Hvilken vei burde jeg spille i rommet?

Kirk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2003
Antall liker
1
Hallo folkens.

Skal prøve å få til et greit rom som mulig i kjelleren, med det utgangspunktet jeg har.

Rommet er ca 6.60m langt, 4.5m bredt å er rundt 2.10-12m høyt, men veit ikke åssen høyden blir etter nåværende gulv er fjernet, å lagt varmekabler i, pluss støp å laminat/parkett.
Ikke alt å pigge opp gulvet, så det er rundt den høyden jeg har.

Blir så å si 50/50 med musikk å film, da film i første omgang med 7.1/2.

Veggene er av mur, men skal kles igjen med 2 lag gips rundt alle vegger,lekte ut med 2x4, pluss lyd bølger å 2 lag gips i tak.

Ville dere hatt høyt på kort eller langvegg? sånn på stående fot??

Alletips mottas med takk.

Mvh
Kirk

R

RoDa

Gjest
Ett forslag:

Spill på kortvegg.

Høyttalernes frontbafler 2,20m ut i rommet.
Senter av høyttalernes frontbafler 0,90m fra sidevegg.
Din lytteposisjon 1,40m fra veggen bak deg. (justere litt det går an ;) )

Høyttalerne står da:
1/3 av rommet lengde ut fra veggen.
1/5 av rommets bredde fra sidevegg.

Din lytteposisjon er da:
1/5 av rommets lengde ut fra veggen bak.

Avstand mellom høyttalernes senter er 2,70m og avstanden fra høyttaler til deg er 3,30m.

Ved å vinkle høyttalerne slik at de krysse foran deg vil du oppnå at det kan være greit å høre på musikk og se film også i de ytterste plassene på soffa'n. ;)
(Eventuelt vinkle slik når du skal se på film)

Gudd løkk :)

Mvh
Rolf

EDIT: Det er ikke alle som liker denne fremgangsmåten med oddetall, men pokker ta; De rom hvor jeg har prøvd dette så ser i alle fall ikke frekvensgangen så ille ut.

Kirk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2003
Antall liker
1
Takker for innspill roda :).

Ikke lett å gjøre om på plassering, etter at kabler er lagt, å veggene oppe akkurat.

Men det spørs om det ikke blir å spille den veien da ja.
Frister mest å spille den veien å, får lissom mere ut av rommet.

Kirk

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
346
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Mitt lytterom har omtrent de samme målene som ditt. Jeg forsøkte å spille på kortveggen med utallige plasseringer, med det samme problemet oppsto hele tiden: bassen ble faset ut. Nå prøvde jeg vel ikke å plassere høyttalerne så langt ut i rommet som RoDa foreslår, men jeg måtte til slutt gi opp og sette oppsettet på langveggen. Og det ble noe HELT annet! Fryktelig kjipt da jeg bygde rommet for spilling på kortvegg (kontakter, lamper etc).

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.506
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Støtter forslaget fra RoDa, ht på kortvegg og ganske langt inn i rommet. Oddetall er fint for å unngå de aller verste rommodusene. Irrasjonelle tall, sånt som kvadratroten av 2, det gylne snitt og denslags kan være enda bedre (i følge noen).

Men det aller beste tipset er å lage en enkel modell i Cara og prøve seg frem der før du bygger noe fysisk. Det vil fort vise deg hva som funker og ikke funker, også med forskjellige materialvalg, absorbenter, etc. Se http://www.cara.de/ENU/index.html. Start med en enkel modell, for beregningstiden går rett i taket når det blir for komplisert. Hvis du holder modellen enkel nok, kan du be Cara regne ut optimale plasseringer av ht og lytteposisjon. Deretter kan du legge til noe mer detaljer og gjøre manuelle justeringer. Anbefales!

Topp Bunn