Hvor stor forskjell er det på 100 og 300 ohm?

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.384
Har flyttet og er fremdeles i en "installasjonsfase" som medfører at lydrom/anlegg nok ikke er ferdig før oppunder jul.

Må ha en mellomløsning, og lurer derfor på følgende: jeg har en mcintosh mcd1100 cd-spiller/dac, som jer tenker å plugge mine Sennheiser hd800 i.

Mc-en har 100 ohm på inngangen, mens klokkene er på 300 ohm. Hvor god/dårlig match er dette? er det "innafor" eller er forskjellen for stor til at det kan låte bra?

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Antall liker
1.205
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Det er helt utmerket. Utgangsimpedans bør være endel lavere enn hodetelefons impedans. 300 ohm er så høyt du kommer med unntak av et par Beyerdynamics-modeller, bl.a. De 600 ohms Beyer T1, som er et godt alternativ til HD800.

Hvordan det låter vet man dog ikke før man har prøvd. Har du mulighet til å prøve er det jo knall.

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.384
Tusen takk! Da skal jeg prøve. At utstyret står lagret, og det er et h*****e å finne frem, men da vet jeg at det er verdt forsøket

T

Tittentei

Gjest
Hvordan låter det, Mr Big?

Det snakkes om både 1:8 og 1:10 her og der, men mest om førstnevnte.

Har hørt fra folk som har brukt vintage mcintosh med høy utgangsimpedanse at lyden blir svulstig, fyldig og avrullet når man mismatcher. Mange liker dette. Har selv opplevd at impedanse mismatch kan gi denne effekten. Det låter jo ikke "slik artisten mente det skulle låte", men so what? Kanskje det er grunnen til at McIntosh har gitt utgangene høy impedanse? Fordi denne typen forvrengning er favorisert blant blant noen av oss? Jeg liker det. :)

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Antall liker
1.205
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Ahhh - du vet jeg liker slikt snakk tittentei! Mismatch eller ikke - det som teller er om det er deilig å høre på!

Litt uenig at det ikke nødvendigvis låter slik "slik artisten mente det skulle låte", som du skriver - det er produsenter og tekniker og slikt som ofte bestemmer innspillingen tror jeg - mange artister liker jo best musikken sin slik det låter i ymse konsertlokaler.

Den supertighte bassen som etterstrebes av mange av oss hifinisser har aldri jeg hørt på noen konsert, hverken acapella eller mikka, for å si det slik. For all del; sylskarp hifi har sin egen apell - men konsert-autentisk er det ikke.

Hvordan låter det, Mr Big?

Det snakkes om både 1:8 og 1:10 her og der, men mest om førstnevnte.

Har hørt fra folk som har brukt vintage mcintosh med høy utgangsimpedanse at lyden blir svulstig, fyldig og avrullet når man mismatcher. Mange liker dette. Har selv opplevd at impedanse mismatch kan gi denne effekten. Det låter jo ikke "slik artisten mente det skulle låte", men so what? Kanskje det er grunnen til at McIntosh har gitt utgangene høy impedanse? Fordi denne typen forvrengning er favorisert blant blant noen av oss? Jeg liker det. :)
Jeg liker når folk liker - og spesielt på tross av de gjengse retningslinjer :)

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.566
Torget vurderinger
24
Mener bestemt at forskjellen på 100 og 300 ohm er ca. 200 ohm:rolleyes:

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.384
...har funnet frem cd-spilleren, nettkabel, digitalkabel - men hvor i helvete pakket jeg ned hodeklokkene???

Kan ta litt tid før jeg poster lytteinntrykk her :mad:

ps: Slukings - you´re right, as usual.

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.777
...har funnet frem cd-spilleren, nettkabel, digitalkabel - men hvor i helvete pakket jeg ned hodeklokkene

Kan ta litt tid før jeg poster lytteinntrykk her :mad:

ps: Slukings - you´re right, as usual.
Så længe det bare er hoved klokkene der er problemet. ;)

Topp Bunn