Hvilket phontotrinn?

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Antall liker
291
Torget vurderinger
20
Lå visst en Rega P3-platespiller under treet i år, og jeg trenger et phonotrinn, og av praktisk årsaker, så har jeg noen merker å velge mellom, Rega, Vincent og Thorens, budsjettet ligger i rundt 1000 kr, hva skal jeg velge?

S

Stereo_Mono

Gjest
Roberth skrev:
Lå visst en Rega P3-platespiller under treet i år, og jeg trenger et phonotrinn, og av praktisk årsaker, så har jeg noen merker å velge mellom, Rega, Vincent og Thorens, budsjettet ligger i rundt 1000 kr, hva skal jeg velge?
Rega har en rimlig sak, har dog aldri testet denne. Rega Fono er god, men dyrere. Selv om den ikke på listen din er jeg fristet til å foreslå Cambridge 640p Den er fin fin til prisen.

Grattis med flott spiller forresten. Er det en ny P3.24 modell?

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Antall liker
291
Torget vurderinger
20
Hei, ja det er 24 volts modellen, har vurdert cambridgen, men av tidligere erfaring opplever jeg lydsignaturen til cambridge produkter som kald og analytisk, noe som er motsatt av hva jeg er ute etter, så jeg er skeptisk.

S

Stereo_Mono

Gjest
Roberth skrev:
Hei, ja det er 24 volts modellen, har vurdert cambridgen, men av tidligere erfaring opplever jeg lydsignaturen til cambridge produkter som kald og analytisk, noe som er motsatt av hva jeg er ute etter, så jeg er skeptisk.
24 volten er en super spiller. Sleng på en TT-PSU etterhvert, så svinger det noe voldsomt. Hvilken PU skal du bruke?
Om brukt på eByen i UK kunne være en alternativ hadde jeg selv en Musical Fidelity X-LP på en P3 for 4-5 år siden. Det var en meget god RIAA til prisen og faller mere i den varm klang klubben. PLeier å gå for under £100 i UK.

Synes den er litt tøff også jeg :)

Kan forøvrig oppgraderes med denne:

Vedlegg

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Antall liker
291
Torget vurderinger
20
Fikk også en Rega BIAS 2 i julegave. Ekstern PSU kommer selvfølgelig etterhvert, men nå er jeg opptatt av å få det mest grunnleggende slik at jeg får snurret plater, musikk først, hifi etterpå.

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3.015
Sted
Kongsberg
Hei, og velkommen til den vidunderlige verden av vinyl.

Gratulerer med en flott platespiller. Men en såpass flott
spiller som Pega P3/24 fortjener gode samarbeidspartnere.
Kanskje dyrere enn de du antyder?

Skal du holde deg på budgett ville jeg byttet ut Biasen med
en Audio Technica AT-95E. Så ville jeg koblet dette til den
tidligere anbefalte Cambridge 640P. Denne er ikke spesielt
klinisk eller anemisk i lydkarakteren og er det beste kjøpet
runt tusenlappen. Den har dessuten en grei MC-inngang om
du skal oppgradere pickupen senere.

Bestemmer du deg for å bruke litt mer penger ville jeg gått
for en Ortofon 2M (så dyr som mulig - gjerne Black) og koblet
denne til en Graham Slee ERA V eller tilsvarende. Dette er en
knallgod MM-RIAA. Ønsker du senere å gå for en MC-pickup har
du alltids muligheten til å koble inn et par Xindak MC-10 trafoer
i signalveien.

Legger du ennå mer penger i potten ville jeg vurdert en Audio
Technica AT-33EV (eller Dynavector 20X (L)) pickup koblet til
en ASR Basic Mini (post 2008) platespillerforsterker.

Lykke til.

Gunnar Brekke

S

Stereo_Mono

Gjest
Gunnar_Brekke skrev:
Skal du holde deg på budgett ville jeg byttet ut Biasen med
en Audio Technica AT-95E. Så ville jeg koblet dette til den
tidligere anbefalte Cambridge 640P.
Enig med Gunnar her. Har aldri hatt den store sansen for Rega sine MM PU. Rega EXACT er ok på en P3-24, men ingen stjerne til prisen. Synes de låter litt harde og er ikke så gode på overflatestøy.
Det som dog er knall med Rega PU er 3 punkts monteringen på de. Her er det bare å montere å glemme alt av innstillings dill dall og evt de bekymringene det kan medføre for noen. Flere kunne lært av Rega der ;) Husk også om du velger å bevege deg utenfor Rega PU, må du mest sannsynlig ha Rega Spacer 2 eller 4mm for å løfte armen til riktig høyde. Rega PU er 14mm. http://www.mono.no/display.x?cid=108&sid=517&id=318769990

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Vil bare notere det forbeholdet at disse 2.generasjonene fra Rega (f.eks Bias2, Elys2 osv) er mye bedre enn de fleste av oss husker de originale var. De er rikere, har klart mer liv i bassen og sporer bedre.

Så et forbehold om dette med smak; Rega pu'er er ofte noe upfront i både mellombass og mellomtone, og da deler tilbakemeldingene seg i to; de som elsker det og synes andre pu'er er "døde", og de som misliker det og synes Rega pu'er er "pågående" i mellomtonen.

Selv liker jeg de nye godt, og har vansker for å se for meg at en rimeligere AT95E (som jeg også har forresten) skal kunne måle seg med denne £60 Bias 2 for mange lyttere på en P3. Jeg hadde personlig lagt pengene i en ok riaa jeg, og heller byttet til en bedre pu senere eller når Bias 2 begynner å bli slitt.

S

Stereo_Mono

Gjest
Vidar P skrev:
Vil bare notere det forbeholdet at disse 2.generasjonene fra Rega (f.eks Bias2, Elys2 osv) er mye bedre enn de fleste av oss husker de originale var. De er rikere, har klart mer liv i bassen og sporer bedre.
Der ser du :) Tenkte overhodet ikke på at det er jo selvfølgelig 2 generasjoner PUer vi snakker om. Gamle fordommer henger for godt i.
Faller Bias 2 godt an hos trådstarter er det ingenting å tenke over. Så er det jo litt med dette med synergi og at produktene er laget med tanke for hverandre av en produsent som vet meget godt hva de driver med. Det kan jeg trygt skrive under på ;D

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Antall liker
291
Torget vurderinger
20
Hei igjen, Rega pickupen er foreløpig bare noe jeg har for å komme i gang, samme gjlder phonotrinnet, er egentlig ikke ute etter tranistorbasert trinn, men siden det er best utvalg i denne pris velger jeg å svelge en kamel foreløpig.
Phonotrinnet jeg vurderer i fremtiden er Audion Premiere Riaa, som jeg har blitt anbefalt av flere som er ute etter samme lyd som meg.

Men når det gjelder pickup, er jeg usikker, har sett litt på de siste fra shure, som visst nok skal være en god match.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.855
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Skifte frå ein Rega-pickup til ein AT 95 som oppgradering? Vel, det vert nok annleis, iallfall. AT 95 er ein ok pickup, særleg ved A/B-samanlikningar, men det er mange som er betre over tid. Eg tykkjer han tapar seg når det er spelt eit par platesider, og skiftar då gjerne til ein annan pickup. Personleg likar eg Denon DL 160 betre, og han er vel ikkje så mykje dyrare.....den einaste billege Denon som greier seg i ein Rega-arm... Eller kanskje du kan finne ein gammal Shure?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Dette er en pu som selges for mindre enn den Bias 2 du har. Hvorfor vil du bytte (undrende)?

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Antall liker
291
Torget vurderinger
20
Hæ? Shuren selges til 950 kr, Bias 2 selges til 750 kr...

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.546
Torget vurderinger
1
Roberth skrev:
Jeg har en viss sympati for at noen kan oppfatte 640P som litt lys/kjølig (avhengig av kontekst), men den er i mine ører ganske "nøytral" og langt i fra "slitsomt" analytisk. Jeg mener dog at dette er et marginalt karaktertrekk, som ikke vil velte noen tuer. Dvs PU/spiller og anlegget forøvrig vil mest sannsynlig "overdøve" denne tendensen mot lyst/kjølig. Kort og godt - ikke avskriv 640P som lys/kjølig. Dersom du vil være på den sikre siden så kan du evt. velge en "varm" PU.

mvh
KJ

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Enig med KJ, Cambridge 640 er i verste fall en anelse mot "matter-of-fact" i absolutt forstand om man sammenlikner med mye dyrere riaa'er, men til prisen er den mye rikere og frodigere enn konkurransen.

Det er noe med å ha prisen i bakhodet; den kritikk som 640 blir til del er gjerne sett ifra ståsteder hvor prisen er underordnet. Jeg skulle likt å se den riaa til denne prisen som er så fri for svakheter som 640. Da hadde det vært tidenes riaavarp. Selv mye dyrere riaaer har problem med å være like rike, åpne og naturlige som denne. Det ble spurt om en riaa til rundt tusenlappen.

kenneth1979

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2010
Antall liker
2
Stereolab.no har halv pris på Graham Slee "Gram Amp 2 - Communicator" nå. Har akkurat kjøpt en selv, men ikke prøvd den enda. Men ifølge testene sammenlignes den med phonobokser i mye høyere prisklasse :)

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Antall liker
487
Torget vurderinger
1
Har selv Graham Slee Era V, og er veldig fornøyd!!!!! Den har en litt varm glansfull lydsignatur, litt røraktig vil jeg si.

Les litt omtaler, det anbefales :)

Destiny.. :)

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Antall liker
291
Torget vurderinger
20
Etter som flere her inne og andre steder, lovpriser Cambridge 640p, så har jeg gitt etter for presset og bestilt denne.

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Roberth skrev:
Etter som flere her inne og andre steder, lovpriser Cambridge 640p, så har jeg gitt etter for presset og bestilt denne.
Til prisen meget bra, imho.

Graham og Audion er heller ingen sinker ;)
Men koster litt mere.

/jan

S

Stereo_Mono

Gjest
Ingen dumt valg Roberth. Knall RIAA til pølsepris det der. Kan til og med håndtere en ok MC greit også. Ikke mange 1k RIAA, som kan skryte på seg det :)

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
623
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Destiny skrev:
Har selv Graham Slee Era V, og er veldig fornøyd!!!!! Den har en litt varm glansfull lydsignatur, litt røraktig vil jeg si.

Les litt omtaler, det anbefales :)

Destiny.. :)
Hva koster denne og hvem selger den?

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Antall liker
291
Torget vurderinger
20
JanR skrev:
Roberth skrev:
Til prisen meget bra, imho.

Graham og Audion er heller ingen sinker ;)
Men koster litt mere.

/jan
Neste stopp er audion :)

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3.015
Sted
Kongsberg
Hei.

Personlig ville jeg foretrukket Audio Technica AT-95E framfor
både Rega Bias 2, Shure M97 og Ortofon OM-serien og det aller
meste fra Grado! Særlig om man modifiserer PUen som beskrevet
i Fidelity. Hvorfor? Fordi det låter mer dynamisk og musikalsk uten
"gompebassen" som preger de nevnte merker.
AT95 spiller nærmere en god MC-pickup enn de andre. Det er også
værdt å merke seg at Linn K-18 pickupen som ble solgt for nærmere
2000 kroner på begynnelsen av 90-tallet nærmest var en AT-95 i
forkledning. Ikke se dere blinde på pris.

Det å finne gode MM-pickuper i dag er ingen spøk. Det er bare et
fåtall der ute som faller i smak. B&Os Moving Iron pickuper gjorde en
kjempejobb. Garrotts P77 likeså. Ingen av disse er tilgjengelige i dag.

Skal man finne bedre MM-pickuper enn AT-95E - som faktisk er i
produksjon - ville jeg tittet på Goldrings 10.. serie (42), Audio Notes
avarter av disse eller Ortofon 2M serie (Black).

mvh
Gunnar Brekke

Topp Bunn