Hvis man virkelig skal dempe....

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.716
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
Hva gjør man hvis man virkelig skal dempe......hvis man skal kunne spille for full guffe i det ene rommet og det skal være tyst i naborommet....
Ser for meg murt lecavegg med lydbøyler og gips på begge sider, alle mellomrom fylt med glava....
Noen formening om dette...?

Mvh
OMF

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.863
Ta en surferrunde på Glawa og Rockwool. Der finner du krystallklare definisjoner for hvor mange dB du oppnår med ulike veggkonstruksjoner.

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
En bekjent har murt et rom i rommet, flytende gulv og tak, ingenting festet til den opprinnelige bygningen annet enn med seig guffe som absorberer vibrasjoner. Kan spille film med stor sub uten nevneverdige plager i etasjen over eller i nabolaget. (Midt i et rekkehus)

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Full guffe og helt dødt i neste rom? Bygg et rom i rom som henger opphengt i taket...med luftsluse inn til rommet osv.

Har selv bygd 20cm + 1 cm luft + 10cm vegger. Doble branngipsplater med akustisk lim imellom. Tung frontvegg bak frontHT med ekstra masse i tillegg, dvs. et par lag spon også med akustisk lim i tillegg til dobbel branngips. Ekstraisolert tak med mere masse, flerlagsvinduer beregnet på lyddemping osv. osv.

Hvordan ble det? Jo takk, spiller meget bra. Men HELT tyst i neste rom er det ikke. Se forslag over...

afoelges

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.04.2005
Antall liker
1
Ettersom de dypeste frekvensene er problemet er det ift disse det trengs mest drastiske metoder. En metode jeg ikke har prøvd selv men som i teorien (og i følge de som har testet det) fungerer bra er aktiv kansellering av bassrefleksjoner fra bakvegg. Skrev noen ord om det i en annen tråd, limer inn essensen:

----------------------------------------------------------------

Front OG bakvegg (Derav Double Bass Array eller DBA) i et rektangulært rom dekkes med et jevnt antall grunne eller innfelte subber. Ved bruk av 4 enheter på hver endevegg vegg (8 totalt) plasseres disse 1/4 inn fra hhv. sidevegg og gulv/tak - dvs. at avstand mellom enhetene er 2 x avstand fra enhet til vegg, gulv eller tak.

Signal til sub-systemet kjøres i mono, og signalet til bak-arrayet fasevendes og forsinkes med tiden det tar lyden å nå fra front-array til bak-array. SPL bak reduseres også noe for å tilsvare SPL fra front når det når bakre del av rommet. Poenget er at bølgen fra front-arrayet skal kanselleres av en motbølge fra bak-arrayet slik at lytter kun hører den opprinnelige bølgen og ikke refleksjoner fra rommet.

Effektene av dette er at for frekvenser med en bølgelengde lengre enn avstand mellom enhetene i arrayet kanselleres stående bølger i rommet. Mao oppnås dramatisk bedre oppførsel i tids-domenet, og flat respons blir muilg å få til i betydelig større deler av rommet. Ettersom øvre grense-frekvens er avhengig av avstand mellom enhetene vil en økning av antall enheter (til eks 8 i hver ende av rommet) gi et større virkeområde, mens større front/bak-vegg vil øke avstanden mellom enhetene og dermed gi et mindre virkeområde. Ettersom vi snakker om et mono-signal vil det vel neppe være en ide å dele mot front-høyttalere alt for høyt uansett...

Andre fordeler:

Midt i rommet blir den bassmessig beste plassen, i motsetning til med andre oppsett hvor midten ofte blir ekstremt bassfattig

DBA fungerer som aktiv støydemping innenfor sitt virkeområde. Det vil si at lydlekkasje til andre rom, naboer etc. blir dramatisk mye mindre enn ved andre sub-konfigurasjoner. 8 subber kan derfor faktisk være mye mer nabovennlig enn 1!

Drawbacks: Halvert effektivitet ift. et 'normalt' oppsett med samme antall drivere pga. at bakre array kansellerer effekten av room-gain. Metoden funker kun i rom som er relativt rektangulære ettersom sidevegger/gulv/tak må oppføre seg rimeig likt ovenfor front og bak-array.

Og det kan implementeres rimelig diskret:
http://www.visaton.de/vb/showthread.php?s=&threadid=7500

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.133
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Hva med flytende rom i rommet med vakum mellom... kan det gå?

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.169
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Støtter forslaget om å bygge et rom i rommet, totalt avskillt fra hverandre.

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Jepp, har det nederste alternativet her, men med 8" og 4" istdf. 4 og 4. Det ble tyst ja! :)

Meeen, har ikke spesielle dører da...host... :(

Det viktigste for meg var å dempe lyd inn/ut av huset, ikke mellom rommene egentlig.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.716
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
Takker for mange gode linker og innspill!

Hvis det blir noe av dette prosjektet - så vil lytterommet bli i kjelleren. Og da er det to veier jeg vil dempe for å ikke plage andre:

Mot siderom
Her er det allerede en leca vegg, og da ser jeg for meg å bruke lydbøyler og gips på to sider. Noen som har formening om hvor mye demping jeg kan påregne med dette..? (Har lecavegg uten lydbøyler mot naboen idag, og hun sier hun aldri har hørt meg spille musikk....så det skulle jo tyde på at leca demper godt!)

Oppover - til rommet over er det i dag vanlig bjelkelag - her må jeg nok tenke litt mer, men her er det nok mest aktuellt med lydbøyler og eventuell dobbelt lag gips...er det noe annet jeg kan gjøre her...?

Mvh
OMF

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Husk akustisk dempelim imellom gipsplatene. Brannmurgips 15-16mm anbefales. Noe dritt å holde på med både limet og gipsen men verdt det etterpå.

Husk også 50% overlapp med lag 2...nevner det bare...slik at sprekkene i lag 1 dekkes midt under neste lags plate. Husk fuging i hjørner og forskjøvet legging av begge lag også her. Fuging også i overgang vegg/tak og vegg/gulv. Tingene må være TETTE.

Har mye linker vedr. dette. Skal prøve å få lagt ut litt her etterhvert.

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.293
Torget vurderinger
4
OMF skrev:
(Har lecavegg uten lydbøyler mot naboen idag, og hun sier hun aldri har hørt meg spille musikk....så det skulle jo tyde på at leca demper godt!)

Mvh
OMF
Eller at naboen din er tunghørt... :D

SanAcoustic på Flaktveit driver med lydisolasjon, hovedsakelig for bedrifter, men slik jeg forstod det kunne de ta oppdrag for private også. I alle fall kan de sikkert gi deg råd.

Topp Bunn