettertraktet hos de kriminelle. De fortrekker våpen stjålet fra Forsvaret/Politiet eller innsmuglede våpen fra utlandet.

Uansett hvordan man vrir og vrenger statistikken har vi i Norge så mange våpen at vi skulle ligget tett bak USA når det kommer til "masseskytinger" hvis det var slik at det var våpnene som var årsak til disse tragediene. Det gjør vi ikke så det må være lov å anta at det er andre forhold i det amerikanske ( USA ) samfunnet som er hovedårsaken.
Dette har jo Michael Moore allerede belyst i dokumentarfilmen om Columbine High massakren, hvor han påpeker at Canada har omtrent samme våpentetthet som USA men ikke i nærheten like mange skyteepisoder.

 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.187
Torget vurderinger
2
Kjenner flere våpeneiere, de er like godslige og harmløse som meg selv, pasifistjævelen.

Og joda, de eier skap også. Av flere fabrikater i alle størrelser. Det er vel dette som er våpeneierskap?
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.237
Torget vurderinger
1
Globalt sett skal man være klar over at det flyter over av våpen som har blitt brukt i væpnede konflikter eller har vært til å væpne en eller annen stat eller part. Våpenteknologi når det kommer til håndvåpen er heller ikke spesielt komplisert, og det er mange kompetente våpensmeder der ute som kan fabrikkere kopier og varianter som ikke står tilbake for originalene. Pakistan og Filepinnene er eksempler på steder der det er svært dyktige håndverkere som lager meget forseggjorte håndvåpen med nokså vanlige verktøy man finner i et verksted.
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Det var et dokumentarprogram, muliggens på NRK for noen år siden som omhandlet våpenproduksjon vs konfliktområder og feks AK-47er lages over en lav sko i primitive verksteder og smier på steder en ikke skulle tro det var mulig.

Dette "programmet" omhandler vel det samme. Utfyllende engelsk tekst under videoen:



 
Sist redigert:

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.540
Antall liker
7.863
Torget vurderinger
0
Det enkleste er vel en klubbe og i henhold til et "sitat" fra Albert Einstein visste han ikke hva slag våpen WW3 ville bli utkjempet med, men han var overbevist om at WW4 ville bli utkjempet med klubber!

Nå er nok de fleste klar over at skytevåpen er mere effektivt enn klubber og når det ikke krever rakett-forskning/teknologi å lage skytevåpen så er vi nå engang der vi er i dag.

Legg så til at mennesket er en teknologisk avansert men likevel ganske primitiv dyreart og vi har oppskriften på en katastrofe. De fleste, det vil i praksis si alle, dyr unngår å slåss hvis det ikke er absolutt helt nødvendig. "Slemme" rovdyr som ulv , bjørn, gaupe og jerv vil hvis overhodet mulig trekke seg unna før de går til det skritt å slåss, med unntak av kamp om retten til å formere seg. Sett fra artens side er det fordelaktig at det er de sterkeste individene som bringer sine gener videre. Legg også merke til at for de aller fleste arter utføres slike "kamper" om hunnene på en måte slik at det skal bli minst mulig skader på de involverte. Mye posering og skremming. Og når den "slagne" part trekker seg er det ikke vanlig at seierherren forfølger taperen for å drepe. Slik sett er mennesker sin trang til å drepe individer av samme art en "feilkoding" sett fra det som er "normalen" i naturen. Mennesker kjemper også fysisk og dreper over "bagateller" i livet som hverken ulv, bjørn gaupe eller andre rovdyr ville giddet å ta en kamp over. For et dyr er det vesentlig å unngå skader som kan gjøre det vanskelig å fange mat, og dette er pri 1 i naturen, sammen med det å spare kreftene til de virkelig behøves. Slik sett er det mulig at mennesket er "offer" for sin egen suksess, da vi som medlemmer i flokken ikke nødvendigvis må ta slike hensyn lenger.

Men til tema. Om våpenet hadde vært klubbe ville man ikke kunnet drepe like mange like fort, men jeg er redd noen hadde prøvd uansett! Og det å avoppfinne skytevåpen er nok like fåfengt som det å avoppfinne atomvåpen.
 
Topp Bunn