Hvitpiksling av bilder i pressen

N

nb

Gjest
Access Denied (content_filter_denied)

Your request was denied because of its content categorization: "Racism and Hate"

For assistance, contact your network support team.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
nb skrev:
Access Denied (content_filter_denied)

Your request was denied because of its content categorization: "Racism and Hate"

For assistance, contact your network support team.
Je det var en merkelig side det der. Men innholdet er likefullt aktuelt. Prøv Google.

V

vredensgnag

Gjest
Det tok da lang tid før man la kortene på bordet her hjemme når det gjaldt hvem som gjennomfører overfallsvoldtekter - så liten grunn til å tro det ikke er praksis her også (EDIT tillegg): med å underslå etnisk bakgrunn.

Helt forkastelig. Og farlig - som en skriver i kommentarfeltet på linken du ga oss, så må det vel være et poeng å gi et korrekt signalement, og en presis advarsel, i slike tilfeller. Det får man ikke når man skjuler noe så vesentlig som hudfarge og brytning i språket.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Hvitpiksling var et nytt uttrykk for min del. ???

Jeg sitter i første frontlinje og kan med hånda på hjertet si at det har ihvertfall vi aldri gjort, og tvilsomt at andre norske media skulle gjort noe liknende. Kan heller ikke skjønne at etnisitet er eller skal være et tema i en slik sammenheng. Ved pixelering av bilder ligger det helt andre vurderinger til grunn, og lysne pixelerte områder, "what´s the point"

Vi får stort sett pepper for å ikke pixle, selv om f.eks drapsmenn er av myndig alder. :p :p :p

N

nb

Gjest
ErosLoveking skrev:
Jeg sitter i første frontlinje og kan med hånda på hjertet si at det har ihvertfall vi aldri gjort, og tvilsomt at andre norske media skulle gjort noe liknende. Kan heller ikke skjønne at etnisitet er eller skal være et tema i en slik sammenheng. Ved pixelering av bilder ligger det helt andre vurderinger til grunn.
Jeg har inntrykk av at manipulering av bilder er en nyhetsfotografs største synd og at det er rimelig bannlyst for å si det slik.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
nb skrev:
ErosLoveking skrev:
Jeg sitter i første frontlinje og kan med hånda på hjertet si at det har ihvertfall vi aldri gjort, og tvilsomt at andre norske media skulle gjort noe liknende. Kan heller ikke skjønne at etnisitet er eller skal være et tema i en slik sammenheng. Ved pixelering av bilder ligger det helt andre vurderinger til grunn.
Jeg har inntrykk av at manipulering av bilder er en nyhetsfotografs største synd og at det er rimelig bannlyst for å si det slik.
Selvjustisen er langt strengere blant pressefotografer med dagens elektroniske verktøy, enn de gode gamle dager i mørkerommet. Økt fokus og diskusjon innad i fotojournalistiske miljøer de senere år har også i ført til et langt mer konservativt syn på hva som er tillatt i photoshop. (farge/kontrast-justeringer, dodge/burn)

Skulle noen bli fersket for manipulering, henger jobben i en tynn tråd for å si det forsiktig. Ingen eksempler her hjemme meg bekjent, men internasjonalt har det vært noen.

http://www.cs.dartmouth.edu/farid/research/digitaltampering/

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
ErosLoveking skrev:
Ved pixelering av bilder ligger det helt andre vurderinger til grunn, og lysne pixelerte områder, "what´s the point"
The point er å skjule at gjerningsmannen / den avbildede er av utenlandsk etnisitet. Dette gjøres for å skjule at denne gruppen er voldsomt overrepresentert i volds- og overgrepssaker. Et sykt men slett ikke uvanlig utslag av PK med andre ord.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
oddgeir skrev:
ErosLoveking skrev:
Ved pixelering av bilder ligger det helt andre vurderinger til grunn, og lysne pixelerte områder, "what´s the point"
The point er å skjule at gjerningsmannen / den avbildede er av utenlandsk etnisitet. Dette gjøres for å skjule at denne gruppen er voldsomt overrepresentert i volds- og overgrepssaker. Et sykt men slett ikke uvanlig utslag av PK med andre ord.
Din påstand er at vi gjør det her hjemme? Er det denne "sannheten" du prøver å så?

Interessante linker oddgeir, og betimelig innhold det skal du ha, men agendaen din begynner å kjede meg.

(PK? Pressefotografenes Klubb??)

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
ErosLoveking skrev:
oddgeir skrev:
ErosLoveking skrev:
Din påstand er at vi gjør det her hjemme? Er det denne "sannheten" du prøver å så?

Interessante linker oddgeir, og betimelig innhold det skal du ha, men agendaen din begynner å kjede meg.

(PK? Pressefotografenes Klubb??)
Påstand?

Jeg spør om det forekommer i Norge, noe du benekter. Det er gledelig. At det forekommer i Sverige er dokumentert. Hva gjelder siden jeg linker til, så er det innholdet som betyr noe. Hvor det står skrevet betyr ingenting. Dessuten var det den første som dukket opp da jeg googlet saken.

Topp Bunn