Hvor mye jitter kan "spises"?

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.462
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det kommer helt an på DAC'en. Enkelte er fullstendig jitterimmune, f eks Benchmark, ved at de bufrer og reklokker datastrømmen til sin interne klokke. Da har jitter utenfra ingen betydning så lenge 0 og 1 kommer frem i riktig rekkefølge.

Andre DAC'er er mer sårbare og omformer jitter på inngangen til analog forvrengning på utgangen, ved at de forsøker å trekke ut klokkesignalet fra datastrømmen via en phase-locked loop (PLL) og dermed sender noe av tidsvariasjonen videre til selve D/A-konverteringen. Detaljene avhenger av typen DAC og hva slags jitterspektrum det gjelder. Denne artikkelen viser at jitternivåer i området 20 - 180 ps kan være hørbare i et slags worst-case scenario: http://www.scalatech.co.uk/papers/aes93.pdf

1 ms (= 1 000 ns = 1 000 000 ps) jitter vil nok rote det til ganske grundig for enhver DAC som bruker en PLL til å trekke ut klokkesignalet fra datastrømmen. Jeg vil helst slippe å mate noe sånt inn i DEQX'en, ja.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.161
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Jeg tror du får problemer med å finne en dac som IKKE trekker klokkesignalet ut fra datastrømmen...

Arne K

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.462
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Benchmark bruker noe de kaller UltraLockTM. Min begrensede forståelse, og jeg innrømmer gjerne at jeg er på litt tynn is her, er at denne teknologien reklokker datastrømmen asynkront, sånn at det første trinnet synkroniserer seg til den eksterne datastrømmen for å kunne lese den, men at eventuell jitter på denne datastrømmen forsvinner så godt som totalt når datastrømmen reklokkes til den interne klokken. Selve D/A-konverteringen ser aldri noen klokke generert fra den eksterne datastrømmen, bare den interne klokken. Jeg tror dette gjøres med en AD1969 sample rate converter chip.

Se også side 7 og 42 i manualen: http://www.benchmarkmedia.com/manuals/DAC1_USB_Manual_Rev_C.pdf

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.462
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Takk for den linken! Godt å se at det er noen som virkelig kan dette, og at det er liv i de gamle storheter heromkring. :)

Topp Bunn