Hvilken surroundprosessor?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• sveineb

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.02.2012
    Antall liker
    36
    Sted
    Hadeland
    JBL sliter jo en del med diverse konfigurasjoner som ikke takler subwoofere. Som sagt det er bedre informasjon på Avsforum.
    Jeg var stort sett fornøyd med min når jeg hadde den utifra forutsetningene, men dårlig oppfølging ifra Harman for å fikse bugs.
    Mye ble rettet i starten men så stoppet det opp....

eldo472

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Antall liker
    309
    Sted
    Tranby
    Har en SR-8015 selv og jeg antar at at AV-10 er endel bedre. Blant annet har den nå valgfri instilling på digital filtret, slik at man kan velge Marantz-lyd eller mest mulig korrekt lyd. Det gjør at den så god på papiret at den er like god som mange dac'r og forforsterkere og den kan da brukes til Hi-Fi også.
    Prisen blir da mer forstålig og jeg vil si det er et godt kjøp siden man får en super surround enhet og hifi i samme enhet. Ulempen er at de surrond enhetene har en tendens til å konke ut etter 8 år på grunn av varme.

Ivaols

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2004
    Antall liker
    549
    Sted
    Flekkerøy
    Har hatt en JBL SDP-58 en god stund nå (edit: siden November 2022). Bruker ikke DANTE. Eneste bugs jeg har opplevd med den er at jeg har måttet slå den av og på ifm Tidal streamingen. Ellers særdeles fornøyd med støygulv, lyd og funksjoner. Går ikke tilbake til receiver og RCA kobling.

Sist redigert:

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.895
    Torget vurderinger
    1
    Arvus H1-D skal visstnok få Dirac i starten av Q2 neste år. Så da havner den nok på listen min til da. Har ingen stress med å kjøpe surround processor, så det får bare vente til en god kandidat kommer på markedet.

mediakjendis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Antall liker
    675
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    JBL sliter jo en del med diverse konfigurasjoner som ikke takler subwoofere. Som sagt det er bedre informasjon på Avsforum.
    Jeg var stort sett fornøyd med min når jeg hadde den utifra forutsetningene, men dårlig oppfølging ifra Harman for å fikse bugs.
    Mye ble rettet i starten men så stoppet det opp....
    Det er ukjente problemer for meg ,bruker 4 subber og det finnes ikke problemer.Prosseorne til jbl hadde litt problemer i starten,men det skal vere slutt på det nå.

sveineb

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.02.2012
    Antall liker
    36
    Sted
    Hadeland
    Det er ukjente problemer for meg ,bruker 4 subber og det finnes ikke problemer.Prosseorne til jbl hadde litt problemer i starten,men det skal vere slutt på det nå.
    Noen av problemene gjelder blant annet ikke når man har 4 subbere. Men står mer der hvis du føler for å bli oppdatert. :)

Ivaols

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2004
    Antall liker
    549
    Sted
    Flekkerøy
    Her står alle 8 subbene så nærme hverandre at de kalibreres som en. Ingen problemer med det.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.895
    Torget vurderinger
    1
    Denne ser jo litt spennende ut?

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.895
    Torget vurderinger
    1
    Nuprime H16-A er 950EUR, men det kommer visstnok en råere versjon etter hvert som kanskje har Dirac eller noe annet romkorreksjon. Denne versjonen nå har en basic rom korreksjon med EQ og avstand for høyttalere. 16 kanaler dekoding fra de fleste surround kodingene, som Atmos etc. fra HDMI til AES67, 14 er foreløpig garantert og 16 ikke helt fullstendig testet.
    De kommer også med flere AES67 enheter, med flere analoge innganger og utganger (der prisen er stipulert til å bli lavere enn H16-A). Akkurat slikt man trenger!

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.895
    Torget vurderinger
    1
    Ser ut som Nuprime satser endel for tiden:
    "
    Now that H16-A and H16-I are well into production, we can start the design and prototyping for HX-16, the high end series.
    Preliminary spec for HX-16:
    Support Dolby Atmos, DTS:X, HDMI 2.1, HDCP 2.3, HDMI eARC (8K/60Hz display). Decode up to 9.3.4 or 7.3.6.
    Outputs: AoIP at 192K (most likely 384kHz), AES3
    HX-16D - Dirac room correction.
    HX series most likely cost 2.5X to 3X more than H series.

The difference between UX-16 and U16 are:
    AoIP at 384kHz with higher end DAC chips for 16 x XLR (DB 25) outputs. And most likely 2.5X to 3X the price of U16.
    "
    Så irundt 40-50K for en slik en med HDMI inn, AoIP ut med Dirac.

janghell

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Antall liker
    374
    Torget vurderinger
    11
    Ser at avshop har tatt inn tonewinner at-500 surround prosessor. Skal visst også være en at-600 med dirac på vei.
    Spennende.

skinnyboy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Antall liker
    498
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ser at avshop har tatt inn tonewinner at-500 surround prosessor. Skal visst også være en at-600 med dirac på vei.
    Spennende.
    Denne har jo absolutt overkommelig pris!

Har en Marantz AV7704 nå, og har sett på at nye prosessorer har økt ganske mye i pris de siste årene.
    Bruker balanserte utganger, og skal en ha Anthem med det, så er prisen høy. Marantz har vel ingen "billige" prosessorer nå.
    Dirac er jo også bedre enn Audyssey, om en setter seg godt inn i mulighetene det gir.

skinnyboy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Antall liker
    498
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    AV 20 som kommer ligger på 6000 dollar.
    Det er jo ikke mye som er "oppgradert" fra AV8805, bortsett fra prisen og 2 ekstra utganger til bass, samt 2 ekstra (høyde)kanaler, og selvfølgelig muligheten til å bruke Dirac.

Må jo si at Tonewinner burde kapre noen kunder med den prisen som de har, og med de spesifikasjonene de kam tilby.

skinnyboy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Antall liker
    498
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Dirac begynner vel å å bli bedre med mindre grove feil som skal oppgraderes hele tiden.... :unsure:
    Må jo legge til at Audyssey 32XT er blitt ganske bra for de som bruker subwoofer og Audyssey One Evo script.
    Dette kan jeg ikke uttale meg om selv, siden jeg ikke har sub.
    Det jeg derimot vet, er at med målemikrofon og et mikrofonstativ kan en få ganske gode resultater med vanlig Audyssey også.

Tonewinner har ikke streaming, som andre prosessorer fra Marantz og lignende produsenter.
    Men til prisforskjellen opp til de andre, kan en kjøpe en ganske ok streamer for å koble til Tonewinner.

jan_arild

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    177
    Med Audyssey One har jeg fått den beste lyden noensinne. Måling tar den tiden det tar. Men scriptet er unnagjort på få minutter. Trenger ikke app av noe slag. Og helt gratis.

jan_arild

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    177
    Det er jo ikke mye som er "oppgradert" fra AV8805, bortsett fra prisen og 2 ekstra utganger til bass, samt 2 ekstra (høyde)kanaler, og selvfølgelig muligheten til å bruke Dirac.

Må jo si at Tonewinner burde kapre noen kunder med den prisen som de har, og med de spesifikasjonene de kam tilby.
    Sant nok det.
    Jeg byttet selv fra 8802a til AV 10. Stor forbedring synes jeg.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn