Mobiltelefon og lesebrett Hvilket lesebrett?

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.402
Denne burde ha ligget under "Data" men der blir det lett litt for nerdete.
Greia er at vi vil forsøke lesebrett som kommunikasjonsmiddel for vår språkløse sønn. Jeg har skjønt såpass at det er iPad og Samsung som gjelder her, utover det så er jeg helt blank.
Dingsen skal brukes primært til å legge inn pictogram/symboler og til å ta bilder og filmsnutter av hans hverdag som vi kan gå igjennom sammen med ham på kvelden. Internett er ikke nødvendig, men må ha Wi-Fi.
Robusthet og batterilevetid et nøkkelkriterier sammen med tilgang på aktuelle programmer.
Og for ordens skyld, jeg har null peiling på data, jeg vet ikke engang hva "brukergrensesnitt" er.

T

tce-teams

Gjest
jeg har samsung galaxy note med ein skjerm på 5.3 tommer , den er perfekt både til tlf og brett spør du meg.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.258
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Ipad er så enkelt at selv bestemor klarer å bruke det ! Min datter på 3 er også en racer på Ipad.

G

Gjestemedlem

Gjest
Ipad er ikke dumt. Jeg har en slik som fjernkontroll. Batteriet varer nesten 5-6 timer når den ligger med skjermen på, men ellers ikke er i bruk, og wifien rekker opptil flere meter fra routeren, faktisk helt inn i naborommet hvis man ikke stiller seg på skrå for veggen.

Utover det er liker jeg den godt.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.402
Hvordan er det med programmer Android vs. Apple? Er systemene likeverdige m.h.t. å koble til en Windows PC for å hente bilder etc??
Flere meter fra routeren, er ikke det snaut, Deph?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Testet ipaden for noen uker siden. 11 timer og 12 minutter fra full-ladet til stopp. nettsurfing og fjernkontroll ble den brukt som. rekkevidden er fin i to etager. Jeg har hørt om en del problemer med WiFi av andre men ikke så dårlig batteri. Jeg ga nettopp min iPad bort til min far som bruker den mye. Jeg syntes den hverken er fugl eller fisk og liker den egentlig dårlig

G

Gjestemedlem

Gjest
Hvordan er det med programmer Android vs. Apple? Er systemene likeverdige m.h.t. å koble til en Windows PC for å hente bilder etc??
Jo det er litt dumt med så kort rekkevidde, så hvis man planlegger å bruke den forskjellige steder i huset kan man få problemer. Hvis du er noenlunde rettvinklet mht veggene går det gjerne greit, men er du på skrå rekker den hos meg ofte ikke fra stuen, gjennom en gang og inn i et annet rom med mindre jeg beveger med rundt til den finner nettet igjen.. da klarer den gjerne å holde på det, men med ekstremt lav overføringshastighet. Er jeg i samme rom som routeren er det derimot ikke noe problem, og det er jo der jeg benytter den for det meste. Batteritiden erlitt skuff, men jeg har en permanent ledning til et støpsel som jeg kobler den til når den ikke er i bruk. Så så lenge jeg har husket å lade den fullt opp, så holder den gjene en hel kveld uten lading igjen. Dette er forøvrig en ipad2 og ikke den nyeste modellen, så det kan jo hende den er blitt forbedret på noen punkter.

Dessuten finnes det et moro spill til den, Zombies and Plants så jeg er ikke misfornøyd totalt sett.

T

tce-teams

Gjest
Når det gjelder å koble til windows pc for og hente bilder/musikk synes jeg faktisk android er lettest.

V

vredensgnag

Gjest
SONYs lesebrett får mye skryt, om man ønsker å vurdere et alternativ til iPad.

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2011
Antall liker
2.287
Sted
Tromsø
[h=1]ASUS Transformer Pad Infinity TF700T[/h][h=2]10.1" Full HD, NVIDIA Tegra 3,64GB SSD,2x kamera,GPS,WLAN,Docking,Android 4.0[/h]

5.990,-
Lagerstatus:
Ikke på lager. 100+ stk. Ubekreftet 23.okt.2012

Finansieringspris: kr 299,-/md. (24 md.)
Se alle terminbeløp
Ved finansiering kommer det i tillegg kr 45 i termingebyr og kr 295 i etableringsgebyr pr kunde. Kredittkjøpspris: kr 8.552.Fullstendige kjøpsbetingelser og effektiv rente. Ved kjøp av flere produkter vil kredittkjøpsprisen bli lavere.

Snittkarakter:
(3)

• Varenummer: 749472
  • Produsentens varenr.: TF700T-1I078A + KEYDOCK
  • Vekt m/emballasje: 1.64 kg
  • Produsentens garanti (md.):24

[h=4]General[/h]
ProdukttypeTablet
OperativsystemAndroid 4.0
[h=4]Skjerm[/h]
Type10.1" S-IPS+ TFT - LED-bakgrunnsbelysning
Oppløsning1920 x 1200
BerøringsskjermMulti-Touch
FunksjonerFingeravtrykksbestandig belegg, skarpt lys
[h=4]Prosessor[/h]
ProsessorNVIDIA Tegra 3
Prosessorklokkehastighet1.6 GHz
Antall kjernerFirerkjerne
[h=4]Minne[/h]
Lager64 GB
RAM1 GB
Støttede flashminnekortmicroSD, microSDHC
[h=4]Kommunikasjoner[/h]
Trådløs tilkobling802.11b/g/n, Bluetooth 3.0
[h=4]Kamera[/h]
Bakutrettet kamera8 megapiksel
Frontrettet kamera2 megapiksler
[h=4]Sted[/h]
MottakerGPS
[h=4]Multimedier[/h]
LydMikrofon , høyttaler
[h=4]Programvare[/h]
Forhåndslastet programvareASUS WebStorage (8GB)
[h=4]Utvidelse og konnektivitet[/h]
Utvidelse Spor1 x microSD
Grensesnitt1 x hodetelefon
1 x Micro-HDMI
HDMI-portJa
[h=4]Strømforsyning[/h]
Påkrevd nettspenningAC 120/230 V ( 50/60 Hz )
[h=4]Batteri[/h]
KjøretidInntil 10 timer
[h=4]Diverse[/h]
FargeGullchampagne
BildefargefraskrivingBildet av det viste produktet kan ha en annen farge
SensorerOmgivelseslyssensor, digitalt kompass, gyrosensor, G-sensor
EgenskaperASUS SonicMaster, G-sensor
Tilleggsutstyr inkludertStrømadapter
[h=4]Størrelser og vekt[/h]
Bredde26.3 cm
Dybde0.85 cm
Høyde18.08 cm
Vekt598 g

Priser er inkl. mva. Frakt kommer i tillegg; se handlevognen for estimat.​

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2011
Antall liker
2.287
Sted
Tromsø
Har både iPad og Transformer. Begge fungerer utmerket bortsett fra det at man ikke kan skifte ut skjermtastaturet på iPad. Hvorfor man ikke kan velge å bytte ut det talentløse tastaturet med for eksempel Swiftkey X er en gåte. Du verden hvor irriterende det er at man ikke har piltaster på iPad.

Når det gjelder apper så har man stort sett det samme på begge.

Hardware-messig er Transformer overlegen, tilkoblingsmuligheter på en Transformer er endeløs på grunn av USB mulighet. Alt i alt så trår man ikke særlig feil uansett hva man velger.

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Antall liker
119
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Asus Transformer (TF300) er et bra alternativ. Den har også Tegra3 chippen som betyr høy ytelse både på spill og apps generelt. Mulighet for tastaturdock (jeg skal innrømme at jeg bruker tastaturet til padden lite, men det øker batteritiden fra 8-10 til 12-15 timer og det synes jeg er greit. At man kan adde minnekort både til padden og til tastaturet er jo bare helt sjennialt imho.. Og den er ikke fullt så dyr som TF700 (som er litt mer premium i utførelsen riktignok, men TF300 føles jaggumeg rimelig plenty solid den også. Er ikke så glad i blåfargen though, men det er jo bare snobberi..)

Men som de sier over, er man heeelt grønn og vil ha minst mulig trøbbel så er sikkert eplebrettet best. (selv om man da får trøbbel på andre måter ved at man må kjøre det løpet apple har bestemt at du bør kjøre) :) Jeg anbefalte iPad til kjærringa. Og jeg har fått sjokkerende lite support-duty på den handelen (og det var litt av poenget med å anbefale henne ipad kontra android) ;)

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Har du sjekket med f.eks. hjelpemiddelsentralen, de har noen slike lignende systemer for pictogrammer/klokker osv. er noen år siden jeg var borte i det pga. sykdom og er ikke helt oppdatert lenger, men vil tro disse er avanserte med slike muligheter du etterlyser. Finnes hvertfall tavler som kan programmeres fra vanlig pc hvor man kan legge inn gjøremål og aktiviteter og sikkert mye mer osv. Kan hvertfall være verdt å sjekke ut da disse er mye mer robuste enn ipad ol.
Forøvrig en glimrende ide du har her pinkpanter, mye frustrasjoner og slikt som kommer av kommunikasjonsvansker. Skulle ønske alle barn i samme situasjon hadde fedre/mødre som deg. :)

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.402
Vi har fått mye hjelp fra hjelpemiddelsentralen opp gjennom tiden, d.v.s. e siste 15 årene. De har mye "snadder" men ligger ofte litt etter i den teknologiske utviklingen. Dessuten er det et himla styr hver gang vi søker om noe. Vi må nesten få ny diagnose hver gang, med uttalelser fra fagfolk i hytt og pine.
Men som du sier, utstyr finnes der. Greia er de at det er litt "standardisert" og gutten er så langt fra standard som han kan være. :D Det er også sant at veldig mye frustrasjon kommer av kommunikasjonsvansker.

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Rett i at mye virker "utdatert" av det hjelpemiddelsentralen har.
Samsung har jo en ny modell med brett som har en "penn" som følger med noe som kanskje vil virke mer naturlig i bruk muligens. Peke med pennen og dra osv.

Topp Bunn