Politikk, religion og samfunn Hvor forberedt er du? Råd om egenberedskap

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.380
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    For noen dager siden dukket denne opp i posten hos meg, og jeg regner med at de fleste andre her også har fått denne. Den har vært tilgjengelig på nett en god stund, men nå er den altså sendt i fysisk format til (såvidt jeg vet) samtlige husstander i landet.

46107980772_5bb04bb3ec_m.jpg

Jeg ser ingen grunn til å spekulere i at dette er grunnet et akutt nytt trusselbilde har dukket opp, men mer med at DSB har fått ny sjef som setter fokus på en av de absolutt mest sentrale oppgavene deres - å sikre befolkningen ved enkle proaktive tiltak. Blant annet bevisstgjøring.

Her på sentralen er vi i hovedsak en gjeng dekadente middelaldrende dagdrivere som har mer enn nok annet å tenke på, men samtidig er det absurd mye smarte mennesker med gode ideer som skjuler seg her inne. Så da er jeg nysgjerrig på hvilke tiltak man ser for seg som de mest fornuftige for å sikre seg mot ukjente problemsituasjoner, og hvilke situasjoner man ser for seg som kan være realistiske, men vanskelige å sikre seg mot.

Jeg ønsker ikke at dette skal bli en "vis oss din bunker"-type preppomatic-tråd, men mer en fin arena for å diskutere tips om både hverdagslige problemer og mer alvorlige, og hvordan man kan løse eller redusere alvorligheten.

Personlig frykter jeg den dagen når internett og mobilnettet ryker som konsekvens av et omfattende strømbrudd. Tror ikke det tar mange minuttene før hele landet står i flammer* og det er totalt anarki om det skulle skje. Samfunnet kommer sannsynligvis til å kollapse hvis folk ikke kan sende meldinger på facebook og snapchat for å fortelle hvordan de klarer seg uten facebook og snapchat.

(* eller sannsynligvis ikke, siden ingen kan sjekke "how to start a fire" på youtube. Mulig det går bra allikevel)

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.443
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Må innrømme at jeg var å kjøpte disse til hele fammen i dag etter råd fra myndighetene. Det er vel lite sannsynlig at Putinski fyrer av nyttårsraketter med det første men hva med fettknoppen i NKorea? Har han styr på sine? I tillegg er det jo en mulighet for at terrorister fyrer av en "skitten" nuke bombe her til lands - og samt at flere av oss husker Tsjernobyl i April 86. ellers kan det jo være greit å true unna tørrmat/hermetikk i greie mengder uten å være hysterisk. 25W VHF står i båten i hagen og jeg skal alltids klare å lage en morsegreie med usedvanlig lang rekkevidde om jeg må. :)

Sist redigert:

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Hvor mye kostet det staten å printe ut disse papirene og å sende det til alle?
    Hvor mye mer ville det kostet staten å kjøpe disse pillene og sende ut til alle?

PS!
    når en bedrift kjøper en nettverkskabel koster den 5 kr. Når en privatperson skal kjøpe den i butikken koster den 100 kr.

PSS!
    Hvis staten er så jævlig redd for matforsyning. Hvorfor i all verden har de lagt ned kornsiloene i Stavanger? Hvorfor har vi egenforsyning på under 50%?

H

Hardingfele

Gjest
    Hvor mye kostet det staten å printe ut disse papirene og å sende det til alle?
    Hvor mye mer ville det kostet staten å kjøpe disse pillene og sende ut til alle?

PS!
    når en bedrift kjøper en nettverkskabel koster den 5 kr. Når en privatperson skal kjøpe den i butikken koster den 100 kr.

PSS!
    Hvis staten er så jævlig redd for matforsyning. Hvorfor i all verden har de lagt ned kornsiloene i Stavanger? Hvorfor har vi egenforsyning på under 50%?
    38% i år.

Fordi det er gått opp for politikere og statsadministrasjon at det å legge ned kornsiloene var et stort feilgrep og at landet er meget sårbart i tilfelle internasjonale kriser.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    For å være litt seriøs et øyeblikk. Vann er det som først blir kritisk, og kommer til å være det eneste kritiske en god stund. Når det kommer en brosjyre i posten om mat for 72 timer så blir jeg nesten lattermild. Jeg kommer til å savne snus, tannkrem og dasspapir mer i en så kort periode.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.613
    Torget vurderinger
    0
    For å være litt seriøs et øyeblikk. Vann er det som først blir kritisk, og kommer til å være det eneste kritiske en god stund. Når det kommer en brosjyre i posten om mat for 72 timer så blir jeg nesten lattermild. Jeg kommer til å savne snus, tannkrem og dasspapir mer i en så kort periode.
    Dopapir kjøper jeg i store mengder når det er på tilbud, det samme med vaskemidler. Det er varer som kan stå på lager lenge. Ingen "Best før dato" og meget liten risko for øket forbruk på grunn av at man har det på lager. Å kjøpe juleøl og brus en måned før jul er derimot ingen god ide! Tannkrem har jeg også et lite lager av, kjøper det også på tilbud. Snus bruker jeg ikke, og cigarer har jeg i humidoren. Så lite som jeg røyker har jeg i flere år framover.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.613
    Torget vurderinger
    0
    Jod tabletter kan jo være litt smart å ha på lager, kjøpte et lager med Tamiflu da influensaen skremte livet av alle myndigheter, men den sjiiten gikk selvsagt ut på dato før det ble aktuellt.

Når det gjelder atomvåpen er det nok de amerikanske og nedfall fra dem vi bør frykte mest. Mistenker at russerne ikke kommer til å bruke denslags mot oss da vi ligger så nær russisk territorium.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.380
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Personlig tror jeg at mye av tanken bak 72-timersplanen er flerdelt.

1: Dersom en stor krise treffer, vil det ta tid å rigge i stand løsninger for alle. At man har margin på tre døgn før folk begynner å virkelig slite er til stor hjelp for de som skal planlegge og iverksette hjelpetiltakene.

2: Dersom en liten krise treffer, så vil folk flest klare å komme seg helt fint igjennom den dersom de er litt forberedt. I motsatt tilfelle kan det bli full krise etter noe som man egentlig skulle klare seg fint igjennom.

3: Bevisstgjøring. Spesielt i byene lever folk etter "hånd-til-munn" metoden. De handler når de er sultne. De ringer etter hjelp når problemer oppstår. De fikser stort sett ingenting selv og forventer at andre stiller opp for dem. Bare se på hvor vanlig det har blitt at nye biler ikke kommer med reservehjul, men istedenfor et telefonnummer man kan ringe til.

4: Desentralisering av beredskapslagre. Dersom man plukker et eksempel fra forslaget til beredskapslager og velger "en pakke havregryn pr person" , så vil det altså si at vi burde ha sentrale lagre med fem millioner pakker havregryn, klar til distribusjon til enhver innbygger dersom noe skulle skje. Eller 45 millioner liter vann på kanner.
    At man bør ha nasjonale beredskapslagre er selvsagt fornuftig, men at dette skal gjøre at man ikke skal trenge å ta et minimumsansvar for seg selv synes jeg er rart.
    Om f.eks man snør inne i en vanvittig snøstorm slik at man ikke kommer seg frem til butikker eller beredskapslagre, eller lagrene ikke når frem til deg, hva da? Dette er jo poenget, å ha et "fremskutt beredskapslager" i hvert eneste hjem slik at alle er sikre på å kunne holde ut lenge nok til at hjelp når frem. Dette er ikke en fremmed tanke for en del som bor i værutsatte og relativt isolerte bygdesamfunn spesielt vest og nordpå, men det skader nok ikke om byfolk også får med seg at det er lov å tenke litt lengre enn bare et par timer frem i tid når man først er i butikken.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Det viktigste er nok å være innstilt og forberedt på at kriseberedskap handler om å overleve, ikke om å opprettholde noe som ligner på nåværende livskvalitet.

Glipper det der, så glipper det.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.380
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Moderatorer: Det blir kanskje litt mye med to tråder om dette. Ser for meg at avstemningstråden som Arve opprettet bør fungere som master, og så kan heller ting herfra klaskes inn i den dersom det er ønskelig. ellers kan denne forlates fullstendig.

H

Hardingfele

Gjest
    Har vært i noen situasjoner der det var glissent med ressurser, gjerne koblet med upålitelig strøm- og vannforsyning. Og har i tillegg seilt en del, så det å ha et forsyningslager tilgjengelig faller naturlig.

Men jeg er langtfra noen prepper, selv om jeg nok kunne mobilisert utstyr så det holdt til hakkespettmedalje.

Vann, varme, nødproviant, matutvalg, strøm, sikkert ly, medisiner/forbindingutstyr, batterier, gass/gassovner, spritapparater/fuel til samme, lamper som brenner med lampeolje, flere stavlommelykter (batterier til samme), generatorer, solcellepanel, batteribank. (Har også våpen og ammunisjon, uten at jeg tror det blir nødvendig å ty til). Egen dyp brønn, med filteranlegg. Kan koble generator til pumpe/anlegg dersom det er strømutfall. Har også tilgang til egen elv med ferskvann.

Venner syns det er morsomt å improvisere når vi må. Det har hendt vi har tatt måltidet vha peis og kjele, eller gryte og wonderbag. Vurderer å bytte ut ene vedovnen med en gammeldags kjøkken-vedovn med kokeplater.

Det viktigste er å ha planlagt hvordan man får gjort mest mulig med minst mulig og å ha nok i reserve til å klare seg noen dager, til man kan vurdere neste steg. Å skulle planlegge forråd for lang tid (et år eller mer) tror jeg er forgjeves. I utlandet får man kjøpt paller med slikt, som leveres på døren, med kalibrerte måltider til hver dag, for samtlige i familien, i ett år.

Men - om det blir bruk for sånt vil den som har et slikt forråd finne ut at mange andre vil ha lyst til å ta del av det.

Det viktigste er nok å skape samhold og tilhørighet i lokalmiljøet og se hvordan man kan bidra der.

Jeg smiler av dem som sier at de skal fiske, jakte og sanke om noe skjer. Dermed vil de klare seg. Om de skal jakte katter og hunder i villastrøk kan det være det går en stund, men det er ikke nok vilt i naturen til at det er et kort å satse på. (Noen år tilbake var det en jeger/friluftsmann som skulle leve ett år i naturen, på hva han fant, og dokumentere dette på video. Det meste fant han på kjøreturer over grensen til Sverige).

Det vanskeligste blir samband og å orientere seg om hva som skjer, dersom det skulle skje en langvarig avbrytelse av samfunnstjenestene vi tar for gitt. I Norge vil det også tidlig bryte ut panikk pga den elendige forsyningssituasjonen, siden vi ikke har mat nok til hele befolkiningen ved en langvarig krise. (Man tar visst for gitt at internasjonale forsyningslinjer vil bestå, samme hva som skjer i omverdenen). Og kunnskapen om å dyrke/slakte/preservere er veldig dårlig. (Regner med at folk har noen kasser med tomme glass og flasker, med lokk og korker til, som de kan bruke om nødvendig -- :)

Best å håpe at ting går bra.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.380
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det jeg tror blir det største problemet for folk er om vi mister det vi alltid har tatt som en absolutt selvfølge:

Tilgang på uendelige mengder rent vann
    Strøm
    Kommunikasjon (internett og (mobil)telefonnett)

Ved et alvorlig tilfelle av skade på infrastruktur som tar strømmen, slik at vi også mister tilgang til kommunikasjonskanaler, vil det fort kunne bli vanskelig for folk å vite om vannet de fremdeles har i springen er trygt å drikke. Det skal ikke mye til for å skape panikk dersom f.eks en fjerdedel av oslos befolkning får skikkelig magasjau i en langvarig periode uten strøm, og ingen kan ringe eller gå på nett for å sjekke om de har blitt smittet av noe farlig.

Noe annet som jeg tror folk ikke er forberedt på (inkludert meg selv) er om tilgang til vann, uansett renhetsgrad, forsvinner. For greit nok, man kan ha en del kanner med vann lagret, og man føler at man er kjempesmart fordi man tenkte på det. Men flere dager uten fungerende dass kan bli problematisk i tettbygde strøk.
    Har man tilgang til vann så man kan helle ei bøtte i dass så kan man drite som normalt frem til avløpet tetter seg av en eller annen grunn. Men hva når det ikke funker? Hvor kult er det å være fanget inne i huset sitt og innse at alle beredskapsplanene man har lagt, rakner fullstendig fordi man ikke har noe fornuftig sted å drite?
    Bor man landlig til, og forholdene tillater det, så går det jo an å rigge til en utedass ellerno. Men i ekstrem snøstorm midt i tjukkeste byen er det ikke nødvendigvis et alternativ.

Det tror jeg kan skape litt uventede problemer.

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.443
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Er rimelig godt forspent på det aller meste uten å ha planlagt for dette med unntak av jod tabletter. I tillegg har jeg båten i hagen og i den befinner det seg nød av alt inklusive gass og spritkoker, VHF. FM radio ( :)) )

Av logiske årsaker har jeg egen borebrønn, privat septik, generator, varmepumper og vedfyring - som sagt uten å ha planlagt for noe men det skulle jo gå dra i rett retning....
    Gassgrill og når jeg tenker meg om.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.380
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Gassgrill er det mange som har, men det er ikke alltid like effektivt i praksis.
    Et veldig enkelt grep som de fleste kan gjøre for å øke beredskapssituasjonen betraktelig er å alltid ha en ekstra gassflaske til grillen stående (slik at om man er i ferd med å gå tom på eksisterende flaske, har man alltid en full til rådighet), og anskaffe en slik kokeplateløsning beregnet for å plasseres på benk, som mange har på hytta.
    542052.jpg
    Så om man blir uten strøm kan man ta frem denne, koble til gassflaska fra grillen og vips har man mulighet til å koke vann og tilbrede varm mat uten særlige vanskeligheter.
    Selv om det går med mye gass dersom alt vann som skal drikkes må kokes, så holder man ganske lenge med en full gassflaske, selv av de relativt kompakte variantene.

Vedovn med kokeplate er selvsagt det beste dersom man har mulighet til å ha dette, men for strømavbrudd på "bare" noen døgn kommer man langt med en slik komfyrløsning, og krever ikke pipe eller andre store tiltak for å få det klart.

Om jeg skulle få ut fingern for å øke beredskapssituasjonen for min egen del er det dette som står øverst på lista. Inntil det skjer får jeg klare meg med den bittelille turbrennern og de små jetboil-propanboksene jeg har liggende sammen med turutstyret mitt. For meg alene vil det fungere helt fint noen dager.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jeg smiler av dem som sier at de skal fiske, jakte og sanke om noe skjer. Dermed vil de klare seg. Om de skal jakte katter og hunder i villastrøk kan det være det går en stund, men det er ikke nok vilt i naturen til at det er et kort å satse på. (Noen år tilbake var det en jeger/friluftsmann som skulle leve ett år i naturen, på hva han fant, og dokumentere dette på video. Det meste fant han på kjøreturer over grensen til Sverige).
    Jakt er jeg mer skeptisk til, men har man en fiskestang og noen sluker så vil man få fisk om man står noen timer ved sjøen. I alle fall her på Vestlandet, og får du en fisk eller to så har du mat den dagen i alle fall. Plukker man skjell, snegler, kråkeboller og høster noe tang og tare så har man mat. Ikke alle steder man kan satse på dette, men her på kyster tror jeg mange vil kunne overleve godt på dette. Får man mye kan man legge på salt eller tørke, og mangler man salt kan man koke inn sjøvann. Har man garn og teiner stiller man enda sterkere, men da er det fordel med en båt, men tenker vi oss en krisesituasjon så vil no de som har slike være behjelpelig i bytte mot fangst.

Jeg har jo aldri forsøkt med på slike overlevelsesleker, men pleier jo å få noe med hjem når jeg tar med stangen og finner en kai eller et svaberg. Jeg har også sopp- og nyttevekster som hobby og vil kunne bruke denne kunnskapen om det er nødvendig. Men om vinteren er nok havet og fjæren det enkleste stedet å finne noe å spise. Med våtdrakt og svømmeføtter vil man også finne mye på litt dypere vann. Så og si alt av tang og tare er spiselig, selv om ikke alt smaker like godt eller er like næringsrikt og det er mye av det langs kysten.

Så jeg ser ikke helt hvorfor det anses som morsomt at dette er mulig. Det er sikkert mange som overvurderer sine evner eller hva naturen byr på. Jeg hadde nok slitt mye mer i skogene på svenskegrensen enn her ved kysten, og slitt virkelig om det var vinter, og våpen eier jeg ikke av noe slag om man ser bort i fra noen kniver.

Er "krisen" over på noen døgn så vil neppe noen få problemer. Holde seg varm og tørr og ha tilgang til vann er det eneste som behøves. De fleste overlever mange mange uker uten mat, i alle fall herrene her inne .. inkludert undertegnede.

Problemer er hvis zombiene kommer!

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.663
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Vatn er ikkje problem her på vestlandet.
    Mat kan vere eit problem når det går ei stund. Så det er greitt å ta ein del av plenen til potetåker (ein vaksen kan leve på 100% potetdiett i årevis utan å få mangelsjukdomar) og så må du ha spekemat (til barna). Rasjoner, du treng ikkje meir enn eit knapt hekto annankvar dag.
    Snus er usunt. Ei skikkeleg krise kan vere akkurat det du trenf for å verte kvitt ein stygg uvane.
    Tannkrem kan restattast med salt, iallfall til ein viss grad. Elles vert tennene rimeleg reine utan også. Sjølv om det kan lukte stygt.
    Dasspapir kan erstattast med torvmose.
    Jod er kanskje viktig for barn? Men ikkje noko særleg til hjelp for vaksne, har eg høyrt.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Vann kan bli et problem hvor som helst på grunn av giftighet. Det skal gå skikkelig galt før det blir et problem, men likevel. Alt annet enn trykket i springen som før ville jeg kvie meg lite for å tine snøen som ligger frisk og ny utenfor stuevinduet i dette øyeblikk.

H

Hardingfele

Gjest
    Gassgrill er det mange som har, men det er ikke alltid like effektivt i praksis.
    Et veldig enkelt grep som de fleste kan gjøre for å øke beredskapssituasjonen betraktelig er å alltid ha en ekstra gassflaske til grillen stående (slik at om man er i ferd med å gå tom på eksisterende flaske, har man alltid en full til rådighet), og anskaffe en slik kokeplateløsning beregnet for å plasseres på benk, som mange har på hytta.
    Vis vedlegget 520623
    Så om man blir uten strøm kan man ta frem denne, koble til gassflaska fra grillen og vips har man mulighet til å koke vann og tilbrede varm mat uten særlige vanskeligheter.
    Selv om det går med mye gass dersom alt vann som skal drikkes må kokes, så holder man ganske lenge med en full gassflaske, selv av de relativt kompakte variantene.

Vedovn med kokeplate er selvsagt det beste dersom man har mulighet til å ha dette, men for strømavbrudd på "bare" noen døgn kommer man langt med en slik komfyrløsning, og krever ikke pipe eller andre store tiltak for å få det klart.

Om jeg skulle få ut fingern for å øke beredskapssituasjonen for min egen del er det dette som står øverst på lista. Inntil det skjer får jeg klare meg med den bittelille turbrennern og de små jetboil-propanboksene jeg har liggende sammen med turutstyret mitt. For meg alene vil det fungere helt fint noen dager.
    Jeg er nok overovnsutstyrt, i så måte. En gasskomfyr med 4 bluss og gassovn, og en gasskomfyr med 5 bluss og to ovner, pluss en slik kokeplate med bluss som du viser, og et antall gassflasker, som byttes etterhvert som de tømmes.

Ikke nødvendig med overkill, men tilfeldighetene ville at det falt seg slik. Har også tre vedovner som ikke er i bruk, men som kan monteres opp om nødvendig, med det som skal til av tilkoblingsmateriell.

Det viktigste er at man har noe å tilberede. Man kan gjøre som prepperne:
    The Best 1 Year Emergency Food Supply for Families (4 people)

Eller planlegge litt klokt og gjøre plass til en del 25 kilos sekker med ting som tåler oppbevaring.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.738
    De som kan sin Hamsun vet hva som skjer med den eneste fulle potetkjelleren i Polden når nøden setter inn.

Har mat for mange uker, i alle fall så lenge strømmen ikke går... da må det saltes og tørkes og hermetiseres i rasende tempo.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.663
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Vis vedlegget 520623

Har ein slik, eg også, i tillegg til gassgrillen. Og i verste fall flyttar eg på hytta. Då har eg tilgong på protein i form av fisk også.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.380
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det mange ser ut til å glemme i sin optimisme om hvor greit de vil komme seg igjennom krisesituasjoner er at det som oftest vil være en grunn til at det er krise. Altså, det er ikke nødvendigvis så greit å gå ut i hagen og plukke selvdyrkede poteter, stå på brygga i timesvis for å fiske eller luske rundt i villaområdene for å fange katter.
    Om det hadde vært så enkelt, så ville det sannsynligvis ikke vært noe problem med strøm, vanntilførsel, eller generelle forsyninger.

Eller er det slik at den verste krisa vi kan møte er massiv streik i dagligvarebransjen, så vi bare ikke får handlet som vanlig?

Jeg mistenker at det myndighetene ser for seg som problematiske situasjoner er når ting er så føkt at det eneste alternativet som anses som litt mindre utrygt enn andre ting, er å holde seg inne med dører og vinduer forsvarlig stengt. Uansett om det skulle være sinnsykt vær, radioaktiv nedbør, genmanipulerte brunsnegler, mordermygg, horder av partysvensker som angriper folk i gatene med rumpeklasking og champagnedusjing, eller om det er akutt fare for å bli angrepet av romvesner eller zombier.
    Uansett tror jeg ikke vi skal forvente at slike tider blir fylt med hyggelige sommerferie-følelser hvor vi tenker at det er en god anledning til å fiske litt eller pusle i grønnsakshagen.

Da er vi i såfall på postapokalyptisk planlegging. Jeg trodde ikke vi skulle trekke det SÅ langt.
    (klart, jeg er vel ikke en som skal klage på slikt, jeg liker jo å sette ting på spissen)

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.541
    Det mange ser ut til å glemme i sin optimisme om hvor greit de vil komme seg igjennom krisesituasjoner er at det som oftest vil være en grunn til at det er krise. Altså, det er ikke nødvendigvis så greit å gå ut i hagen og plukke selvdyrkede poteter, stå på brygga i timesvis for å fiske eller luske rundt i villaområdene for å fange katter.
    Om det hadde vært så enkelt, så ville det sannsynligvis ikke vært noe problem med strøm, vanntilførsel, eller generelle forsyninger.

Eller er det slik at den verste krisa vi kan møte er massiv streik i dagligvarebransjen, så vi bare ikke får handlet som vanlig?

Jeg mistenker at det myndighetene ser for seg som problematiske situasjoner er når ting er så føkt at det eneste alternativet som anses som litt mindre utrygt enn andre ting, er å holde seg inne med dører og vinduer forsvarlig stengt. Uansett om det skulle være sinnsykt vær, radioaktiv nedbør, genmanipulerte brunsnegler, mordermygg, horder av partysvensker som angriper folk i gatene med rumpeklasking og champagnedusjing, eller om det er akutt fare for å bli angrepet av romvesner eller zombier.
    Uansett tror jeg ikke vi skal forvente at slike tider blir fylt med hyggelige sommerferie-følelser hvor vi tenker at det er en god anledning til å fiske litt eller pusle i grønnsakshagen.

Da er vi i såfall på postapokalyptisk planlegging. Jeg trodde ikke vi skulle trekke det SÅ langt.
    (klart, jeg er vel ikke en som skal klage på slikt, jeg liker jo å sette ting på spissen)
    Ahhaaa...det er slik det henger sammen. Trinesiverna planlegger å skvise dagligvarehandelen ved neste lønnsoppgjør, eller mulig det er transportsektoren som skal taes. Sleipinger.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Jeg synes at fremfor å sende bruksanvisning om doomsday prepping til alle norske innbyggere, så burde staten objektsikre vår vitale infrastruktur.

Føler staten at innbyggerne har behov for jod-tabletter, så gå til massivt innkjøp av dette og send i posten. Staten får forhandlet prisene ned til slikk og ingenting, mens hver og en må betale blodpris hos apotekene.

Hele denne greia minner meg om Bush' fargekode om terrorfare. Skrem innbyggerne dine med eksterne fiender. Har du ingen, så lag noen.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Vann kan bli et problem hvor som helst på grunn av giftighet. Det skal gå skikkelig galt før det blir et problem, men likevel. Alt annet enn trykket i springen som før ville jeg kvie meg lite for å tine snøen som ligger frisk og ny utenfor stuevinduet i dette øyeblikk.
    Man watch out where the huskys go!

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.613
    Torget vurderinger
    0
    Vann kan kokes og da er det stort sett greit. Destillasjonsapparat er selvsagt en grei ting å ha, da vil det vel være drikkbart. Mange vannverk har elektriske filtre som slutter å virke når strømmen går. I prinsippet kan man selvsagt lagre vann på tanker, men en slik sak som toalettet behøver som andre også har sagt vann. Men toalettene behøver ikke rent drikkekvalitetsvann. Det går an å begrense vannbruken på toalettene til et minimum og så kan man benytte "gråvann" fra bøtte der. Det kan selvsagt bli noe lukt men det problemet kan jo løses. 30 min dusj hver dag utgår selvsagt.

Hvis krisen skyldes "hybrid krigføring" må man nok gå ut fra at strømmen er noe av det første som blir borte. Det er farlig enkelt å sabotere strømnettet! Når strømmen blir borte blir også radioen taus. Det er begrenset med batterikapasitet på hver enkelt senderlokasjon. DAB er også enklere å slå ut enn FM har jeg hørt. Men landet burde hatt både langbølge og kortbølgesendere. GPS er også et "verktøy vi i praksis greit kan glemme, veldig lett å sabotere. Bortsett far det så bør man ha et lite lager av stearinlys, batterilys og parafinlamper. Det er utstyr som kan komme godt med. Kokeplate på vedovnen er heller ikke å forakte.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.380
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes at fremfor å sende bruksanvisning om doomsday prepping til alle norske innbyggere, så burde staten objektsikre vår vitale infrastruktur.
    Ja, for det hjelper jo selvsagt kjempemye f.eks om det en skulle bli så kaldt at all nedbør i Bergen kommer som snø, og blir liggende.
    For å sette ting litt i perspektiv ble det målt 770mm regn i august og september i Bergen. Normalt sett kan man regne 1mm regn omtrent tilsvarer 1cm snø (avhengig av mange faktorer, så dette er på ingen måte nøyaktig)
    så på to måneder med skikkelig kulde kunne altså Bergen fått 7,7 meter snø.

Da hjelper det selvsagt med "objektsikring av vital infrastruktur" og kanskje et par gratis jodtabletter tilsendt i posten.

Jeg har vanskelig for å skjønne at man kan kritisere at myndighetene oppfordrer innbyggerne til å planlegge for komme seg lettere igjennom vanskelige sitasjoner. Eller tror du at en slik informasjonskampanje gjør at man ikke har mulighet til å jobbe med sikring av infrastruktur? Det ene eliminerer ikke det andre.

Klart, tidspunktet som denne brosjyren ankommer er jo litt spesielt, men det betyr jo ikke nødvendigvis at DSB forventer at Trump setter i gang atomkrig. Det kan være så enkelt som at folk gradvis tar mindre og mindre ansvar for seg selv og sin egen sikkerhet, og forventer at nettet alltid er oppe, butikken alltid har matvarer, og at det til enhver tid finnes en uendelig strøm av rent vann og elektrisitet levert rett hjem. Og at om noe går galt, så er det alltid noen på plass for å fikse det på fem minutter.

Hvis man legger opp livet sitt på den måten, vil man på et eller annet tidspunkt bli -veldig- skuffet.
    Skadebegrensning er alltid en god ide. Synes jeg da. Kan være andre har andre meninger. Man kan jo lett redusere overbefolkningsproblematikk dersom man oppfordrer folk over hele verden til å tenke at "noen andre" alltid vil være der for seg, slik at de slipper å tenke på å ta litt ansvar selv.

Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.229
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Trengs det noen militær eller politisk "situasjon" for at det kan bli 3-4-5 døgns krise i et område??? Stor feil i strømnettet pga uvær eller annen teknisk feil tenker jeg vil gi krise stor nok... Ikke så lenge siden deler av Lofoten var strømløs i et par uker...

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    10.174
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    23
    Merker fordelen med å bo sentralt, har ikke hatt et eneste strømbrudd siden vi flyttet inn her , og det er 11 år siden........Husker godt når vi bodde i et rødt hus i skogen og hadde strømbrudd 3-4 ganger i året, mye snø eller mye vind så forsvant strømmen i et par timer minimum.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.180
    Torget vurderinger
    4
    Strengt tatt kan man bo ganske usentralt og fortsatt nær en ring i sentralnettet. Avstand fra kraftverk kan ha noe å si også hvis det virkelig er problemer.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.613
    Torget vurderinger
    0
    For å si det enkelt, når veirafikken blir stoppet går dagligvarebutikken din tom i løpet av et par tre dager, - uten at folk hamstrer! Blir det panikk og folk stormer butikkene snakker vi om kun noen få timer. Alle beredskapslagre er avviklet i den tro at REMA, KIWI og COOP skal ha lagre store nok. Det har de IKKE. De moderne matbutikkene drives etter "just in time" systemet! Engroslagrene er også avhengige av å få tilkjørt varer. Selv om de er gigantiske så har de et enormt omland å betjene, dessuten er ikke engoslagrene sikret på annet vis enn av høye gjerder. Ikke mye sikkerhet i det.

Sett bort fra en værmessig "katastrofe" som kan føre til omfattende problemer, så vil en slik neppe ramme hele landet. Det er fordel ved Norges størrelse. Man kan gå ut fra at de rammede områder vil kunne få hjelp fra andre regioner. Selvsagt betyr avviklingen ( for all practical purposes er det snakk om det ) av Heimevernet og Sivilforsvaret at ting vil ta lenger tid enn nødvendig, men man vil nok få det til på et vis.

Er det derimot snakk om "en villet krise", hybrid krigføring eller åpen krig så er saken en helt annen. Da kan man ikke regne med at naboregioner vil kunne hjelpe. De fleste vil nok ha nok med sitt! Hvis det er russerne ( historisk sett vil det nok være svenskene, men det er en annen sak! ) vil de nok være interessert i bortfall av strøm og samband. Men har de tenkt å ta over landet vil de ikke være interessert i å ødelegge mer enn nødvendig. Strøm og samband kan saboteres enkelt med få fysiske skader slik at man må kunne påregne at det er oppe og går i løpet av kort tid etter at regjeringen har forlatt landet i retning England! Vi snakker om et par uker,- topps! Hvis så NATO bestemmer seg for å frigjøre oss vil det nok kunne trengs mer enn bare hermetikk og rent vann! Da vil vi se fullskala krig, og det er det ikke mange her i landet som har sett. Sist opplevd på hjemmlig mark i Øst Finnmark da Sovjetiske styrker presset tyskerne ut. Ikke noe hyggelig i følge naboer som opplevde det!

H

Hardingfele

Gjest
    Det er liten grunn til å stusse over hvorfor sidene om matmangel er sladdet i denne sikkerhetsvurderingen. (Fra side 95).

Butikkenes sentrallagre vil være tomme innen seks dager.

PDF: https://www.ffi.no/no/Rapporter/11-00648-2.pdf

Skjermbilde 2018-12-09 kl. 19.59.00.jpg

Fra en usladdet rapport - et annet problem, nevnt i denne, er at man ved strømstans vil få mye mat ødelagt, fordi de fleste sentrallagrene til matkjedene ikke har nødaggregater.

https://www.fylkesmannen.no/globala...nnssikkerhet-og-beredskap-plandok-vedtatt.pdf :

Skjermbilde 2018-12-09 kl. 19.28.47.jpg

Sist redigert av en moderator:

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.613
    Torget vurderinger
    0
    Og så lurer man på hvorfor regjeringen forsøker å avvæpne de av befolkningen som har skytevåpen? Og da snakker jeg ikke om hagler!

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.541
    Et varsel om transportstreik hadde vært mer effektivt til å anspore folk til å opprette et beredskapslager enn blekka fra departementet. Men for all del, Erna har nå vist stor handlekraft i oppgaven med å sikre sivil beredskap.
    Forresten, noen som har mottatt skrivet?

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    10.174
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    23
    For å si det enkelt, når veirafikken blir stoppet går dagligvarebutikken din tom i løpet av et par tre dager, - uten at folk hamstrer! Blir det panikk og folk stormer butikkene snakker vi om kun noen få timer. Alle beredskapslagre er avviklet i den tro at REMA, KIWI og COOP skal ha lagre store nok. Det har de IKKE. De moderne matbutikkene drives etter "just in time" systemet! Engroslagrene er også avhengige av å få tilkjørt varer. Selv om de er gigantiske så har de et enormt omland å betjene, dessuten er ikke engoslagrene sikret på annet vis enn av høye gjerder. Ikke mye sikkerhet i det.

Sett bort fra en værmessig "katastrofe" som kan føre til omfattende problemer, så vil en slik neppe ramme hele landet. Det er fordel ved Norges størrelse. Man kan gå ut fra at de rammede områder vil kunne få hjelp fra andre regioner. Selvsagt betyr avviklingen ( for all practical purposes er det snakk om det ) av Heimevernet og Sivilforsvaret at ting vil ta lenger tid enn nødvendig, men man vil nok få det til på et vis.

Er det derimot snakk om "en villet krise", hybrid krigføring eller åpen krig så er saken en helt annen. Da kan man ikke regne med at naboregioner vil kunne hjelpe. De fleste vil nok ha nok med sitt! Hvis det er russerne ( historisk sett vil det nok være svenskene, men det er en annen sak! ) vil de nok være interessert i bortfall av strøm og samband. Men har de tenkt å ta over landet vil de ikke være interessert i å ødelegge mer enn nødvendig. Strøm og samband kan saboteres enkelt med få fysiske skader slik at man må kunne påregne at det er oppe og går i løpet av kort tid etter at regjeringen har forlatt landet i retning England! Vi snakker om et par uker,- topps! Hvis så NATO bestemmer seg for å frigjøre oss vil det nok kunne trengs mer enn bare hermetikk og rent vann! Da vil vi se fullskala krig, og det er det ikke mange her i landet som har sett. Sist opplevd på hjemmlig mark i Øst Finnmark da Sovjetiske styrker presset tyskerne ut. Ikke noe hyggelig i følge naboer som opplevde det!
    Regjeringen reiser til England, jeg tar med meg katt, kjerring og stereoen og reiser til Thailand:D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn