KJ skrev:
belia skrev:
...
Mener det er 210 cm takhøyde.
Rommet er ellers ca 5*6 m. Lurer på om dette egentlig er litt stort og litt for lite rektangulært.
Du vil antagelig få en ganske fin spredning av romresonansene. De fundamentale frekvensene er 28,7Hz, 34,4Hz og 83,9Hz, og det «viktigste» er at resonansfrekvensene ikke «klumper seg sammen».
mvh
KJ
Kjellerstue i rekkehus som skal tas i bruk? -Det var i hvertfall tilfellet hos meg i min forrige bolig. Det ble et marerit. Hadde simpelthen uflaks, ja UFLAKS, med rommets proposjoner. Kostet meg mange år, innsats og kroner for å få det bra. Tilslutt hadde jeg så mange Helmholz resonatorer og stavdifusorer, at det så ut som om noen hadde sprengt en handgranat i et trelastlager. Det siste halvåret, av de 10 årene jeg bodde der, så låt det himmelsk. Skjønt jeg var ENDA ikke fornøyd med "høyden" i lydbildet. Det ble litt som å gå i for trange sko.
Men, for ikke å ta motet fra deg, så har jeg en bekjent (EIK i Oslo Audio Society) med samme boligløsning, men litt andre proposjoner. Men cirka samme takhøyde, rundt 200-205cm, hvis jeg husker rett. Og hos han låter det større og luftigere!
Så dette er litt tilfeldig tror jeg. Beregningene til KJ virker jo lovende. Disse er basert på samme matematikkformel som Endre skriver om i en annen tråd her i nærheten.
Mye kan reddes ved å endre lyttekoordinatene. Ikke forhandsmøblér rommet eller bind deg opp til at TV "må" stå der osv. La rommet være tomt. Begynn å spille med høyttalere og lytteposisjon der du tror det blir bra. Eventuelt så flytter du rundt. Du har mange sjangser til å komme i mål. Du kan sitte i lengderetning. Du kan sitte i bredderetning. Du kan sitte diagonalt. Du kan sitte ut i rommet med høyttalerne opp mot bakvegg. Eller omvendt! (Den såkalte Audio Physik oppstillingen). Høyttalerne bør normalt stå litt ut fra sidevegg, men KAN også stå klint opp til sidevegg. Knut Vadseth, redaktør i Fidelity, gjør dette med topp resultat. Og hvis ingenting av ovennevnte fungerer, så kan du lytte i nærfelt. (Nødløsning, med mindre du jobber med lydmiks.) ;D
Uansett kan du ved hjelp av Audiolense og en media-PC, rette opp mye av romakustikken. [reklamemodus]Les artikkel i Fidelity 35 herom. Programmet kanselerer langt på vei alle refleksjoner.[/reklamemodus]
-Sørg for plenty stikkontakter rundt i rommet, så du ikke bundet til at hi-fi alteret bare kan stå et sted.
-Ta deg god tid. Prioriter riktig. Ikke spikre møbleringen før du er fornøyd med lyden.
-Mitt vanskelige lytterom inspirerte meg til å studere "The Master Handbook of Acustics". Meget lærerikt. Jeg vet ikke hvor langt du har tenkt å dra'n, men rommets akustikk er faktisk lydkjedens svakeste ledd. Så her er mye å hente. Vitenskapen om akustikk er forholdsvis elementær, så med mindre du fikk NG i naturfag, så er prinsippene lettforståelige.
Lykke til!