hvis jeg skal velge en plate....

trond1005

Medlem
Ble medlem
24.03.2009
Antall liker
0
Sitter å lurer litt på å anskaffe meg en LP med klassisk musikk. Klassisk er et ganske ukjent kapittel for meg, så. Hva skal jeg gå for som den første klassiske platen? som gjør at jeg "kicker" på dette. noe som jeg tror jeg kan komme til å gjøre.

Forslag mottas med takk.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.317
Sted
Holmestrand
Selv startet jeg med "Also sprach Zaratustra" av Richard Strauss etter å ha sett Kubriks 2001 uten at jeg vil spesielt anbefale den. Etterpå ble det mye barokk. Handel, Bach - Branderburgerkonsertene, Vivaldi - en god innspilling av Årstidene er uansett et must! Mozart har mye lett tilgjengelig. Beethovens 5 eller 9 er lette å like. Du må nok bare prøve deg fram. Funker det ikke første gang, er det bare å prøve igjen. Starter du med et åpent sinn er du garantert mye glede. P2 synes jeg er en fin måte å få hørt ting man ellers ikke ville ha festet seg ved.

N

nb

Gjest
Skal du ha bare en eneste plate, ville jeg funnet en samleplate med litt ymse på. Gjerne noen svisker, det er en grunn til at det blir svisker - folk liker det stort sett...

Ellers har du enorme mengder klassisk musikk på radio. Sett på P2 eller Alltid Klassisk en stund hjemme og hør om et er noe du liker spesielt godt, så kan du evt finne mer av samme komponist eller i samme sjanger.

S

Supertramp

Gjest
En annen plate/sjanger du kanskje bør vurdere er Beethovens 3. klaverkonsert.

Denne, f.eks - som sikkert også finnes på LP

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Ildfuglen (Firebird) av Stravinsky har pleid å fungere som apertif, både lett, melodisk og dramatisk.

Mvh. RS

V

vredensgnag

Gjest
Denne - hinsides tvil - jeg har skapt mange klassisk musikk tilhengere ved å gi den som gave:

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.449
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
Rossini String Sonatas
Argo
Neville Marriner and St.Martin in the Fields

kan aldri bli feil

mvh
Leif

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.07.2003
Antall liker
6
Det kommer nok an på hvilken retning du kommer fra.
Er du metalhead - prøv Stravinskijs våroffer.
Liker du små tighte akustiske jazzband med tydelig rytmefokus - barokke småensembler på originalinstrumenter kanskje?
Min egen erfaring med svisker er dårlig - men om du foretrekker lett pop er det kanskje veien å gå.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.306
Torget vurderinger
1
Klassisk med luftgitar? >> Karajan, Berlin philharmonien og Beetovens 5. fra Deutsche Gramophon.
RNFF: Det var nok Kleiber og Wienerne jeg hadde i tankene ....

mvh
KJ

V

vredensgnag

Gjest
Paal er nok inne på noe.

Vil du ha Vårofferet med bass som slår, er Salonens versjon med Los Angeles Philharmonic ikke et dårlig valg.

Shostakovitch 8. symfoni river også godt; for ikke å snakke om Bruckners 9. med Giulini.

Det er mye å velge mellom. Brahms 1. pianokonsert er herlig om du liker piano, og lurer på hvordan det kan herje med et orkester.

Men likevel, CDen over har åpnet mange ører ...

Tweedjakke

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2008
Antall liker
6.713
Sted
Ein knaus
Er litt skeptisk til den tankegangen om at ein skal "matcha" innfallsporten til klassisk med det ein liker frå før. Noko av grunnen til at folk har lyst til å prøva klassisk er vel fordi dei er ute etter noko "nytt", iallfall noko "annleis"?

Sjølv "byrja" eg med Saint-Säens' orgelsymfoni, utan at det klaffa. Eg vart først gripen av Beethovens 5. og 7. symfoni med Kleiber og Prokofievs cellokonsert med Truls Mørk. Og Goldberg-variasjonane med Gould, nokre år seinare. På ein eller annan måte låg tilhøva til rette nett då for at eg byrja å interessera meg for klassisk (etter dess har eg heilt medvite slutta å telja over kor mange plater eg har kjøpt - i heile spennet frå flamsk kyrkjemusikk til samtidsmusikk).

Eg skal vedgå at eg høyrde mest på tyngre rock då eg var yngre, og at Beethoven kanskje har eit tydeleg formspråk som treff metal-folk. Men Bach? Goldberg-variasjonane har noko ved seg som eg trur grip alle. "Mr. Abel's Fine Airs" (Suzanne Heinrich) òg.

Elles er det ikkje naudsynt å finna ein "instant hit", trur eg. Eller DEN eine plata. Kan det vera eit tips å høyra på NRK Alltid Klassisk til ein finn noko ein liker?

S

Supertramp

Gjest
Er man usikker, så kan man alltids velge "gule sider":

http://www.play.com/Music/CD/4-/227...ical-Music/Product.html?ob=Price&fb=0&cur=258

Her står høydepunktene i kø :)

Disc 1

Kyrie from Missa Papae Marcelli (Choir of Westminster Abbey) (Giovanni Pierluigi Da Palestrina) (Simon Preston)
L'Orfeo: 'In questo lieto e fortunato giorno' (Act 1) (Claudio Monteverdi) (English Baroque Soloists) (John Eliot Gardiner) (Mark Tucker) (Monteverdi Choir) (Nancy Argenta)
The Four Seasons: 'Winter' RV297 (Allegro non molto) (Antonio Vivaldi) (Gil Shaham) (Orpheus Chamber Orchestra)
Messiah: 'Hallelujah Chorus' (Frideric George Handel) (The English Concert) (The English Concert Choir) (Trevor Pinnock)
Suite No. 3 in D major BWV1068: Air (Johann Sebastian Bach) (Musica Antiqua Koln) (Reinhard Goebel)
String Quartet in C major op.76 no.3 ('Emperor'): Poco adagio cantabile (Amadeus Quartet) (Joseph Haydn)
Requiem K626: 'Lacrimosa' (Berlin Philharmonic Orchestra) (Herbert Von Karajan) (Mozart, Wolfgang Amadeus) (Vienna Singverein)
No. 5 in C minor op.67: 1st movement (Allegro con brio) (Giulini, Carlo Maria) (Los Angeles Philharmonic) (Ludwig Van Beethoven)
No. 24 in A minor (Nicolo Paganini) (Shlomo Mintz)
William Tell: Overture (excerpt) (Claudio Abbado) (Gioachino Rossini) (The Chamber Orchestra of Europe)
Quintet ('The Trout') D667: 4th movement (Andantino) (Amadeus Quartet) (Emil Gilels) (Franz Schubert)
Symphonie fantastique op.14: 2nd movement ('A Ball') (Cleveland Orchestra) (Hector Berlioz) (Pierre Boulez)
A Midsummer Night's Dream op.61: 'Wedding March' (Boston Symphony Orchestra) (Felix Mendelssohn Bartholdy) (Seiji Ozawa)
Etude in G sharp minor op.25 no.6 (Fryderyk Chopin) (Ivo Pogorelich)
Kinderzenen op.15: 'Traumerei' (Martha Argerich) (Robert Schumann)
Disc 2

Hungarian Rhapsody No. 6 in D flat major S244 (Franz Liszt) (Martha Argerich)
Die Walkure: 'Ride of the Valkyries' (Act 3) (James Levine) (Metropolitan Opera Orchestra) (Richard Wagner) (The Soloists)
Nabucco: 'Va pensiero, sull'ali dorate' (Chorus of the Hebrew Slaves) (Act 3) (Chorus & Orchestra of the Deutsche Oper) (Giuseppe Sinopoli) (Giuseppe Verdi)
The Bartered Bride: Overture (Bedrich Smetana) (James Levine) (Vienna Philharmonic Orchestra)
Te Deum: 1st movement 'Te Deum' (Anton Bruckner) (Berlin Philharmonic) (Chor der Deutschen Oper Berlin) (Ernst Haefliger) (Eugen Jochum) (Maria Stader) (Peter Lagger) (Sieglinde Wagner)
The Blue Danube op.314 (Berlin Philharmonic Orchestra) (Herbert Von Karajan) (Johann Strauss)
Symphony No. 3 in F major op.90: 3rd movement (Poco allegretto) (Berlin Philharmonic Orchestra) (Claudio Abbado) (Johannes Brahms)
Carnival of the Animals: 'The Swan' (Camille Saint-Saens) (Mischa Maisky) (Orchestre De Paris) (Semyon Bychkov)
Carmen: 'Habanera' (Ambrosian Singers) (Claudio Abbado) (Georges Bizet) (London Symphony Orchestra) (Teresa Berganza)
Pictures at an Exhibition: 'The Great Gate of Kiev' (Chicago Symphony Orchestra) (Giulini, Carlo Maria) (Modest Mussorgsky)
Symphony no. 5 in E minor op.64: 3rd movement (Valse) (Mikhail Pletnev) (Pyotr Ilyich Tchaikovsky) (Russian National Orchestra)
Symphony No. 9 in E minor op.95 ('From the New World'): 2nd movement (Antonin Dvorak) (Lorin Maazel) (Vienna Philharmonic Orchestra)
Peer Gynt op.23: 'In the Hall of the mountain King' (Edvard Grieg) (Gothenburg Symphony Orchestra) (Neeme Jarvi)
Disc 3

Madama Butterfly: 'Un bel di vedremo' (Act 2) (Giacomo Puccini) (Giuseppe Sinopoli) (Mirella Freni) (Philharmonia Orchestra)
Symphony No. 5: 4th movement (Adagietto) (Gustav Mahler) (Pierre Boulez) (Vienna Philharmonic Orchestra)
Preludes Book 2: 'Feux d'artifice' (Claude Debussy) (Krystian Zimerman)
Also sprach Zarathustra op.30: Introduction (Berlin Philharmonic Orchestra) (Herbert Von Karajan) (Richard Strauss)
Valse triste op.44 no.1 (Berlin Philharmonic Orchestra) (Herbert Von Karajan) (Jean Sibelius)

** Plus More **

Topp Bunn