Alt til hus og bolig hvor spesifisert kan en be om at en elektrikerregning skal være?

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Antall liker
14.008
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
jeg har fått to akonto-regninger fra elektrikeren. jeg bad om at de ble spesifisert hver for seg. jeg fikk en spesifisering som listet opp hardware, men hadde slått sammen timer brukt. det som interesserer meg er timer som er gått med. er det vanlig at en kobler timer til de forskjellige ting som er gjort? og er det bak mål å få differensiert timetall på de to akonto-regningene. det er også tre dager i forrige uke som jeg skulle ønske å vite om hva som er gjort, all den tid noe av det arbeidet som skulle gjøres var at elektriker måtte gjøre om arbeide. jeg aner intet om det er fakturert.

er det også å forvente at elektriker bør vite at en induksjontopp trenger mer enn 20 amp sikringer for å få ut effekten av den? nettet forteller meg at dette er common knowledge.

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
15.695
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Jeg skulle montere en platetopp fra Samsung i fjor for en kunde. Den trengte to 16a kurser. Jeg kontaktet elektriker vi vanligvis samarbeider med; at en platetopp skulle trenge mer enn en enkel 20A kurs var nytt for både meg og de da.
Hvis man ber om det så skal alle håndverkere være i stand til å spesifisere tidsbruk imo.

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
15.695
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Skrev feil, den jeg fortalte om skulle ha to 20A kurser, det vanlige er en enkelt 25 a..

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.617
all kabling hos meg er ny. med 20 amp så kan jeg bare bruke den i halv kapasitet.
Toppen din vet vel ikke hvor stor sikring den har i skapet. Sannsynligvis vil sikringen aldri gå, men er 25A anbefalt så skal det jo brukes det. Jeg har 20A på min.

Kan være vanskelig å gjøre om - 25 A krever vel større tverrsnitt enn 20A og å trekke om kan være vrient avhengig av dimensjon på rør som er brukt.

Ang regning så har jeg aldri fått mer spesifisert enn materiell + timer. Men det hører også med til historien at han som drev firmaer som gjorde der meste hos meg var et surrehue (men gutta hans var flinke) så det var ikke alltid jeg fikk regning en gang. Selv etter purring. Greit for meg, forsåvidt.

Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.068
Sted
Ytterst i havgapet...
20A skal ha 4kv og 25A skal normalt ha 6kv.... om ikke røra er klemt, skal det ikke være et problem å trekke 3x6kv PN selv i et 16mm rør...
25A tilsvarer grovt sett 5 kW, men mange induksjonstopper kan glatt trekke mer enn det, om man ikke bruker huet.. de fleste jeg har vært borti kan programmeres til ikke å trekke mer enn kursen tillater....

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Antall liker
2.345
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
jeg har fått to akonto-regninger fra elektrikeren. jeg bad om at de ble spesifisert hver for seg. jeg fikk en spesifisering som listet opp hardware, men hadde slått sammen timer brukt. det som interesserer meg er timer som er gått med. er det vanlig at en kobler timer til de forskjellige ting som er gjort? og er det bak mål å få differensiert timetall på de to akonto-regningene. det er også tre dager i forrige uke som jeg skulle ønske å vite om hva som er gjort, all den tid noe av det arbeidet som skulle gjøres var at elektriker måtte gjøre om arbeide. jeg aner intet om det er fakturert.

er det også å forvente at elektriker bør vite at en induksjontopp trenger mer enn 20 amp sikringer for å få ut effekten av den? nettet forteller meg at dette er common knowledge.
Ber alltid om spesifisert regning på dato/dag.Ikke ned på mikro nivå, men f.eks medgått tid til kabelstrekk, legge opp ny kurs, montering av lamper, kontakter, evt.kjøring for å hente materialer, riving osv. Uansett om det gjelder rørlegger, snekker, elektriker. Utover dette skal du jo ha samsvarserklæring på arbeidet, der ytterliger detaljer kommer frem.
Elektriker jeg brukte sist (i 2020) lastet opp dette direkte på boligmappa på nett.

Ang.kurs, så burde vel elektrikker uansett lese anvisningen på trekk av det han monterer.
Om du ikke hadde dette liggende, så høres det unektlig ut som om dette skulle være klart for fagmann.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.617
20A skal ha 4kv og 25A skal normalt ha 6kv.... om ikke røra er klemt, skal det ikke være et problem å trekke 3x6kv PN selv i et 16mm rør...
25A tilsvarer grovt sett 5 kW, men mange induksjonstopper kan glatt trekke mer enn det, om man ikke bruker huet.. de fleste jeg har vært borti kan programmeres til ikke å trekke mer enn kursen tillater....
Sjekket skapet nå og jeg har 25A på toppen, ikke 20A som jeg trodde. Det var ikke noe tema da kursen ble lagt opp så da har trikkeren lagt 25A på autopilot eller så har han faktisk lest bruksanvisningen. Det var tross alt en tysker.

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Antall liker
14.008
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
fra manualen

Single-phase supply voltage:
Maximum power consumption 7,6 kW
(4,4 kW / 3,6 kW)
Fuse protection/Single-phase power supply
1 x 32 A
(1 x 20 A / 1 x 16 A)

dette skal skal da tastes inn i innstillinger.

S

Syncrolux

Gjest
Jeg har en vanlig frittstående komfyr med keramisk topp som kan dra inntil 10 kW. Likevel skal den i følge manualen tilkobles 25A enfase kurs med vanlig 25A komfyrstikk. Sikringen har aldri gått selv med alle plater og stekeovn i bruk.....

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.599
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Jeg har også vanlig komfyr med keramisk topp - den er tilkoblet en kurs på bare 16A, sammen med oppvaskmaskina.
Har kun opplevd problemer om man setter på oppvaskmaskina når en skal lage middag, men planlegger å få inn en egen 25A kurs til komfyren, så det er klar for induksjonstopp. Eksisterende 16A-kurs videreføres da for stekeovn og oppvaskmaskin.

Johan-Kr

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Antall liker
14.008
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
takker for fine innspill. kommer til å følge opp det med timelister på dato/dag og utført arbeide. når det gjelder sikringsstørrelse så er jo det noe som skal programmeres inn i platetoppen nettopp for å regulere strømtrekk. da vil jeg anta at den kutter ved satte verdier. nesten halvparten av gitt kapasitet ved 32 amp.

Topp Bunn