Hvor ofte bytter du drivreim?

O

om.s

Gjest
Bare en tanke som slo meg, har opplevd å ikke få lyd i SMEén og oppdaget at reima har ligget sprukken og ufin på gulvet, da er det for seint, men har siden forsøkt å legge inn intervaller på omtrentlig ett år mellom hvert bytte av reim, mye av dette påvirkes jo av temperatur og luftfuktighet mm...
Men venter du til den sluerer rundt eller faller av eller har du som meg intervaller.

Inget stort spm dette, men det hadde vært, av nysgjerrighet, interessant å vite hvordan andre tenker rundt dette....

mvh

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.517
Torget vurderinger
28
Tror det er forskjell fra spiller til spiller på dette her. Min gamle ProJect Perspective rusler og går med gamle reima hos en kompis av meg. PlanetSnapa anbefaler å bytte jevnlig på Avid, det vil si IKKE vente til den morkner og ramler fra hverandre. Ellers mener jeg man skal ha en i reserve, akkurat som med rør. Tanken på å ha ferie, regnevær og anlegget nede er ikke fristende.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Min forrige drivrem til Micro Seiki RX1500 gikk i over 10 år. Begynte å høre litt lyd fra den, og når jeg sjekket, var den morken og sprukket, men den dro fortsatt tallerkenen. Når jeg tok den av, kunne jeg plukke den fra hverandre med fingrene.Ventet nok litt for lengde der ja

Som preventivt vedlikehold setter jeg inn reima med talkum en gang i året for å holde den myk. Det forlenger levetiden.

Dessuten har jeg en reserve liggende i lys/luft-tett pose til neste "tiårs intervall" ;)

Blir platespilleren utsatt for direkte sollys, står i nærheten av varme forsterkere eller annet som gir mye temperaturforandringer etc, vil dette redusere levetiden på reima.

K

kbwh

Gjest
Jeg har en ny liggende. Når Sotaen kommer i hus og over Montana bytter jeg.

Topp Bunn