Hvilket dyr har vært på ferde?

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Kom over dette på min sykkeltur i dag og hvilket dyr har vært på ferde er da mitt spørsmål. Hodet var borte og innvollene lå ca 2 meter fra liket

Vedlegg

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
kan godt være ulv. Ser den slags nesten hvert år i terrenget rundt hytta i Rendalen. Veldig vanlig et "slagfelt" med mye herjinger utover en radie på 5-10 meter
Ser bildefila di heter "LamOppdal". Oppdalstraktene har vel også vært plaget med jerv, og lausbikkjer er det sikkert nok av.

Det egentlige svaret er "Noe over din menneskelige fatteevne", men ikke si det til noen. ;)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Jeg vil tippe at det er et ROVdyr som står bak. Slikt vil vi ikke ha i Norge.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Sannsynligvis har dyret vært i nærheten når jeg fant det for når jeg kom tilbake etter et par timer var det borte.

Forøvrig synes jeg det er en bra ting med rovdyr i naturen.

G

Gjestemedlem

Gjest
Det er nok bare Snåsamannen som har hatt en vond drøm. :(

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Det heter vel ikke lik når man snakker om døde dyr. Det heter kadaver. ;) Mener jeg.

Hvem som har vært der? Kan det være restene etter et velanrettet herremåltid? Det vandrer mange sultne mennesker rundt i byen.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
oddgeir skrev:
Det heter vel ikke lik når man snakker om døde dyr. Det heter kadaver. ;) Mener jeg.

Hvem som har vært der? Kan det være restene etter et velanrettet herremåltid? Det vandrer mange sultne mennesker rundt i byen.
Da hadde neppe fenalårene ligget igjen?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
BT skrev:
oddgeir skrev:

Da hadde neppe fenalårene ligget igjen?
Hver sin smak.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Er nok gaupe eller bjørn som har vært der, de drar kadaverer rundt og lagrer de.
Jerven kan ha vært der men den er fortrinnsvis en åtselseter og har neppe drept dyrert. Den drar også maten rundt omkring.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Jerven kan drepe dyr som er mye større enn den selv. Faktisk har det vært tilfeller hvor jerv har drept elg. Jerven volder skade når den begynner å drepe tamrein og sau. Jerven er det rovpattedyret i Norge som forårsaker de største utbetalingene av erstatning for tap av sau og villrein. Årlig erstattes 5–10 000 rein og 12–15 000 sau av det offentlige som jervdrepte.

S

Slubbert

Gjest
Stakkars sauen oppdaget trolig en gjeng aliens som skulle til å lage kornsirkler.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Man trenger ikke være så stor bare man er sterk nok.

;D

V

vredensgnag

Gjest
Du kødder ikke med en jerv.

Det kan være hund, rev, jerv, gaupe, ulv. Bjørn litt mer usannsynlig, siden vi har så få av dem, men er det bjørn i området kan du ta det også med i vurderingen.

Du skal se det var hund eller rev.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Hvis det var på Oppdal er det jo sett bjørn som har vært svært nærgående der i vår.

"Årlig erstattes 5–10 000 rein som jervdrepte." Lurer på hvor godt dokumentert det er at disse dyra faktisk er tatt av jerv...

V

vredensgnag

Gjest
BT skrev:
Hvis det var på Oppdal er det jo sett bjørn som har vært svært nærgående der i vår.

"Årlig erstattes 5–10 000 rein som jervdrepte." Lurer på hvor godt dokumentert det er at disse dyra faktisk er tatt av jerv...
Jerven tar rein, men vi har ikke i nærheten av nok jerv til å ta så mange. I Finland måtte de til slutt sette stopp for useriøse søknader om erstatning. Bestanden av jerv var så lav at de få dyrene de hadde måtte ha drevet serieslakting av rein 9-5 hver dag for å rekke å drepe så mange tusen dyr.

Det går overføringer til landbruket på så mange vis.

S

Slubbert

Gjest
BT skrev:
Knis...2.000 rein drept av ørn...and so it goes. Men, fem år tidligere var det 25.000 rein som ble drept av kongeørna, så rovdyrene har nå roet seg endel.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Kona på nabohytta til mor sto ved elva og røykte da hun oppdaget en bjørn mellom seg og hytta. Reaksjonen hennes var å sette i et vræl og løpe alt hun orket - mot hytta! Bjørnen løp bare ved siden av henne, uten å angripe eller noe. Det var litt av et syn som møtte mannen da han så ut av hyttevinduet for å sjekke hva dette var for et spetakkel. ;D

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
BT skrev:
Kona på nabohytta til mor sto ved elva og røykte da hun oppdaget en bjørn mellom seg og hytta. Reaksjonen hennes var å sette i et vræl og løpe alt hun orket - mot hytta! Bjørnen løp bare ved siden av henne, uten å angripe eller noe. Det var litt av et syn som møtte mannen da han så ut av hyttevinduet for å sjekke hva dette var for et spetakkel. ;D
Der er ikke alle bjørner som liker røkt kjøtt.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
oddgeir skrev:
BT skrev:
Der er ikke alle bjørner som liker røkt kjøtt.
Nei, de fleste av oss foretrekker ferske lammelår... ::)

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Slubbert skrev:
BT skrev:
Knis...2.000 rein drept av ørn...and so it goes. Men, fem år tidligere var det 25.000 rein som ble drept av kongeørna, så rovdyrene har nå roet seg endel.
Ja, ikke sant.
Det må jo bli misbruk av erstattningsordningen når du får dobbelt så mye for en sau drept av rovdyr kontra å levere den på slakteriet.

Topp Bunn