Høyttalere Hvilken sandtype til B-tech Bt604 høyttalerstativer

Novus

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2011
Antall liker
188
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Hei,

Har et par stativer, B-tech BT604, 40 cm jeg tenker å fylle med sand, fortrinnsvis for å gjøre de mer stabile mot velt. Men innbiller meg mindre resonanser fra høyttalerne når sandfylt. Som en bonus.

Av vedlagt: Hvilke skal jeg velge (og hvorfor?)

På forhånd takk!

Vedlegg

Peter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2002
Antall liker
1.406
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Fortrinnsvis tørr slik at du unngår korrosjon. Jeg hadde valgt den mest finkornete så lenge den er tørr.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.322
Sted
Holmestrand
Jeg har brukt blåsesand.
Tenkte på det 1 gang.
Da jeg fylte stativene.
Hmmm ... og hver gang jeg måtte flytte på dem.
😂

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Antall liker
2.345
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Kjøpte et par slike i str. 60cm for bruk til test av Pro-Ject sine fine røde nye Speaker Box 5E til Jul. Var på Jula i dag og kjøpte sand. 25kg sekk er overraskende tungt å reise kollektivt med, selv om jeg er vant til sekk😅 Uansett, smekkfulle rør gav ikke mer enn i overkant av 5kg pr stativ. Men, «døde» blir de mtp resonans så til en pris av 129kr for sand så ble det en meget bra tweak😊 Kjører mine kjære JBL L52 på dem og det låter tight og meget bra! Edit: Satte puter på istedenfor spikes.Perfekt høyde for meg. Er ikke sikker på om Jula sanda er blåsesand, men virker tørr og tung nok. Billige stativer som funker.

Sist redigert:

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.547
Torget vurderinger
1
Av vedlagt: Hvilke skal jeg velge (og hvorfor?)
Det kommer litt an på hvilken retning du ønsker å tweake lyd i anlegget.
Blåsesanden gir mer luft i toppen, mens sandkassesand er litt mer leken i mellomtonen. Den grovkornete gir mer trøkk i bassen.
Eventuelt kan du prøve en kombinasjon med grovkornet sand nederst i stativet, lekekassesand i midten, og sandblåsesand i toppen.
NB: Viktig å ha skille mellom sandlagene, for ikke å rote til lydbildet. Her er det mange som foretrekker japansk rispapir. Vær nøye med passformen. Lag deg en mal og klipp ut med umagnetisk saks. Det finnes også cryo-behandlede sakser, men usikker på om det er verdt merkostnaden.

Lykke til med prosjektet!

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.322
Sted
Holmestrand
Jeg valgte blåsesand fordi det var lett tilgjengelig, en fornuftig mengde pakket i en sekk til en fornuftig pris.
🤗

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.547
Torget vurderinger
1
^Fra spøk til alvor: Blander du blyhagl i sanden blir stativet enda tyngre og dødere.

Så en viktig detalj: Bruk 4 småbiter Bluetack (eller tilsvarende festemiddel) til å «lime» høyttaleren til foten. Det gir en effektiv resonansedemping.

En gang jeg var på flyttefot hadde jeg et par rimelige PSB høyttalere i et midlertidig anlegg mens Sonus Faber Extrema var nedpakket.
Satte PSBene på det den gang beste Target (R5?) stativet, med BlueTack, og fikk hakeslepp. Billighøyttaleren låt plutselig voksent! Renere mellomtone, dypere bass og større lydbilde.

Men bruk små mengder BlueTack, så de ikke river av fineren på undersiden ved fjerning.

IMG_4094.jpeg

Topp Bunn