Sikkert lurt å nyansere synet på hvitvin, for din egen glede og nytelse av kunstarten

Selv ser jeg ikke helt hvordan man skal klare å "bælme" ned søt hvitvin; i så måte hadde jeg nok heller tittet i retning av Loire, med Sancerre øverst på listen av lettdrikkelighet.. eller Chablis for den del.
Det er en utbredt misforståelse at "søte" viner ikke er tørre; det man snakker om er restsukker etter gjæringen, og jeg kunne ha ramset opp hele kvelden om tørre hvitviner som har masse fruktsødme.
Velvel, skal det på død og liv være mye restsukker, så hadde jeg sikkert tittet i retning av Tyskland; for min del en god Riesling Spatlese eller Auslese fra mittelmosel. De gode er (som alltid) dyre, regn med fra 150nok og oppover, men billigere skvip fins jo også.. det er bare det at de smaker ikke annet enn sukker og kliss.
Grunnen til Tyskland og riesling er at de faktisk klarer å by på en syre som på et vis balanserer ut sødmen i de gode "qualitetswein mit pradikat"-vinene sine..
Som vinelsker kunne jeg pratet hele kvelden om dette, og den utbredte misforståelsen at hvitviner skal være billige og minst halvsøte, men skal svelge den kamelen, og si at det er ditt tap å ikke sjekke ut en toppkvalitets tørr hvitvin
Mvh Vidar P