Hvilken surroundprosessor?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.326
    Antall liker
    3.670
    Torget vurderinger
    1

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251
    MiniDSP har svært få kanaler og er ikke en hjemmekino processor, Arvus har også støtte for Atmos og Dante. JBL SDP-55 er en bedre sammenligning tenker jeg, men H1-D er digital og har ikke mange analoge utganger som man ikke trenger.
    Skjønner.
    En slik miniDSP må kombineres med enten en TV, HTPC, Blu ray spiller eller f.eks Apple TV.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.326
    Antall liker
    3.670
    Torget vurderinger
    1
    Skjønner.
    En slik miniDSP må kombineres med enten en TV, HTPC, Blu ray spiller eller f.eks Apple TV.
    Man kan også henge en miniDSP bak en Arvus eller annen hjemmekino processor, men ikke alle det er noe poeng med da mange har Dirac eller lignende og digital crossover etc. Integrert fra før. MiniDSP brukes ofte til aktivt delefilter og oftest til stereo, selv om jeg har sett de som har hengt det bak surround receiver også.

    Arvus H1-D er et sårt etterlengtet produkt for min del, bare de får integrert Dirac på den. Da kan man kjøpe et Dante lydkort eller pre som går over nettverket med alt fra 2 til 32 kanaler (Dante støttes vel opp til 128 kanaler samtidig?) med integrert DSP for å bruke til aktivt delefilter også kan man kjøre Dirac for å integrere hele greia i etterkant. Personlig så trenger jeg bare da en HDMI eARC inn på prosessor, og Dante utgang. Og ikke koster Arvus H1-D skjorta heller som veldig mye gjør om dagen..
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251
    Det fine med miniDSP HT er at man kan kutte ut receiver/prosessor helt. Og receivere/prosessorer er jo en flaskehals i forhold til bedre lyd pga for høy forvrengning. Dessuten blir de bare dyrere og dyrere.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.326
    Antall liker
    3.670
    Torget vurderinger
    1
    Det fine med miniDSP HT er at man kan kutte ut receiver/prosessor helt. Og receivere/prosessorer er jo en flaskehals i forhold til bedre lyd pga for høy forvrengning. Dessuten blir de bare dyrere og dyrere.
    Ikke helt, miniDSP støtter ikke bitstream (dolby, dts, atmos etc) som trengs for en velfungerende hjemmekino.
    MiniDSP er mer som en avansert stereo pre å regne.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251
    Ikke helt, miniDSP støtter ikke bitstream (dolby, dts, atmos etc) som trengs for en velfungerende hjemmekino.
    MiniDSP er mer som en avansert stereo pre å regne.
    Som tidligere nevnt så man bruke det sammen med noe som dekoder surroundformatene og så overføre det via HDMI (LPCM). Men slikt har man allerede f.eks innebygget i en moderne TV.

    Flex HT er ikke først og fremst tenkt til stereo. Dette er en vei utenom AVR for surround.
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.481
    Antall liker
    899
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Som tidligere nevnt så man bruke det sammen med noe som dekoder surroundformatene og så overføre det via HDMI (LPCM). Men slikt har man allerede f.eks innebygget i en moderne TV.

    Flex HT er ikke først og fremst tenkt til stereo. Dette er en vei utenom AVR for surround.
    Blir litt verre dersom en vil ha Atmos/DTS-X, ingen spillere som dekoder det så vidt jeg vet?
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251
    Blir litt verre dersom en vil ha Atmos/DTS-X, ingen spillere som dekoder det så vidt jeg vet?

    Både en Apple TV og flere Tver kan i alle fall dekode Atmos. Sikkert andre også.

    Ser det er ulik info her, så mulig det ovenfor er feil. Vi får se når produktet kommer i bruk. Selv klarer jeg meg fint uten Atmos/DTS-X.
     
    Sist redigert:

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    628
    Antall liker
    663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Objektbasert lyd fungerer kun med bitstream. Lpcm er kun ok til "legacy" formater. Den minidsp boksen funker altså bare med gammeldags 5.1/7.1. Den har jo også alt for få kanaler.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.326
    Antall liker
    3.670
    Torget vurderinger
    1
    Både en Apple TV og flere Tver kan i alle fall dekode Atmos. Sikkert andre også.
    Ser det er ulik info her, så mulig det ovenfor er feil. Vi får se når produktet kommer i bruk. Selv klarer jeg meg fint uten Atmos/DTS-X.
    MiniDSP tar kun PCM, fungerer jo det til 5.1 og 7.1 fra tidlig 2000-tall mest sannsynlig og tidligere. Men ikke direkte hjemmekino slik det er blitt i dag. Det er vel lisenser inne i bildet med Dolby, DTS-X og Auro, dette er også noe som fordyrer produktene litt for å få dekodet og integrert chip for dekodingen.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Objektbasert lyd fungerer kun med bitstream. Lpcm er kun ok til "legacy" formater. Den minidsp boksen funker altså bare med gammeldags 5.1/7.1. Den har jo også alt for få kanaler.
    Nei, det stemmer ikke. Apple TV sender Dolby Atmos ut som LPCM + Atmos-metadata.

    Både en Apple TV og flere Tver kan i alle fall dekode Atmos. Sikkert andre også.
    Ser det er ulik info her, så mulig det ovenfor er feil. Vi får se når produktet kommer i bruk. Selv klarer jeg meg fint uten Atmos/DTS-X.
    Apple TV dekoder Atmos og sender det som LPCM + Atmos-metadata. Den kan også konvertere Lossy Atmos til DD 5.1 aka AC3. Eventuelt sendes Atmos-signalet til TV'en som konverterer dette til DD 5.1. (f.eks på optisk til en eldre lydplanke).
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251
    Takk nma. Tenkte å prøve med HTPC i første omgang. Kan da bruke både USB og HDMI. Mener jeg har den riktige PC innmaten for at det skal fungere med HDMI fra PC også. Har til og med Ultra Blu ray drev som ligger løst her.
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.481
    Antall liker
    899
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Nei, det stemmer ikke. Apple TV sender Dolby Atmos ut som LPCM + Atmos-metadata.


    Apple TV dekoder Atmos og sender det som LPCM + Atmos-metadata. Den kan også konvertere Lossy Atmos til DD 5.1 aka AC3. Eventuelt sendes Atmos-signalet til TV'en som konverterer dette til DD 5.1. (f.eks på optisk til en eldre lydplanke).
    Men du må overføre dette via HDMI dersom du vil ha ekte Atmos, og selve dekodingen til Atmos skjer i AVC eller prosessor.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Men du må overføre dette via HDMI dersom du vil ha ekte Atmos, og selve dekodingen til Atmos skjer i AVC eller prosessor.
    Litt usikker på hva du mener, samt hva du mener med «ekte» Atmos.

    Det er ingen som har påstått at Apple Tv er en surroundprosessor med 7.1.4 eller flere analoge utganger, så det stemmer at du må overføre Atmos via HDMI:)

    Det er heller ikke snakk om dekoding til Atmos men dekoding *av* Atmos til lpcm + atmos-metadata, såkalt Atmos MAT (som igjen blir sendt til en prosessor via HDMI. Der blir disse metadataene tolket og prosessert og ut kommer en eller annen variant av «Atmos-lyd».
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.481
    Antall liker
    899
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Litt usikker på hva du mener, samt hva du mener med «ekte» Atmos.

    Det er ingen som har påstått at Apple Tv er en surroundprosessor med 7.1.4 eller flere analoge utganger, så det stemmer at du må overføre Atmos via HDMI:)

    Det er heller ikke snakk om dekoding til Atmos men dekoding *av* Atmos til lpcm + atmos-metadata, såkalt Atmos MAT (som igjen blir sendt til en prosessor via HDMI. Der blir disse metadataene tolket og prosessert og ut kommer en eller annen variant av «Atmos-lyd».
    Jeg har ikke sagt at noen har påstått at Apple Tv er en surround prosessor, men det virker som enkelte tror at ATV kan gjøre mer enn den kan. ;) Jeg har en ATV i musikk/kino rommet mitt hovedsakelig for å høre på Atmos musikk fra Apple Music, og til det er den enestående.:)
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Takk nma. Tenkte å prøve med HTPC i første omgang. Kan da bruke både USB og HDMI. Mener jeg har den riktige PC innmaten for at det skal fungere med HDMI fra PC også. Har til og med Ultra Blu ray drev som ligger løst her.
    Med Linux og Windows, så er det tradisjonelt bare å bitstreame TrueHD-lydsporet via HDMI. Er dette lydsporet med Atmos, så vil prosessoren plukke opp dette.

    Windows har også mulighet for å gjøre det samme som Apple TV, Atmos via dekoding til Atmos MAT / LPCM + metadata, men mener dette er closed source og fungerer med et par spill. (Fordelen er objektbasert lyd i spill uten at man må bruke prosessorkraft med dertil forsinkelse ved å måtte «enkode» til Dolby Atmos via AC3/AC4/TrueHD.

    Jeg tror Netflix-appen støtter Atmos, og muligens i browser via en plugin.

    Jeg vet ikke hvordan det er med Amazon, Disney+, Tidal(?), HBO Max.
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    764
    Antall liker
    453
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    For meg som har stereo + sub koblet til optisk utgang på tv'n, men som skulle hatt litt bedre sub integrasjon, da må vel den minidsp saken være midt i blinken?

    Enten koblet til hdmi eller optisk utgang på tv'n?
    Analogt ut til ht inngang på amp og til sub?
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    For meg som har stereo + sub koblet til optisk utgang på tv'n, men som skulle hatt litt bedre sub integrasjon, da må vel den minidsp saken være midt i blinken?
    Jeg bruker en MiniDSP Flex (balansert) til dette formålet. Det vil si:

    Alle videokilder koblet til TV med HDMI
    -> TV dekoder alle formater, inkludert Atmos, til stereo
    -> optisk ut til MiniDSP som gjør crossover, delay og EQ (vær forberedt på noen timer med REW for å få detaljene til å sitte)
    -> balansert kobling videre til effekttrinn og sub

    Musikkavspilling via streaming (Roon, Spotify Connect) gjøres via USB-tilkoblingen og ikke via TVen i mitt tilfelle.

    Ekstremt fornøyd med sluttresultatet med tanke på subintegrasjonen. Det er det klart beste jeg har fått til hos meg til nå. Men mange år siden sist, så mulig autokalibreringen til receiverne har blitt bedre med åra. Dirac Live fungerte forøvrig greit nok, men etter å ha gitt DL en sjanse i noen uker fikk jeg etter min mening et bedre lydmessig resultat ved å gjøre jobben selv. Så om du ikke får angst av REW så er det ikke sikkert det lønner seg å bla opp for Dirac Live i tillegg.
     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Amir har testet Marantz AV10 AV Processor


    Ganske brukbart. Artig at han også testet RIAA på den.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.830
    Antall liker
    954
    skjønner ikke at det kan være særlig marked for slikt lenger. 75k og mer avansert enn et romskip. 15.4 kanaler, samtidig har folketallet steget betydelig siden receivere ble populært når dvd kom, hus og eiendom krymper og utgiftene øker, mens streaming tar over.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Legg til en MARANTZ AMP 10 for en komplett pre/effekt pakke - tilsammen for hyggelige 150k :cool:

    Jeg har lyst på :)
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Lurer på om Marantz vil komme med en litt enklere prosessor enn AV10 - med færre kanaler - en arvtager til 77** liksom - gjerne med den oppgraderte ytelsen til AV10.

    Jeg har ikke behov for mer enn 7.*.4.

    Begynner også å lure på om det i det hele tatt kommer ny prosessor fra Yamaha.
     

    jan_arild

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    249
    Antall liker
    144
    Med 30% rabatt også, men fortsatt dyrt, frister ikke meg. :rolleyes:
    Fristen ble borte når jeg så prisen.
    AV 10 koster i utgangspunktet 75. Og da synes jeg det blir litt mye ekstra å kjøpe i tillegg. Hvis det er nødvendig med Audyssey multeq pro og Dirac.

    Men jeg lurer om det er nødvendig med full Dirac når jeg kun har 5 høyttalere og 2 subber som står på hver sin innside av fronthøyttalere.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Amir har testet Marantz Cinema 40


    Ikke så verst, klart bedre enn Marantz Cinema 70s - som han har testet tidligere:

     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.597
    Antall liker
    3.136
    Torget vurderinger
    0
    Amir har testet Marantz Cinema 40


    Ikke så verst, klart bedre enn Marantz Cinema 70s - som han har testet tidligere:

    Det er mye bra lyd i de nye produktene også..... (y)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn